Kortárs, 1980. január-június (24. évfolyam, 1-6. szám)

1980 / 6. szám - KRITIKA-VERS - Belohorszky Pál: Zelk Zoltán: Mindennapi halálom

KRITIKA Zelk Zoltán: Mindennapi halálom Már a cím is sugallja: fájdalmas, vívódó könyve ez a költőnek. Magány, szomorúság, ön­faggatás, vívódások víziója festődik a fehér lapok fölé. De nem a gyász súlyos, sötét tónu­saival, nem az öntépő szorongás rejtőzködő, menekülő álarcaival, hanem gyermeki tiszta­sággal, eltévedő, sztoikus nyugalommal. Mi a halál? - teszi föl a kérdést újra és újra a meg­kínzott élet. Mi a titka, hatalma ennek a legnagyobb negatívumnak, az igazi megfejthetet­­lennek, mely köré évezredek mítoszai, emberiség-életkorú babonák milliói kötődnek, mely átszövi éveinket, perceinket, óráinkat, jelen van bennünk, ha akarjuk, ha nem, egyszerű, közvetlen, közönyös, néha talán még szelíd is hozzánk­­ „mindennapos” ? Zelk Zoltán új kötete izgatott válaszkísérlet az örök kérdésre, s persze lírai napló is, sorsvallomás, egy ágyhoz kötött, jószerével szobafogságra ítélt beteg belső párbeszédeinek gyűjteménye. Olyan fokú nyíltsággal és őszinteséggel, hogy már-már költői „riportsorozat­nak” is tekinthetnénk, igen, riportok, helyzetjelentések ezek egy lélek küzdelmes történé­seiről, kiszolgáltatottsága kálváriájáról, arról, ahogy a múlandóság tudatos részévé válik szemléletünknek, idegsejtjeinkbe vési magát, titkos hieroglifjeivel a halálnak. Aki azzal a gyarló izgalommal veszi kézbe Zelk Zoltán új verseit, hogy most végre az annyit szenvedő művésztől meg is kapja a „végleges” vagy legalább az „eddigieknél valóságosabb”, hihe­tőbb választ a nagy talányra, alighanem csalódni fog. Mert bármennyire központi téma is itt a halál, bármennyire megkerülhetetlen és magát exponáló igazság az övé, Zelk alap­elve, akart axiómája mégis az, hogy a halál abszurd, igazságtalan, valami fatális hiba a lét testében, olyannyira az, hogy szinte foglalkoznunk sem szabadna vele, hiszen javíthatatlan, vagyis olyan tartománya a mindennek, melybe jobb nem bepillantanunk, hiszen elrontja valamennyi illúziónkat, amit az életről küzdelmesen fölhalmoztunk magunknak... A halál dühítő, otromba, igazságtalan, értelmetlen, és hozzá még kegyetlen is, valahogy ki kellene szűrnünk az életből, meg kellene tanulnunk élni is a híres paradoxont, mely szerint halál nincs is, hiszen amíg megvagyunk, a halál csak fogalom, mihelyt pedig legyőz minket, csak ő van már, és mi nem létezünk, tehát a halállal soha nem lehet valóságos kapcsolatba kerülni. Amilyen fikció számunkra a halál, ugyanannyira fiktíve válhatunk csak áldozataivá. Ez a viszony attól abszurd, hogy van, mert nincs. De akkor a halál nem lehet más, mint a legszubtilisebb szellemi kapcsolat magunkkal, mint létünk legszebb kihegyeződése, s nem a titokra, hanem önmaga sejtelmére - magunk tudására, megértésére, az állandó, az egyedül hiteles megméretésre. A halál az egyetlen valós értékrendteremtő, nélküle nem lehetne semmilyen perspektívánk, céljaink nem ön­állósulhatnának, káoszban élnénk, mert nem volna semminek individualitása, az időtlenség fölszívná a tettet. S ha így igaz, akkor életünk ebben az oly gyakran szidalmazott vagy hitelében megkérdőjelezett „mostani” formájában mégis az, ami­ elég, ha csak kicsit is belegondolunk, és hirtelen látni fogjuk, igenis olyan szép, teljes és igaz, ahogy azt csak a leg­­álmodozóbb, legszerelmesebb poétaság tudta áldott, ritka pillanatokban megmutatni, és élni éppen úgy szabad csak, ahogy azt a legeslegnagyobb - bár látszatra szinte mindig nyo­morult - életművészek tették és teszik: egy Krúdy, egy Ady vagy Tersánszky Józsi Jenő, Berda József, Marc Chagall! Ady a „mámor turistakötelét” kereste és akarta mindújra két marokra fogni a hét­

Next