Kortárs, 1973. július-december (17. évfolyam, 7-12. szám)

1973 / 7. szám - ÍRÓK-KÖNYVEK - Bárdos Pál: Zelk Zoltán: Féktávolságon belül

lésekor alapként figyelembeveendő tételre emlékeztet: „műve oly gazdag, oly bonyolult, ellentmondásaiban is olyan büszke és teljes egész, hogy nemcsak elbírja, hanem követel­heti a kritikát.” Mivel az elemzések középpontjában mindig az alkotók életműve áll, a tudatos távolságteremtés sokszor eredményez sajátos közeledést is, így festi meg Ortutay pl. Veres Péter alakját, s hasonló az alapállása az etnográfia kortárs nagyjainak megítélésében is. (Friedrich von der Leyen: Vázlat Claude Lévi-Straussról, Wolfgang Steinitz.) Ortutay tudósi és közéleti pályájának, az esztétikum és politikum elválaszthatatlan­­ságának méltó reprezentása ez a kötet. A Művelődéspolitika cím alatt összegyűjtött ta­nulmánycsoport (Az iskolai nevelés szerepe parasztságunk kultúrájában, Emlékezés az államosításra, A szocialista művelődéseszmény kialakításának kérdéseiről) ismételt össze­foglalásként Ortutay kereső nyugtalanságának és elkötelezettségének négy évtizedes útját mutatja, s a válogatott tanulmányok ars poeticáját fogalmazza meg: „a szocialista valóságért beszéltünk eszményeinkről.” S noha a szerző az előszóban arra utal, talán inkább a „maga mentségét” kellett volna megfogalmaznia, bírón várjuk tőle etnográfusi és irodalomtörténészi munkásságának további gazdagodását s szép forgatókönyvterve, A Duna népei megvalósítását is. (Szépirodalmi Könyvkiadó, 1973.) MIKÓ KRISZTINA Zelk Zoltán: Féktávolságon belül Hát mindenki megöregszik? Még Zelk Zoltán is? Aki ezt írta: „mindig büszke vagyok, amikor komoly s nehéz dolgokról ejtve szót, gyermeknek néznek”? És ezt is Ő írta? „...ahány lépést még teszünk a földön, már mindegyiket csak féktávolsá­gon belül.” Hatvanhat éves. Ennyi ma az átlag­életkor Magyarországon. Öreg? Hát a gyerekek is öregszenek. Az avantgarde költők is? Vagy csak tréfál velünk? Öreget játszik? Lehet. Minden­esetre nem a „nagy öreg” című szokványszerepet. Se a mási­kat, az agresszív trotlit, aki a fiatalság iánt érzett gyűlöletéről ismerhető fel. Tagad­hatatlan, hogy vannak sztereotípiái, ami nem sokat jelent. Előbb-utóbb min­­denkinek lesznek. Az öregség nem változ­at a személyiség lényegén. Aki okos volt, annak bölcsességek a sztrereotípiái, aki nem buta volt, annak ostobaságok. Neki­kölesek. Tehát lehet, hogy tényleg meg­­hregedett, de azért Z. Z. maradt. Akkor pedig ez az öregség-dolog nem is olyan lágyon fontos. Nekünk. Neki viszont lágyon fontos lehet. Tehát ír róla. Alkam­­­azkodik hozzá. Témára lel benne. Ön­­ifejezési formára. Ezért morog, zsörtölő­dik, panaszkodik. Ahogy az öregek szoktak. S így amit a múló évek vámján veszít, visszanyeri a művek révén. Költői csalafin­taság így fogni ki a múló időn. Nem sok kell hozzá. Csak egy Zelk Zoltán méretű költő... Zsörtölődéseit két éven át tette közzé az Élet és Irodalomban. Most kötetben gyűltek össze, igazolva a régi szabályt, az irodalomban a végeredmény több lehet, mint a tagok összege. A részletekből hihető­nek tűnt, amit többször hangoztatott: nem közügyekről, hanem önmagáról ír. Az egész felől nézve ez legalábbis kétséges. Inkább közüggyé növeszti magát. Vagy a nagy, közös gondot önnön emberméretére kicsinyíti. Vagyis alakít, formál, játszik, ironizál. Az alkalmi, rögtönzésnek tűnő napi tárca a könyvben kiteljesedik, a gyengébbek­­fényt kapnak a jobbaktól, a részek hatnak egymásra, létrehozzák az Egészet. Teljes önportré kerekedik Z. Z.­­ről, aki lármás nagyvárosi lakásából gyermekkora vidékjére, rissz-rossz presz­­szókból talán sosemvolt irodalmi kávéhá­­zakba, fanyar közérzetéből ifjúsága nagy íróinak társaságába menekül. A köznapi 1169

Next