Kortárs, 1999. július-december (43. évfolyam, 7-12. szám)

1999 / 11. szám - Szepesi Attila: Elemi világban - Mednyánszky csavargói

Szepesi Attila Elemi világban MEDNYÁNSZKY CSAVARGÓI Rokontalan művész volt Mednyánszky László. Úgy érzem, szellemrokonok nélkül való. Mert - miként az egy jól szituált, bár erősen extravagáns felvidéki báróhoz illik - akadt neki sra­­fija-pereputtya épp elég. Aligha volt arisztokrata família Gömörtől Zólyomig és Sárostól Nyit­­ráig, melyhez ne toppanhatott volna be rokoni jogon. Talán meg is tette, leginkább gyerekko­rában, bár nem volt közösségi lélek, főképp már felnőtt fejjel nem. Ami pedig a nemzetfenntar­tónak mondott osztály rigolyáit és mindennapi hajcihőit illeti, ezekre fütyült. Volt elég magán­­bolondériája, nem kellett neki a század végi, immár az idő pokolbugyraiba menthetetlenül, bár még láthatatlanul alámerülő arisztokráciáéból kölcsönözni. Ami érdekelte, az a szellem kasztoktól, szokásoktól és korok divatjaitól össze nem kasza­bolt, imaginárius világa. Nem állt ebben sem egészen egymagában, hisz rokonai közül szellem­rokona volt például Justh Zsigmond vagy a - hozzá szintén rokoni szálakkal kötődő - anarcspusztai költőboszorkány, Czóbel Minka. Festő-bárónk a harctereken meg a lebujokban érezte igazán otthon magát. Meg talán a he­gyek magányos bércein. Utóbbi helyen egyrészt tán a szirtek pittoreszk látványa miatt, talán mert a beckói várban látta meg a napvilágot. Hihetetlen, de tény, hogy ez a csimbókos szakál­­lú, koszlott csavargó kinézetű festő várúrnak született, a beckói vár utolsó urának. Utána már az összeomlás jött, Trianon jött, s osztálya génjei, ahogy a vár az idő tájt itt-ott már roskadozó falai is, megértek az alámerülésre. Mesélik, hogy diákkorában freskót festett egy felvidéki kastély folyosójára. A kép mára az enyészet martaléka lett. Nem tudható, miféle figurákat és tájakat pingált oda a csenevész test­alkatú, lobogó tekintetű festőnövendék. Ki-ki kedvére eljátszhat a gondolattal, hogyan népe­síti be a nedves falakat fenyő lepte bércekkel, napsütötte háztetők zegzugaival és görbült ala­kokkal ez a különc várúr, aki ifjonti piktorként alighanem rokontalan festő kortársa, a szintén felvidéki Csontváry horpadt kalapos, mezítlábas madonnafestőjére hasonlíthatott. Választott hite szerint buddhista volt, akkor, mikor Európában még keveset tudtak Szidd­­hártha királyfi hitéről. És (finoman szólva) nőgyűlölő volt, amikor az aberráltság különféle vál­fajai még nem voltak nyilvánosan, sőt rátartva gyakorolhatók. Kéziratos naplóit pedig görög betűkkel vezette, a változatosság kedvéért hol francia, hol magyar, hol német nyelven. Festőnk (ne firtassuk az okát) sosem érezte jól magát a „felsőbb körökben”. Érezhette osz­tálya végét, s talán azt is, hogy ebben a miliőben képességei nem érvényesülhetnek. Enervált­­sága zsenialitással elegyült: előbbit természetesnek vette, utóbbit nehezen tolerálta az arisztok­rácia. Mednyánszky az éjszaka hagymázos szélein, a kocsmákban meg a toloncházakban érez­te otthon magát. A csavargók között, akikhez maga is hasonult. A nyomorékok és a létezés se­besültjei, a kocsmatöltelékek, az elesettek zűrzavarában. A testi-lelki nyomorultak között, ahol az érzések kendőzetlenül nyilvánulnak meg. Őket szerette, őket pátyolgatta, őket festette, s ta- 89

Next