Kortárs, 2014. július-december (58. évfolyam, 7-12. szám)

2014 / 11. szám - Mórocz Gábor: Justh Zsigmond válogatott művei. Szerzői kötetek (kritika)

kritikai 103 tendenciájú esszéisztikus kisregénynek nevezném, és ahhoz a sokáig kevés figyelemre méltatott pró­zatörténeti vonulathoz sorolnám, amelyhez például Toldy István Anatole vagy Asbóth János Álmok álmo­­dója című regénye tartozik. A fejlődésregények opti­mizmusát visszájára fordító mű éppúgy az ábránd és a valóság, az „a priori idealizmus" és az „a posteriori pesszimizmus” viszonyát boncolgatja, mint az előbb említett prózai alkotások. A kereszt­­utak legizgalmasabb mozzanata egyébként az, hogy hősei, Claus és Charles számára nem az ön­­gyilkosság vagy a kötelességteljesítés jelenti az eg­zisztenciális problémák megoldásának egyetlen re­ális lehetőségét (mint Anatole-nál vagy az Álmok ál­­modója Darvadyjánál), hanem egy választott ideoló­giához kapcsolódó attitűd elsajátítása. Az eleve szemlélődő életmódot folytató, rezignációra hajla­mos Claus a buddhizmus, míg az aktivitásra törek­vő - egykor naiv gondolkodású, ám azután keserű élettapasztalatot szerző - Charles a nihilista színe­zetű anarchizmus híveként próbálja megtalálni he­lyét a világban. A káprázatokhoz hasonlóan a francia irodalom és gondolkodás hatását tükrözi a kötet következő da­rabja, a Művészszerelem című 1888-as alkotás is, amely Ju­sth legbecsvágyóbb - ha nem is a legkülönb - munkái közé sorolható, s amelyet az első magyar művészregénynek szokás tekinteni. A cselekmény­ben szegény, intellektuális tartalmakban annál gaz­dagabb mű ismeretelméleti, pszichológiai, illetve egzisztenciál-esztétikai síkon egyaránt értelmezhe­tő, bár ezeket a jelentésrétegeket meglehetősen ne­héz egymástól elválasztani. A kissé sterilre sikere­dett, nemritkán irodalmi sablonokra építő regény voltaképpeni tárgya a modern mű­vészértelmiségi útvesztése, amely­nek hátterében a lehető legfino­mabb, legdifferenciáltabb megis­merési mód, az analitikus megkö­zelítés merev érvényesítése áll. En­nek az attitűdnek a képviselője a mű főhőse, Gilády Arzén író, „a lé­lekvizsgáló regény ismert nevű mestere", aki saját kedvesét - és egyben modelljét - olyan hévvel analizálja, hogy elemző „szenvedé­lye" végül kettejük ígéretesnek tűnő szerelmét is megöli. A Művészsze­relem, amikor a végsőkig vitt esztétikai intellektualiz­­mus életellenessé torzulását mutatja be, egy létmó­dell súlyos válságáról tudósít. Bár a regény végkifej­lete nem tragikus, a magas kultúra reprezentánsáról adott könyörtelen látlelet a szerző ön- és világisme­retének radikális átformálódását vetíti előre. Hasonló eszmei tanulságokkal szolgál a Páris elemei címmel megjelentetett 1889-es tárcagyűjte­mény izgalmas és sokrétű koranalízise is. A frankofil Justh ebben a nem fikciós munkájában­­ a sebészi pontosságú, pozitivista és darwinista elem­zést profetikus kinyilatkoztatásokkal váltakoztatva - nemcsak egy szűk arisztokrata vagy művészér­telmiségi csoport, hanem általában a túlérettnek nevezett párizsi, sőt, francia civilizáció széles körű hanyatlásáról számol be. Ámbár, ahogy a következő idézet is mutatja, a regresszió folyamatát nem tart­ja visszafordíthatatlannak: „E túlfinomított világban [...] érzik legjobban az, hogy Páris és Franciaország erre a művészi fokra jutva, mily közel van történeti, politikai szereplésének végéhez. Ha csak az alulról fölfelé törekvő elemek új vért, új izmokat, újabb erőt nem hozva, föl nem frissítik a már nagyon is el­finomult Párist. Ezt mindenkinek kívánnia kell, aki szereti Párist s vele Franciaországot." Az idézett szövegrészlet második mondatában szereplő „ha csak... nem" megszorítás világossá teszi, hogy Justh maga is távolságtartással szemléli az általa felvázolt, igen hatásos és „tudományos" szempont­ból is megalapozottnak vélt katasztrófavíziót. Fran­ciaország bukása e pontosítás szerint valószínű, de azért szükségszerűnek mégsem nevezhető; még van esély arra, hogy az egészséges „nép", a romlat­lan „vidék” megváltsa a dekadenciába süllyedő fő­várost. S Justh itt már nem analizál: egyértelműen kilép a semleges megfigyelő pozíciójából, és nyíltan hangot ad elfogultságának. Az író ezután de-, illetve rekontextualizálja a francia társadalom tanulmányozása kapcsán szü­letett felismeréseit: eljut ahhoz a belátáshoz, hogy a szubtilitásba hanyatlott modern individuum is azért válik erőtlen­né, mert nélkülözni kénytelen a spontaneitás lendületét, erejét. A szellemnek éppen ezért önkorlá­tozásra van szüksége­­ a saját ér­dekében. Az elvont tudat meg­mentheti önmagát, ha visszafor­dítja a szublimáció folyamatát; ha a közvetítettség árnyékvilágát maga mögött hagyva újra felfedezi­­ a közvetlenség terrénumát. S vele együtt mindazt, amit korábban mint banalitást elutasított vagy alábecsült: a természetességet, az egészséget, a mindennapi életet. E régi-új értékek hordozója - a Páris elemei ide­ológiai tanulságait immár a hazai közegre és saját létviszonyaira alkalmazó, érett Justh interpretáció­ja szerint - a magyar parasztság, az a közösség, Justh Zsigmond válogatott művei Szerzői Шейк

Next