Kortárs, 2003. január-június (47. évfolyam, 1-6. szám)

2003 / 1. szám

1 N Pál József A „gulyáskommunizmus” múltja és jelene - s ami mögötte van A KÁDÁRI TUDAT ÉS A POLGÁROSODÁS­­ MEG AZ IRODALOM Jó fél esztendővel a választások után azt is megértük, hogy régi-új pártunk és kormányunk - miközben árkot és múltat temetve a „békességet”, a nemzeti egységet („közmegegyezést”?) féltő-óvó alakulatként húz be a „középre" - éppúgy a polgári értékek letéteményesének és hű képviselőjének tudja magát, mint a csak megvetéssel és gyűlölettel emlegetett elődje. Ép em­lékezetű, már nem egészen ifjú országlakóknak ismerős kell hogy legyen ez az új idő új paran­csaihoz és régi-új uralmi érdekeihez igazítottan, mintegy megszüntetve megőrzött s ma már furfangosabban összetett, a társadalmi tudatot és a közérzést egyként manipuláló taktika, amelynek bőven van mire építkeznie. Az ugyanis, hogy a Kádár-korszak (fénykora) iránt nagy itt a nosztalgia, már az 1990. őszi taxisblokád lakossági „fogadtatásából” nyilvánvaló lehetett. Sok-sok keserű, saját értékítélete és önérzete szerint egész életében „becsületesen dolgozó és küszködő” - a felülről jövő „gondoskodáshoz” is hozzászoktatott­­ kisember érezte akkor úgy, hogy őt az Antall meg az Emdées - később az Orbán meg a Fidesz - becsapta (be akarja csap­ni), s inkább vágyott (vágyik) vissza a „mindenkinek volt munkája, nyugalma és megélhetése” világ kiszámíthatóan langyos biztonságába, amelyről persze sohasem tudta, tudja - és főleg sohasem érti! - meg, hogy éppen az akkor és ott a fejébe sulykolt-csempészett, ördögien meg­ejtő - mert a primer ösztöneire és a materiális reményeire apelláló - pragmatikus hatalmi szem­lélet csapta be (csapja be ma is) őt igazán. Rengetegen vannak ők, csak „békességre" meg egy kis „jobb létre” vágynak, így reájuk - fülükre, értelmükre és persze voksukra - az „örök balol­dal” biztosan számíthat, amíg csak élnek. A polgári értékek Kovács László által való verbális fölvállalásának üzenete nem nekik szól. Ennek célzottja­­ az egész honi világot lefedni akaró hatalmi elszántságon túl - az elvtár­si hangra már nem igazán fogékony fiatalabb korosztály, meg a globalizáció parancsát ag­resszívan követő, az értékelvű és morális (tehát eredendően polgári!) szempontokat mindig megvető, Kádár említett „népével” pedig végképp nem törődő - leginkább a „néhai” pártból és holdudvarából kinőtt - réteg is talán, de legfőképp az értelmiségnek az a jelentős - a köz­­tudalom formálására alkalmas eszközöket majd teljes egészében birtokló - hányada, amely a régi gárda maradékát vagy ilyen-olyan utódait úgy szolgálta és szolgálja mindörökkön örökké, hogy közben szeretné, ha nagyon szakszerűnek, nagyon függetlennek (nagyon befolyásolha­tatlan és nagyon öntudatos polgárnak!) néznék. Ők azok, akik­­ újságban, tévében, rádióban, tudományos intézetekben és mindenütt­­ kikutatják, megírják s legfőképp megértetik majd a néppel a régi-új módi valóságát és egyetlen logikus előtörténetét is. Azt tehát, hogy ami a ká­dári tudat-persze a kor követelményeihez igazítottan „modernizált”- agresszív újratermelé­se (vő. az embereket nem a múlt érdekli; az embereket nem kell a politikával nyaggatni, az emberek békességet akarnak; mi majd megbüntetjük azokat, akik az adófizetők pénzét ellop­ták; s mindennek populáris sűrítményeként: „a rendszerváltás akkor fejeződik be, ha jobban fogunk élni” - ezt maga Kovács László üzente, midőn Pokorni Zoltánnal vitázott­ - nos, az va-

Next