Kortárs, 1984. július-december (28. évfolyam, 7-12. szám)

1984 / 11. szám - KRITIKA-SZEMLE - Rónay László: Zelk Zoltán: Nappali menedékhely

SZEMLE Zelk Zoltán: Nappali menedékhely A negyvenes évek végén történhetett. Akkor még álltak a régi Fradi-pálya ütött-kopott falelátói. Apámmal másztunk fölfelé az A-oldalon emelkedő, nyikorgó építmény lépcsőin, szemben velünk a B-közép háborgott, mint a tenger, pedig még meg sem kezdődött a varázslatos játék. Apám egyszer csak megtorpant. Kis termetű férfival üdvözölték egymást, nagy lelkesedéssel. „Figyeled? - mondta a számomra ismeretlen úr, és a szotyolaárus felé bökött - Őt lesem egész idő alatt. Vajon milyen érzés lehet szotyolát kínálni meccs közben? És ha lemarad egy gólról?” Aggodalmaskodva csóválta a fejét. Mélyen átéltem aggályait. Valóban, szörnyű érzés lehet. Ez volt Zelk Zoltán, Kohut Vili bombagóljának lelkesült énekese, az örök játékos és szurkoló. Akkor még nem ismertem a híres anekdotát a másik íróról, aki tévesen telefonálta meg az örökran­gadó eredményét lapjának, mert nem a játékot figyelte, hanem a lelátó eseményeit, s nem is egészen értettem, milyen szurkoló az, aki nem a játéktérre mereszti a tekintetét, eufóriás állapotban követve az ott történteket, hanem az árusok lelkébe igyekszik magát beleélni. Aztán a Tegnap és a Féktávol­ságon belül lírai kistárcái megsejtettek valamit a hétköznapok művészetéről, arról a kivételes beleérző képességről, mely Zelket mindig is jellemezte. A Nappali menedékhely Sinka Erzsébet - ő egyébként Zelk Zoltán életének áldozatos részese, és a „négy fal között” írt versek múzsája­­ által kötetbe gyűjtött prózai írásai azonban az ismert kötetek után is meglepetést jelentenek. Elsősorban azért, mert az olvasó elcsodálkozik, milyen sokoldalú író volt Zelk Zoltán, s mily kivételes érzékkel tudta költészetté lényegíteni - mert hiszen ezek a tárcái voltaképp költemények - az apró hétköznapi tényeket. Kosztolányi szegényebb kiadásban. Ez első benyomása olvasójának. A „szegényebb” minősítés elsősorban nem a tárcák és egyéb műfajú prózai írások színvonalára vonatkozik, hanem azok keletkezésének hátterére. Bizonyosak lehetünk benne, hogy Zelk Zoltán egyik mintaképe a tárcaíró Kosztolányi volt, aki napról napra írta kis színeseit, s e feladatát olyan könnyedén, elegánsan és színvonalasan látta el, hogy iskolát teremtett vele. A különbség kettejük között leginkább abban érzékeltethető, hogy Kosztolányi megfigyelt, Zelk pedig átélte mindazt, amit megírt. A mintakép kávéházban ült, vagy gyorsvonatról figyelt kifelé, Zelk gyalog közlekedett, legfeljebb személyvona­ton. Kosztolányi orvosi várókban szippantotta be a halál „vad aether-szagát”, Zelk külvárosi grundokon és izzadságszagú tornatermekben leste a test és lélek kitartóbbá edzésének műhelytitkait. Kosztolányi számára téma volt a szegénység, Zelk­­ szegény volt, néha, mint a templom egere. Kosztolányi napról napra teljesítette penzumait, melyekre kemény, de persze a legnagyobbat megillető szerződés kötelezte, Zelk számára viszont valóban „menedékhelyet” jelentett a prózaírás, s talán azt a lehetőséget, hogy a kenyérre olykor parizer is jusson a tárcák révén. Ahogy költészetében, tárcáiban is mindig megcsendül egy nosztalgikus, fájdalmas felhang (vagy ha nem csendül meg, akkor fölöslegesen patetikus). Remek megfigyelő volt, s ennek talán nem mond ellent az a megállapítás, hogy riportjai - mert riportokat is irt! - kicsit konvencionálisak, túlságosan is vigyázott, nehogy megsértse a kérdezz! felelek! játékszabályait. Akkor volt igazán elemében, amikor kedve szerint bolyonghatott a külvárosban, amikor a szegénység fájdalmas és kilátástalan megnyilvánulásait idézhette. Nem volt felháborodó típus, de amit leírt, megjelenített, lázító kommentárok nélkül is hiteles látlelete a harmincas évek sokat emlegetett társadalmi különb­ségeinek. Érdemes néhány szót szólnunk Zelk Zoltán novelláiról, mert ezekben is a tárcáiban megpendí­tett hangot viszi tovább, de finomabban, kidolgozottabban, még inkább ügyelve a csattanóra, amely általában is fontos hatáskeltő eleme prózai írásainak. József Attila nem volt ugyan elbeszélő tehetség, de az öreg suszterről, Csoszogiról írt elbeszélése méltán került be a tankönyvekbe. Zelk Zoltán elbeszéléseinek középpontjában is hasonló figurák szerepelnek: Csoszogi leszármazottai.

Next