Korunk Évkönyv, 1981
SZERKESZTŐK - OLVASÓK
KORUNK VILÁGNÉZETE ÉS TUDOMÁNYA. — Ki a legtájékozottabb? címmel folyóiratunk szerkesztősége az ország több városában, Kolozsvárt, Nagyváradon, Székelyudvarhelyen, Székelykeresztúron versenyt szervez a középiskolák X. és XI osztályos tanulói számára. — Szülők, tanárok! A Ti érdeketek is, hogy valamennyi X—XI-es diák bekapcsolódjék a versenybe. 1961 Korunk világnézete és tudománya — ki a legtájékozottabb? című, novemberi és decemberi számunkban meghirdetett versenysorozatunk sikerrel zárult. Január 21-én Nagyvárdon a 3. és 4. sz. Középiskola, 28-án Székelykeresztúron a Petőfi Sándor Középiskola, 29-én Székelyudvarhelyen a Dr. Petru Groza Középiskola és a vlahicai középiskola, február 3-án Kolozsvárt a 3. sz. Középiskola és a 7. sz. Brassai Sámuel Középiskola X. és XI. osztályos tanulói vettek részt a versenyeken. A NAGYVÁRADON 16 versenyző közül ketten érték el a maximális 100 pontot az adott válaszok alapján. Verseny alakult ki Vajda Sándor, a 3. sz. Középiskola XI. osztályos és Kiss Mária, a 4. sz. Középiskola XI. osztályos tanulói között. Az írásban megválaszolt holtverseny-kérdés után az eredmény a következő: 1. Kiss Mária; 2. Vajda Sándor; 3. Kuzselka Ödön (4. sz. Középiskola); 4. Gierling Ottó (4. sz. Középiskola); 5. Vonház Antal (4. sz. Középiskola); 6. Futó Rozália (3. sz. Középiskola), valamennyien XI. osztályos tanulók. — SZÉKELYKERESZTÚRON Demeter ElekX. a és Geréb Géza X. b osztályosok között alakult ki verseny a maximális 100 pont után. Végső helyezés: 1. Demeter Elek; 2. Geréb Géza; 3. Hegedűs János (XI. b); 4. Papp Zsuzsa (XI. a); 5. Görbe István (X. a); 6. Vajna Erzsébet (XI. a). — SZÉKELYUDVARHELYEN kettős verseny alakult ki az első és a harmadik helyezésért. Díjnyertesek: 1. Balázs András (Székelyudvarhely, XI. osztály); 2. Ferencz Csaba (Vlahica, X.); 3. Gyárfás Éva (Székelyudvarhely, X.); 4. Páll Rozália (Vlahica, XL); 5. Tanczel Gábor (Vlahica, XL); 6. Hadnagy Éva (Székelyudvarhely, XL). A KOLOZSVÁRT a hat versenydíj közül négyet a 3. sz. Középiskola versenyzői nyertek. A 7. sz. Brassai Sámuel Középiskola két versenyzője Horváth Andor és Szabó Bálint XI. osztályos tanulók küzdöttek az első helyért. Díjnyertesek: 1. Horváth Andor; 2. Szabó Bálint; 3. Jakó Péter (3. sz. Középiskola, X. b); 4. Nagy Ágnes (3. sz. Középiskola, XI. b); 5. Ágopcsa Marianna (3. sz. Középiskola, X. c); 6. Gellért Gyöngyi (3. sz. Középiskola, XI. c). — A versenyek híven tükrözték folyóiratkultúránk fejlődését a középiskolák felső osztályos tanulóinak körében. A Lupta de clasă, a Tribuna és a Korunk folyóiratszámok egyes cikkei alapján összeállított bibliográfiát — tantestületi tagok irányítása alatt — a versenyre benevezett középiskolások behatóan tanulmányozták, és a verseny mindegyik fázisában dicséretre méltó ideológiai-politikai és tudományos felkészültségről tettek tanúbizonyságot. Különösképpen méltányoljuk azt a ma már tipikusnak számító jelenséget, hogy a kisebb helységek — Székelykeresztúr, Székelyudvarhely, Vlahica ■ X—XI. osztályos tanulói felkészültségének színvonala hangsúlyozottan elérte a nagyobb városokét. Ez is bizonyítja, hogy szocializmust építő országunkban a nevel - és oktatómunka milyen egészséges és egységes. 1962 A KORUNK PÁLYÁZATA. — A Korunk nagyobb terjedelmet kíván biztosít a konkrét szociológiai írásoknak. Ezt a követelményt hazai valóságunk mélyreható átalakulása, párt irányította szocialista építésünk gyors üteme támasztja. — Forradalmi változások tanúi és részesei vagyunk nemcsak társadalmi, gazdasági és kulturális életünkben, hanem a dolgozó ember tudat- és érzelmi világában is, ám a születő út csak kemény harcban győzi le azt, ami régi, ami a múltból még ittrekedt csökevény. A konkrét szociológiai vizsgálódás feladata egy-egy társadalmi egységben (faluban vagy kollektív gazdaságban, ipari vagy mezőgazdasági üzemben, iskolában vagy tantestületben, tudományos intézetben, lakóházban vagy városnegyedben, kereskedelmi egységben, egészségügyi létesítményben, színházban vagy művelődési otthonban, néptanácsi munkakörben és más alkotóközösségekben) bemutatni munka és ember, egyén és közösség viszonyát, a szocialista termelés, kulturális forradalmunk, a párt nevelőmunkája hatását életmódra és erkölcsiségre, az országos és helyi tényezők összefüggéseit a fejlődésben, s mindezekben értékelni az