Korunk, 1939. január-június (14. évfolyam, 1-6. szám)

1939 / 3. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK

Szemle, Bírálatok 281 benyomásaink. Sok megpróbáltatást átélt ember versei ezek, de a világ bármelyik sarkába is üldözte vég­zete, mindig hű maradt önmagához és eszmei hagyományaihoz. Szélesen hömpölygő verssorai oly­kor finoman halk, olykor keserűen kifakadó érzelmeit rokonszenves egyszerűséggel elevenítik meg s ha egyénisége itt-ott nem is tud telje­sen áttörni Kassák verseinek zenei és szerkezeti fölépitményén, kötete — egészben véve —­ értékes. Jónéhány verse kiemelkedő darabja a leg­újabb magyar költői termékeknek. (Berkó Sándor) J­EMÉNY JAKOS: STRUETTO­. Alaphangjaiban a természet, a havas romantikus és önfeledt ma­­gasz­talása ez a no­vellásköny­v. Urak, vadászok, süketfajdok, med­vék, kutyák, erdőkerülők, munká­sok és pásztorok tűnnek fel a lapo­kon s maga a nagytermészet, a ha­vas is megszemélyesítve jelentkezik. S mind­­e buja istenítés ellenére, az olvasó csodálkozással érzi, hogy semmi nyomot nem hagy benne a havas, (a Havas). Nem ismerte meg jobban, nem szerette meg, csu­pán olvasott egy írótól, aki elragad­tatással beszél róla. A természet szépségeinek szeretete és dicsérete minden időkben a szép lelkek eré­nye volt, az író erényeihez azonban ezenfelül a szuggesztió is nélkülöz­hetetlen. Biztosítania kell az olva­sót, hogy amit lát, az úgy van és ■úgy igaz. Ezt viszont hasztalan ke­ressük az ítéletidő novelláiban. Talán indokolja fokozódó­­kétke­désünket, mely végül már a havas szépségei iránt is felmerül, szerző­nek egyéb dolgokat illető, egyéb­ként igen ritka és néha csak fél­mondatokban, utalásokban megnyil­vánuló állásfoglalása. Rajongó és felszínes természetszemléletét talán mint kívülállók elfogadnánk, hisz nem ellenőrizhetjük s végeredmény­ben nem Intellektuális, hanem ér­zelmi természetű. Társad­alomszem­­léletét azonban mérhetjük s a va­dász urak úri életérő­l híven beszá­moló Kemény János megállapítá­sait nem fogadjuk el a „havasi em­berekre“ vonatkozóan, „akiknek nin­csen se hitük, se nemzetiségük, csak egy végzetes nagy szenvedé­lyük: a pálinka“. Mert mi minde­nük nincs és mi mindenre volna még szükségük az említetteken kí­vül a havasi embereknek?! Az ura­ság ebben a kérdésben nem marasz­talható el, hisz „a cselédek is ugyanazt kaptak ebédre, mint az uraság“, sőt „tejeskávé helyett könnyű elegyített gabonapálinkát s a kocsis ezenkívül pakli hetes­ do­hányt“. Ellenben igenis hibás a „parasztból lett ur", kinek „tá­rsa­­dalomszemlélete kedélytelen, fallal véteti körül magát s úgy kuksol aranyán. Fölfelé demokrata ugyan, de lefelé öklét mutogatja. Rajta tö­rik meg az épitő akarat s a szán­dék, mely közelítené egymáshoz a népet, meg a polgári társadalmat". Ennek eszébe sem jut a kézenfekvő megoldás a gabonapálinkával és do­hánnyal s szinte kényszerítőnek lát­szik a nép és polgári társadalom mielőbbi összebékülésének érdeké­ben elvenni a paraszttól az úrrále­­vés lehetőségét. A húsz fi­m közül, melyek egy ré­sze táj és hangulatleírás, mindösz­­sze két-három novella emelkedik ki, figura pedig talán egyetlen, Har­mat, a zsidó fatisztviselő minden stilizáltság ellenére is életszerű alakja. A többiek, Styefán a román juhász, Jankó a tót favágó és Pé­ter az e­rdei rabló vértelenek és va­lószínűtlenek. A stílus kínosan gondos és fölös­legesen precíz. (...öreg Lup Stye­fán... ott fekszik mélyen a föld alatt a román temetőben, mozdu­latlanul.). Sokszor keresett (...to­tyogott túlméretezett „gojzer“ ba­kancsában a pláj­on.) Gyakran túl­­beszélt (...a Kegyelmes Úr félfedelű­ Kölber-kocsija... a kerékküllököm mindeniken egy-egy hosszú, vékony kanári-sárga sáv.). Néhol pedig ha­sonlatokra bukkanunk, melyekkel nem tudunk mihez kezdeni. (Mint kés alatt a zsenge gyermek, sikol­­tott halkan a legelő...) (KKJ.)

Next