Kortárs, 2017. január-június (61. évfolyam, 1-6. szám)

2017 / 2. szám - Szakolczay Lajos: Erkölcs, bátorság, rendíthetetlen hit. „Támadó tűz voltunk” - Magyar költők, írók az 1956-os forradalomról

Elsőbben is a Füveskertiek (még 1956 előtt börtönbe zártak) nem kicsi és esztétikailag is haté­kony munkásságát kell említenem, akik közül ebben az összeállításban Tollas Tibor antológia-verssel (Bebádogoztak minden ablakot) szerepel, de az évtizedek alatt legteljesebb életművet teremtő Kár­páti Kamil (A szabadsághoz) is éppúgy hatásos szóló, mint az egyik legmegrendítőbb költemény szerzője, Tóth Bálint. Ez utóbbi Jézushoz intéz kérlelő szavakat: „Hadd kérdjem Tőled: / Én megbo­­csáthatok-e / a cvikkeres Nagyért, / a hórihorgas Pálinkás őrnagyért, / Maléterért és Mansfeld Pé­terért, / a Kossuth téren meggyilkoltakért, / Salgótarjánban meggyilkoltakért, / a háromszázakért, az ötszázakért, / és ki tudja, hogy hány ezrekért, / a Pesti Srácokért s a Pesti Lányokért, / Angyalért és angyali Géreczért. // S a korábbiakért: / Donáthért, Kiss Szalézért és Apor Vilmosért, / a Recsken haltakért, / a vallatáskor agyonvertekért, / a börtönökben égigkínzottakért, / tyúkketrecbe felépítet­tekért, / és a határon agyonlőttekért. // S a későbbiekért: / Bériért, Gáliért, / s ki tudja még kiért, / ki korábban halt, mint rendeltetett, / Uram, itt valaki felfejtette / te szent törvényedet. // Hány sor kéne ide, / hány sírkő s kopjafa, / mert ezt a magyar litániát / nem fejezhetjük be soha. // És mégis, mégis fejezzük be, / mi nem kezdhetjük újra" (Magyar litánia). A szociohelyzetből, a nevekkel említett, átokzuhatagként hangzó elsiratottakból kikerekedhet­ne újkori történelmünk egyik fejezete. S minő csoda, hogy egyikük-másikuk íróként is - először a forradalom egyetlen mártírköltőjét, Gérecz Attilát kell említenem, másodszor a később öngyilkossá vált Béri Gézát - hallatta a hangját (Karácsonyi ének a börtönben, illetve Vörösmarty). Ám Faludy Györgyöt is, mint oly sokat, Recsk edzette (1956, te csillag, Nagy Imre), s akit meg a hontalanság ne­héz kenyere, az országon kívüliség megalázottsága, az is tudta a dolgát. Márai Sándornak aligha Kassa elvesztése harangozott a tudatában - nyilván az is­­, amikor a forradalmunkért imádkozott, inkább a zsarnok elleni düh. A Mennyből az angyalhoz fogható verssel - Illyés Gyula forradalmat ala­pozó Egy mondat a zsarnokságról című remekmívű költeménye ilyen - nem nagyon dicsekedhet az antológia. „Csillagszóró villog a fákról: / Angyal, te beszélj a csodáról. // Mondd el, mert ez világ cso­dája: / Egy szegény nép karácsonyfája / A Csendes Éjben égni kezdett­­ / És sokan vetnek most ke­resztet. / Földrészek népe nézi, nézi, / Egyik érti, másik nem érti. / Fejük csóválják, sok ez, soknak. / Imádkoznak vagy iszonyodnak, / Mert más lóg a fán, nem cukorkák: / Népek Krisztusa, Magyaror­szág." Ehhez a nyugati magyar vonulathoz tartozik két nem akármilyen vers: András Sándor avant­gárd hevületű, az elsiratáshoz kocsmai szószéket találó Gyászmise a Hattyú utcai kocsmában című költeménye - „Palackok orgonasípjain / ömlik a gyászdal - / Pajtásom, drága pajtásom, / mit kezd­jek a zokogással? // Két szemem két jó géppisztoly / pattognak belőle a könnyek, / engem járnak át, magam ölöm, / de nem megy hogy megdögöljek" - és Makkai Ádám több hangra írott kegyelembe. Itt az ideje, az újraközlés jó alkalom, hogy megsüvegeljem Makkait (régebbi, e tárgyból írott tanulmá­nyomban figyelmetlenségből, sajnos, ezt elmulasztottam), hiszen az ifjú Endrey Árpád, Muki emlé­kének ajánlott drámai mű, a dadogó szereplők (Hernyótalpas, Első halott, Davajgitár, Útszéli fa stb.) megnyilvánulásai közé tördelt nemzeti ima, a Himnusz soraival, maga a szenvedés apoteózisa. Cs. Szabó László kevésbé ismert szózata, a Gyász és megdicsőülés - elhangzott 1956. novem­ber 1-jén, a BBC magyar adásában - hangütésében is, méltóságában is azokhoz az írói megnyilvá­nulásokhoz köthető, amelyek itthoni klasszikusaink tollából eredtek (nagy részük az Irodalmi Újság 1956. november 2-i számában olvasható). „De 1956-tól fogva Magyarországon krisztusi ünnep is ez a keresztény emlékezés: olyan áldozat ünnepe, amelyet egy nép hozott, hogy kiontott vérével tisz­tábbra mossa a világ lelkiismeretét, s puszta mellel a fegyvereknek ugorva meghirdesse, hogy a Bűnnek nincs igazi hatalma. [...] Nem lesz könnyű méltónak lenni azokhoz a holtakhoz, Krisztus tu­datos vagy öntudatlan követőihez, akik halottak napja előtt Budapesten és az országban olyan so­kat elmostak a világ bűneiből." Sokszor idézett klasszikusaink akarva-akaratlan megéreztek valamit - bátorsággal ki is mond­ták - az idők szavából, és sem a börtön, sem az ilyen-olyan megtorlás nem tántorította őket el iga­zuktól. A forradalom, még ha gyalázatosan eltiporták is - élet! (Külön tanulmányt érdemelne a kü­lönböző művekben föllelhető vér mint életszimbólum, mint krisztusi jelkép.) S az élet hitét tovább­adni: kötelesség. Imaparafrázisok, történelmi és magánzsolozsmák regimentje bűvöl el, még akkor is, ha századszor olvassuk őket (Németh László: Emelkedő nemzet; Füst Milán: Emlékbeszéd Thuküdidész modorában az elesett hősök sírja felett; Tamási Áron: Magyar fohász; Déry Tibor: Baráta­im!; Örkény István: Fohász Budapestért). KORTARS 2017 / 02 105

Next