Kortárs, 2015. július-december (59. évfolyam, 7-12. szám)

2015 / 11. szám - Lengyel András: Lehr Albert magyarázatos Toldi-kiadása

82 LENGYEL ANDRÁS (1950) Szeged KORTÁRS 2015/11 LENGYEL ANDRÁS Lehr Albert magyarázatos Toldi-kiadása­ ­ A budapesti evangélikus - „lutheránus"­­ főgimnázium magyartanárának, Lehr Albertnek (1844- 1924) legnagyobb sikert elért műve minden bizonnyal magyarázatos Toldi-kiadása volt. E munkája több mint tíz kiadást (és számtalan utánnyomást) ért meg. Először 1880-ban jelent meg, majd, némi átdolgozások után, 1886-ban az Akadémia nagydíját is elnyerte, s elindult diadalútjára. Az évek so­rán újra s újra kiadták. 1922-ben már a tizennegyedik kiadás hagyta el a nyomdát. E kései kiadás címleírása önmagáért beszél: „Toldi. Költői elbeszélés, írta Arany János. Magyarázta Lehr Albert ta­nár. Tizennegyedik kiadás. Budapest 1922, Franklin Társulat kiadása." A címlap ezen túl egy enge­délyezési megjegyzést is tartalmaz: „E könyv jelen 14-ik kiadásában, a 107,194/191­2. sz. miniszt. rendelettel középiskolák, polgári fiú és leányiskolák, valamint felsőbb leányiskolák számára segéd­könyvül engedélyeztetett." A könyv persze nem 1912-től, hanem szinte a kezdetektől a magyar nyelv és irodalom oktatásának eszköze lett. 1917-ben Lehr egyik tanítványa, Ignotus Hugó (akkor a Nyugat főszerkesztője) joggal írhatta: „Iskolavégzett mai magyarnak érzésében az Arany név mellé társul a Lehr Alberté, kinek mindenre gondoló s mindennek okát és értelmét adó nyelvi és tárgyi magyarázataival együtt ismerte meg az iskolában a Toldit." Majd hozzátette: „Aki az iskolánál nem állt meg az Arany iránt való érdeklődésben, azt is tudja, hogy ez iskolai Toldi-magyarázat csak kivo­nata egy nagy tanulmánynak, mely szerető, gondos s a mellett szerves, mert felfogásaiban s meg­állapításaiban összefüggő enciklopédiája mindennek, amivel a Toldinak bármely szava, gondolata, mozzanata, vagy fordulata nyelvi, lélektani, történelmi, logikai vagy esztétikai vonatkozásban állhat. S akinek aztán - mint a Nyugat szerkesztői közül Fenyőnek és nekem­­ szerencséje volt magának Lehr Albertnek lenni középiskolai tanítványa: még többet vett e kitűnő férfiútól, mint amennyire e párját ritkító filológia rávall. Egy életre szóló benyomását s ébresztő s ébren tartó hatását egy lát­noknak (a régi zsidók így nevezték prófétáikat­, ki bele tudja magát élni a művészi nagyságba s tu­­dóan tudja végig követni, mit az megszállottan teremtett.” (Nyugat, 1917/5, 442.) A siker egyik oka nyilvánvalóan maga a magyarázott alapmű, Arany To­d­ja, amely a magyar iro­dalmi (s pedagógiai) kánon egyik pillére volt. A másik ok azonban túlmegy ezen, s magának az Arany-műnek térhódításához is némi magyarázatul szolgál. Ez az ok a műfajban, pontosabban s kö­zelebbről magában a magyarázatokban keresendő. Lehr e magyarázatos kiadással megteremtette az Arany-recepció egyik leghatásosabb, pedagógiailag különösen hatékony eszközét. A dolog pikan­tériája, hogy mindezt nem esztétikai érzékenységével érte el, a nagy kérdésre: „miért szép", aligha az ő magyarázataitól kapjuk a választ. De valamit nagyon „eltalált" - azt adta olvasóinak, ami a Tol­di befogadásához szükséges volt, ami nélkül ez a „költői elbeszélés" magára maradt volna. A ma­gyarázatok jellege és módja, illetve a kor mentális igényei összetalálkoztak. Ha tudjuk, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia magyar felében a magyar lakosság létszáma sokáig nem érte el az 50%-ot, s amikor elérte, akkor is alig haladta meg ezt a lélektani határt, a magyar politikai dominan­cia fenntartásához tehát elengedhetetlen volt az asszimilációs fogékonyságnak (mindenekelőtt: a zsidók és a német hátterűek) „magyarként" való megnyerése - akkor fölismerhető: a magyarázatos Toldi a „magyarosító" projekt egyik különösen hatásos, mert indirekt eszköze volt. „Csak" irodalom­ról beszélt, de mentalitást, habitust formált. A könyvet a magyarosítás eszközévé tette Toldi Miklós Arany megénekelte sikertörténete, diadala a „cseh vitéz" felett, az igazságigény népmeséi, de egy­ben „történeti" érvényesülése. S azzá tette a magyarázat, amely nem politizált, sőt kerülte a politi­kai indoktrinációt, de mindent megadott diák olvasóinak, amely a mű befogadásához, „megértésé­hez" szükséges volt. Amely bevezette őket egy gazdag és tartalmas nyelvi világba, amely alkalmat adott a valóság egy speciális mentális fölépítésére. A magyarázatos Toldi tehát mindenképpen megér egy figyelmes szemrevételt.

Next