Korunk Évkönyv, 1981

SZERKESZTŐK - OLVASÓK

KORUNK VILÁGNÉZETE ÉS TUDOMÁNYA. — Ki a legtájékozottabb? címmel folyóiratunk szerkesztősége az ország több városában, Kolozsvárt, Nagyváradon, Székelyudvarhelyen, Székelykeresztúron versenyt szervez a középiskolák X. és XI osztályos tanulói számára. — Szülők, tanárok! A Ti érdeketek is, hogy valamennyi X—XI-es diák bekapcsolódjék a versenybe. 1961 Korunk világnézete és tudománya — ki a legtájékozottabb? című, novemberi és decemberi számunkban meghirdetett versenysorozatunk sikerrel zárult. Január 21-én Nagyvárdon a 3. és 4. sz. Középiskola, 28-án Székelykeresztúron a Petőfi Sándor Középiskola, 29-én Székelyudvarhelyen a Dr. Petru Groza Középiskola és a vlahicai középiskola, február 3-án Kolozsvárt a 3. sz. Középiskola és a 7. sz. Brassai Sámuel Középiskola X. és XI. osztályos tanulói vettek részt a versenyeken. A NAGYVÁRADON 16 versenyző közül ketten érték el a maximális 100 pon­tot az adott válaszok alapján. Verseny alakult ki Vajda Sándor, a 3. sz. Középiskola XI. osztályos és Kiss Mária, a 4. sz. Középiskola XI. osztályos tanulói között. Az írásban megválaszolt holtverseny-kérdés után az eredmény a következő: 1. Kiss­ Mária; 2. Vajda Sándor; 3. Kuzselka Ödön (4. sz. Középiskola); 4. Gierling Ottó (4. sz. Középiskola); 5. Vonház Antal (4. sz. Középiskola); 6. Futó Rozália (3. sz. Középiskola), valamennyien XI. osztályos tanulók. — SZÉKELYKERESZTÚRON Demeter Elek­­X. a és Geréb Géza X. b osztályosok között alakult ki verseny a maximális 100 pont után. Végső helyezés: 1. Demeter Elek; 2. Geréb Géza; 3. He­gedűs János (XI. b); 4. Papp Zsuzsa (XI. a); 5. Görbe István (X. a); 6. Vajna Er­zsébet (XI. a). — SZÉKELYUDVARHELYEN kettős verseny alakult ki az első és a harmadik helyezésért. Díjnyertesek: 1. Balázs András (Székelyudvarhely, XI. osz­tály); 2. Ferencz Csaba (Vlahica, X.); 3. Gyárfás Éva (Székelyudvarhely, X.); 4. Páll Rozália (Vlahica, XL); 5. Tanczel Gábor (Vlahica, XL); 6. Hadnagy Éva (Székely­udvarhely, XL). A KOLOZSVÁRT a hat versenydíj közül négyet a 3. sz. Közép­iskola versenyzői nyertek. A 7. sz. Brassai Sámuel Középiskola két versenyzője Horváth Andor és Szabó Bálint XI. osztályos tanulók küzdöttek az első helyért. Díjnyertesek: 1. Horváth Andor; 2. Szabó Bálint; 3. Jakó Péter (3. sz. Középiskola, X. b); 4. Nagy Ágnes (3. sz. Középiskola, XI. b); 5. Ágopcsa Marianna (3. sz. Kö­zépiskola, X. c); 6. Gellért Gyöngyi (3. sz. Középiskola, XI. c). — A versenyek híven tükrözték folyóiratkultúránk fejlődését a középiskolák felső osztályos tanulóinak­ körében. A Lupta de clasă, a Tribuna és a Korunk folyóiratszámok egyes cikkei alapján összeállított bibliográfiát — tantestületi tagok irányítása alatt — a ver­senyre benevezett középiskolások behatóan tanulmányozták, és a verseny mindegyik fázisában dicséretre méltó ideológiai-politikai és tudományos felkészültségről tettek tanúbizonyságot. Különösképpen méltányoljuk azt a ma már tipikusnak számító j­e­lenséget, hogy a kisebb helységek — Székelykeresztúr, Székelyudvarhely, Vlahica ■ X—XI. osztályos tanulói felkészültségének színvonala hangsúlyozottan elérte a n­a­gyobb városokét. Ez is bizonyítja, hogy szocializmust építő országunkban a nevel - és oktatómunka milyen egészséges és egységes. 1962 A KORUNK PÁLYÁZATA. — A Korunk nagyobb terjedelmet kíván biztosít a konkrét­ szociológiai írásoknak. Ezt a követelményt hazai valóságunk mélyreható átalakulása, párt irányította szocialista építésünk gyors üteme támasztja. — Forra­dalmi változások tanúi és részesei vagyunk nemcsak társadalmi, gazdasági és kul­turális életünkben, hanem a dolgozó ember tudat- és érzelmi világában is, ám a születő út csak kemény harcban győzi le azt, ami régi, ami a múltból még ittrekedt csökevény. A konkrét­ szociológiai vizsgálódás feladata egy-egy társadalmi egység­ben (faluban vagy kollektív gazdaságban, ipari vagy mezőgazdasági üzemben, isko­lában vagy tantestületben, tudományos intézetben, lakóházban vagy városnegyed­ben, kereskedelmi egységben, egészségügyi létesítményben, színházban vagy műve­lődési otthonban, néptanácsi munkakörben és más alkotóközösségekben) bemutatni munka és ember, egyén és közösség viszonyát, a szocialista termelés, kulturális forradalmunk, a párt nevelőmunkája hatását életmódra és erkölcsiségre, az orszá­gos és helyi tényezők összefüggéseit a fejlődésben, s mindezekben értékelni az

Next