Korunk, 1939. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1939-12-01 / 12. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Gaál Gábor: Asztalos István: Elmondja János

SzemleBírálatok 1101 Kellemes a nyugodt, tiszta, duz­zadó fölény. Ráhajolva becézgetem: Édes kis dögöm! Gyenge vagyok! — ő még gyen­gébb —­ s ezért megölöm. (Berkó Sándor) ASZTALOS ISTVÁN: EL­MONDJA JÁNOS (Erdélyi Sz­épmives Céh.) Első könyv, ez az elsőség­ azonban alig vehető észre, olyan higgadt és kimért, olyan érett és sima a megírása. Hogy azután szerzője fiatal, az meg egyáltalán nem látható e könyvön és az sem, hogy a­ szerző nem értelmiségi, ha­nem inkább munkás, sőt ez az utóbbi tapasztalható a legkevésbé a tollán. Ez a toll máris megtévesz­tően biztos, sehol sem darabos, so­hasem érdes, véletlenül se nyers. Hajlékony, puha, semmivel sem klüzsködő, sima toll ez s hajlékony, az anyag és forma ellenállását se­hol sem érző kéz vezeti, néha már­­már művészé... Már-már művészi a mesélő, előadó hang megölése, vé­­gig­ tartása, el nem ejtése, ahogy bizonyos Kasza János, senki­ semmi ember horizontjához tapadva el­­perg­eti előttünk János életnyomo­rúságát, sodródását, veszkődését a szegénységiben, soha még véletlenül sem­ esve ki ebből — az akár meg­­éltekből, akár fetaláltakból táplált, de — a szerző részéről vállalt fo­gásból, magatartásból. Ezért máris megá­llapítható szerzőnél bizonyos fejlett artisztizáló hajlam és kis­­forma érzék. Természetes­­könnyed­séggel alkalmazza pl. a rövid feje­zet- s a nem túlságosan csattanó poén-technikát. Ilyen novellisztika­i rajzok, történetdarabok üveg­gyöngyláncából állítja elő a regényt. Eléri így, hogy az egész lánc csil­log, meg minden szem külön-külön. Az sem mondható, hogy ökonomiát­­lan­ul fűzné gyöngyeit össze. Ám amilyen előnye ez a technika lap­ban, tárcában, egy lélegzetre, olyan laza tartású hosszan, regényben. Te®em fel: leszoktatja az irőt az igényesebb jellemábrázolásról, a ki­­mélyítő helyzet­rajzról s a feszül­t­ségala­kitás m­agasabb­rendű felada­tairól. S tényleg ezek nélkül is pre­zentálja regényét. Kirajzolatlan, vázlatos, anekdotikus igy, sajátos technikája révén az egész. Ez a technika szükségszerűen rengeteg történetet, rengeteg figurát sodor fel, de egyik kialakítására se jut se hely, se idő. Holott meglepő hely­zetek nyersanyaga bukkan elő s egy csomó, az erdélyi magyar irodalom­ban eddig ismeretlen, az erdélyi életben viszont ismert figura. Főleg ezeknél az alakoknál (a Nagy And­rás félékre gondolok) derül ki e technika csődje. Ez a technika u. i. — ugyancsak szükségszerűen — mindent elsiet, kimond, holott mind­ennél meg kellene állapodnia, meg kellene csinálnia. Mindenesetre az ilyen Asztalos űzte eljárás a re­gényírás könnyebbik vége. Az egésznek talán az a magyarázata, hogy „elmondja“ János, holott a szerzőnek kellene megcsinálnia. Úgy mondhatnám ezért, hogy az irodalmat ne bízzuk Jánosra, mert Jánostól csak érdekes és megható, a formálás és jelentés szempontjá­ból azonban korántsem kielégítő anekdotákat, dokumentumokat kap­hatunk. S amennyiben az író azt a­­különben csak helyeselhető fogást választja, hogy maga János mond­ja el, akkor tényleg tegyen úgy (mint Asztalos is), hogy csak­ János beszél, az­az tényleg vegye át a hangját, de közben ne feledkezzék meg a maga külön írói mivoltáról. Ez az írói mivolt viszont nemcsak abból áll, hogy nagyszerűen bele tudjon bújni Jánosba, a szemével lásson és az indulatával haladjon s még átvegye a szája mozgását is, az „es“ meg a „mák“, az ,,ejsze“ meg a „no“ és a ,,bé“ örökös gar­­garizálásával, hanem abból is, hogy ő maga megmutatkozzék: irás- és alakitó-kulturáján kívül a mélyebb összefüggések ama művészi eszkö­zökkel történő éreztetésével, ami nélkül nincs műalkotás. Ezért nem helyes ha az iró kényelmes és enged a napok divatának s elhiszi, hogy csak a népi figura a világ, a népies fordulatosés az irodalom s a szó­

Next