Kortárs, 2012. július-december (56. évfolyam, 7-12. szám)
2012 / 11. szám - BUDAPEST-GÉNIUSZ - Fáy András: Idősebb Fáy Aladár festőművész emlékezete, élete és munkássága
Budapest-géniusz 1 59 fogultabbá és érzékenyebbé vált, mivel ráébredt arra, hogy a népművészetben fellelhető redukció nagyon ősi és elementáris igény, melyre a kornak éppen azért lesz szüksége, hogy saját tájékozódását meglelje, és jó alapokat kaphasson az irányzatok zűrzavarában. Annyira magáénak érezte a népművészet vívmányait, hogy 1941 -ben könyvet jelentetett meg róla A Magyarság díszítő ösztöne címmel a Turul Kiadónál. Hosszú éveken át érlelte és gyűjtötte anyagait hozzá. Közben a Csaba-trilógiát illusztrálta, számtalan méretben, technikával, sorozatokban, végül olajtechnikával kivitelezve. A magyarság mitológiája izgatta, eredetünk, a források, az a vándorlási folyamat, melynek során őseink kölcsönhatásba léphettek más népekkel. A háború küszöbén, 1938 táján a Magyar Közösséghez csatlakozik. A szervezet titkos csoportosulás volt a német orientáció ellensúlyozására. Mint szövetség főként olyan értelmiségiekből verbuválódott, akik magasan képzettek és eltökéltek voltak. Céljaik közé tartozott, hogy a fasizálódó országot valahogy kivezethessék abból a zsákutcából, mely a világégés felé sodorta. Még ebben az évben elkészíti a Sas-hegy növénytani felmérését. Az iskolában megszövik a Hadak útja című gobelinjét. Berlinbe utazik egy kiállítás kapcsán. Budapest panorámájáról egy, a növendékek által készített elektromos lámpákkal felszerelt makettet visz ki, hogy azt ott bemutassák. 1940 karácsonyán Kolozsvárra utazik. Alkotóerejének teljében van, szervez, dolgozik, fáradhatatlanul. Könyvének megjelenését követően 1941 decemberében kinevezik a Képzőművészeti Főiskola Iparművészeti Tanszékének vezető professzorává. Higgadtságával és előrelátásával megsejtette, milyen szörnyű eszkalációba torkollik hazánk politikája, és azon munkálkodott, hogy mentse azt, ami még menthető. A maga helyén tanárként küzdött az oktatás függetlenségéért, hogy a tehetséges, de szegényparaszti származású fiatalok bejuthassanak az iskolába. Két intézmény is foglalkoztatja, miközben felelősséget érez diákjai sorsáért. Tanmeneteket írt, és idejét nagyban lekötötte a gyakorlati munka, festeni alig tud. Szinyei kuli / t // p tuszminiszter felfigyel rá, és 1943 őszétől kinevezik igazgatóhelyettesnek, majd '44 január elsejétől isaz Iparművészeti Iskola igazgatójának. Teljes rektori hatáskört kap. A legutolsó pillanatban jut dön- ^ , " , ^ tési pozícióba, és villámgyorsan cselekszik. A felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt, továbbá az is-kola felszerelését úgy menti meg a németek karmaitól, hogy azokat a környező házak pincéibe hordatja, és lebetonoztatja. Mindez titokban és a legnagyobb veszély terhe mellett. A nyilasoknál feljelentik, beidézik, és Budán a Vöröskő utcai főhadiszállásukon vallatják. Nem kínozzák, csupán alaposan ráijesztenek. A halálos fenyegetések ellenére csodálatosan kiszabadul és megmenekül. 1944 a gyász éve is, előbb édesapja hal meg, hónapokra rá az édesanyja. Decemberben Budapestet szovjet ostromgyűrű zárja körül. Bombázások döntenek romba lakótömböket, és az utcai harcok hevességében az éhezéstől ezrek, tízezrek vesznek oda. Nagyapám ostromnaplót vezet, úgy kommentálja az eseményeket, mint egy krónikás, a kívülálló szemével. Az oroszok bejövetelét is, akár egy fénytüneményt. Budapest egészen januárig egy mező sötét ködpárába fuldokolva szenvedte megpróbáltatásait, ám amikor 1945. február 4-én el- KORTÁRS 2012/11