Kortárs, 1996. január-június (40. évfolyam, 1-6. szám)

1996 / 5. szám - Ambrus Lajos: Szent Öreg Kutya - Mednyánszky László, 1852-1919

fájdalmában, elunva a jezsuita vegzálást, kitépte magát a szorítókötésekből, leugrott az ősi sifo­­nérről, és nekirontott az első széksorban díszmagyarban feszítő alispán úr enyhén molyos atil­lájának — szétcibálva a több száz éves, aranyat érő tafotát, így aztán a harmadik tételre már viharos körülmények közt került sor: a többi macska is elszabadult, és nekivadultan támadta meg a rémüldöző koncertlátogatókat, összevissza karmolászva őket. És így tovább: swifti figurák sora a Felföldön — a „magyar álmodok”, ahogy Halász Gábor nevezte őket, a különös, enyhén degenerált, akaratgyenge, dekadens főrendeket. Mi másnak nevezhető a bolond­ hagymázas Keglevich gróf (Imre), aki mélyenszántó szociális utópiáját ak­ként kívánta megvalósítani, hogy Albániában magyar eredetű mintafarmot, tudományos ihlet­tel felépített falansztert kívánt létrehozni, és szerencsétlen parasztjait oda is telepítette. Az ide­gen „termelési viszonyok”, valamint az első, különösen hideg hegyi tél és az ifjú gróf végzetes tüdőbaja teljes csődbe sodorták az experimentális műveletet. A korszellemnek megfelelően darwinisták voltak az öngyilkos, szépreményű ifjak is, egy Csáky gróf és az első magyar minisz­terelnök unokája, Batthyány Géza. „Férfiaink gyengék, nincs akaraterejük, érzékenykednek, szőrszálhasogatóak. Ami kevés erejük volna, azt nem a nagy, hanem a kis dolgokra adják ki. Kleinmeisterek, kicsinyesek. Sehol sincs annyi perpatvar, családi viszály, haragtartás, mint fenn, a mi kis bérces hazánkban” — írta róluk (és saját magáról) a nem kevésbé dekadens főúr, a Párizs-bolond és Sarah Bernhard szűk baráti köréhez tartozó tüdőbeteg Justh Zsigmond, aki végül is alföldi birtokán parasztszínházat szervezett, Shakespeare- és Moliére-darabokat ada­tott elő paraszt színészeivel. Fuimus (Voltunk) című, legjobb regényében kíméletlen nyíltság­gal megírja ezt az „elveszett nemzedéket” — egyetlen üdítő kivétel talán csak Czobor Lipót, Mednyánszky regényalakja ebben a színes díszhalakkal teli, különös akváriumban. Mednyánszky, a Szent Öreg Kutya — aki élete utolsó szakaszában vált igazán mély, érett festővé, igazi megszállottjává a „határtalan horizontoknak” — a háborúban éli majd meg azt az együttes drámát, a tájét és az emberét, amely őt mindvégig oly erőteljesen foglalkoztatta. „Ha fiatal koromban háborúban vettem volna részt!” — kiált fel negyven-egynéhány évesen; hihetetlenül vonzották a Monumentalitásra emlékeztető élmények (lásd a falfestészet) — a va­lóságosak is, az álmok is. A természetet hamar birtokba veszi: „... az esték Веско körül a Vág partján... Az ég oly nagynak, a föld oly kicsinek látszik s egy-egy csillag ragyogása csak még szomorúbbá teszi a zöldes esti eget nyugat felé... Az élet akkor oly rövidnek látszik, a szerelem és annyi más érzés oly semmis, mindamellett, hogy másrészt különös vágyakat ébreszt az em­berben ezen hangulat, melyek kínzóak és határozatlanok, mint oly édes álmok, melyek teljesü­lésében úgy sincs semmi remény”—napokat csatangolt a havasokban, öregemberként is nap­hosszat bírja a járást, túrázást, sziklára mászást; Czóbel Minkával meg is másszák a késmárki csúcsot. Vonzották az extremitások, a különlegességek, kivégzésekre járt (a festő Csók Istvánt épp haláljelenetei felületessége miatt marasztalja el); húga említi, amint hírét veszi az Etna leg­újabb kitörésének, hanyatt-homlok rohan oda — olyan közel merészkedik a tűzhányóhoz, amennyire csak lehetséges, és csodás dolgokat lát: friss, harsogóan zöld gesztenyeerdők lob­bannak hirtelen lángra, és enyésznek el monumentális vízióként a láva tüzében. De önkéntes­nek csapott fel a szegedi árvízhez, és gyalogmunkásként éjjel-nappal robotolt a töltésen; kole­rajárványban önfeláldozóan ápolta a betegeket — különleges jelenségek „szaktudósaként” igyekezett elvegyülni kortársai között itthon és külföldön, és az élmények metafizikáját megfo­galmazni. A rozsdavörös és a megszáradt vagy megalvadt vér szinte lángra gyújtja a már erjedő érzelmeket, írta a színek fiziológiájáról. (Szegeden esett meg vele a már-már Jack Londont idé­ző anekdotikus kaland: valami véderőmű körül kószált, és rajzolgatott a határban, és persze hamarosan „előállították” mint csavargót és kémet, majd persze a tömlöcbe csukták. De hama­rosan a térparancsnokhoz, Görgei Kornélhoz, a tábornok fiához futnak a hajdúk, és izgatottan jelentik, hogy egy csavargó, rajzoló, kémgyanús egyén bént a kóterben nem átall a nagyságos parancsnok úrra hivatkozni. Az ifjabb Görgei rövid habozás után azt kérdi: rongyos? Igen.

Next