Kortárs, 1996. január-június (40. évfolyam, 1-6. szám)

1996 / 5. szám - Ambrus Lajos: Szent Öreg Kutya - Mednyánszky László, 1852-1919

este. Szentes. Szent a­­tya. Szentbeszéd. Szentély. Szenthárom­ Ilona. Szent Ilona füve bordalap (hypericum Szent János áldása, kenyere. Szentkép. Szentkuthy (Pfisterer) Mihály lova. Szent olaj. kulcsa. Szent Ambrus Szentségárus. Szentsé­­ségtelen. Szentségtő­­szent Mednyánszky Tehát Mednyán­­északi géniusz. A vala­ Magyarország: ősi tél-­öngyilkos. Maga Mednyánszky is mintha egészen esszenciálisan modern regényalak volna; az Alkotás Megszállottja — életműve több ezer festmény, több ezer grafika, még több vázlat, töredék, napló, őrült munkatempó és munkabírás, mánikus beszédkényszer és kényszer a pok­lokra szállásra. Egy aktuális Rejtélyes Élet és Üzenet. Benne a mindig friss világfájdalom. A társtalan emberek időtlen bariton sírása. A kedélybetegek matatása. Az Isten nélkül hagyott üres égbolt. A túlérzékeny ember kínos nyavalygása. A lemondásra mindig kész önsanyargató, a teozofáló, buddhizáló köldökvizsgáló puritán. Az hajrámunkás, a tervek megszállottja, a terv­­túlteljesítő. A homoszexuális. Az éhező-fázó, híd alatt lakó csavargó — aki közben arisztokrata. A Halál bukása, az enyészet térképésze, a lövészárkok, a Háború pszichologizáló, őrült festője. Mednyánszky László: Szent Öreg Kutya. Az lett volna? Szent? Szent ember? Szent Piktor?------—-------------Ó, édes szentem! Szent gyakorlat. Szentföld — szent város, szent falak. Szent háború. Szent eskü. Szent hely. Szent­béke. Szent- Szentelt víz­­ság. Szent ( csipkés perforatum) Szent János Szent kút. Miklós. Szent Szent Péter méhkaptára. ges. Szent­ró. Szent, László, szky és az irai Felső­gyek, hideg fenyők, dombok, folyóvölgyek, vízesések, gyors, tiszta patakok, a Vág völgye és a Szepesség, várkastély, falépcső, csikorgó érckakas, kőkandalló, rajta szép, régi fajanszok, a sarokban ősi gályahajó századok előtt készített makettja. Faragott tölgyfa ajtó, súlyos, szép mívű vasalá­sok. Bolthajtások, a gerendák alján festett címer. Mohos síremlékek. Borostyán. Felvidék — mágnás díszletekkel. A SZÍNEK. A Szent Öreg Kutya kedvenc szavával: a disszonánsak — ó, minden mily disszonáns! A rozsda- és barnásveres. A zöld légiónyi változata. Zománcos, északi színek — zöldben. Diszharmonikus északi szél. Havas, távoli, éteri csúcsok — a Tátra, a Poprád felől nézve. Kobaltszürke ég. Mednyánszky önanalízisében, a la Freud, a zöld a passzív, a negatív, az érzelmes, a szemlélődő. A vörös a pozitív, az erélyes temperamentum, a cselekvő, a férfias erő. „Van egy rozsdavörös, barnás piszkos vörös, amely a legnagyobb mértékben izgatja az idegeket. Van ebben a színben valami fenyegető, kivált, ha más, piszkos szürke és meleg színek veszik körül. Ezek a színek zavarosak. Önkéntelenül a legismeretesebb állati anyagokra emlé­keztetnek, és pedig olyanokra, amelyek az erjedés első stádiumában vannak.” Köztük hajózik­­ingázik — mint azelőtt is, azóta is oly sokan. Tehát: légtornászként a képtelen világban — kit nem kísértett meg már a különféle utópiák vágya? De legalábbis annyi: mély legyél, alapos és korrekt. Vagy egyszerűen csak jó. Hogy lépj túl önmagadon, hogy értelmes ajánlatokat tegyél, hogy felkínáld magad. Művészként, a Töké­letes Forma és a Merő Individualitás bajnokaként. Összegzőként. Hogy kapcsolatokat teremts. Akár az égiekkel, ugye, ez volna minden művész tevékenységének alfája és ómegája. Felső-Magyarország: Mednyánszky, a Szent Öreg Kutya tája. (És persze Mikszáthé, Krúdyé.

Next