Korunk, 1939. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1939-12-01 / 12. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Forgács Antal: Egy elfeledett magyar író: Justh Zsigmond

1094 Szemle. Bírálatok arra, hogy a szenvedésnek nemhogy el kell élnie az élet iránt nyilatkozott akaratot, hanem ellenkezőleg, ebből kell meríteni erőt az életre és a tett­re.“ Ugyanezzel az ízlésbeli s művészi magatartással közeledik a paraszt­sághoz. Kora primitív általánosító, csak felületes, „népies“ típusokat áb­rázoló paraszt irodalmával szemben őt is a lélektani problémák érdekük első­sorban: a darabos külső és az egyszerű életformák mögé rejtőző ziláltság, a megbéníthatatl­annak hitt ősanyag lázadása. A Gányó Julcsa paraszt­­jai fizikailag tarlani egészségesebbek, mint a Párizs elemeinek arisztokra­tái, de éppen olyan kifinomult idegzetűek. Csupán a halálfélelmet nem is­merik, s Justh szerint éppen e halálfélelemnélküliségük a legdöntőbb bizo­­nyíték életerejük — s ha valaki egyszer e nyersanyagot megfelelően ala­kítani tudná — fejlődésképességük mellett. Alakítani a nyersanyagot! Justh Zsigmond Szenttornján színházat építtet és béreseiből s a birtok körül lakó parasztokból szinészcsoportot alakít. Plautus Kincsét, Shakespeare Makrancos hölgyét és Moliére kép­zelt betegét játszatja műkedvelőivel. E kísérletnek Franciaországban na­gyobb a visszhangja, mint Magyarországon. Polignac gróf — aki külön­ben Justh társaságában anthológiát áll­ított össze Poesis Magyaros cím­mel — cikksorozatot ír a magyar parasztságról és ezekről az előadásokról a Figaróba. Justh egyik barátja, Rózsa Miklós, pedig így számol be a Kincs bemutatójáról: „Soha el nem felejtem ezt az előadást. Negyvenkét éve, de még a szereplő személyek neve is az eszemben van. Gombos Mi­hály, Rétes Mari, Györki Jóska s az utolérhetetlen naiva, Máriámé, mint­ha csak tegnap játszottak volna előttem. Milyen természetességgel mozog­tak azok­­az emberek, mily fesztelenül társalogtak, milyen egyszerű pllasz­­ticitás volt a taglejtéseikben,­­— a magyar ember tudvalevőleg nem gesz­tikulál miami erősen — s micsoda őszinteség a nevetésükben, mily zor­don fenség a kitöréseikben.“ Justh pedig így ír az előadásokról a Magyar Szalonban: „Úgy érzem m­agam, midőn ezzel a­ néppel vagyok szemközt, mintha, az antik Görögországban lennék, mert hisz itt élet és játék, va­lóság és művészet összesimul. Van valami a népem világnézetében a régi görög szellemeiből, amely élni szeretett, mert szerette a napfényt, amely sztoikus volt az elmúlással szemben, mert természetesnek találta mindazt, ami létezik s a lét jelensége, igy a halált is.“ Imre Justh parasztszemléle­­téne­k magyarázatja. A dekadencia vonzódott benne az erőhöz, a halálra vált szomorúság az életkedvhez. 4. Justh Zsigmond a magyar irodalom egyetlen Proust-i alakja. Nem kissé megkopott s ma már nehezen olvasható műveiben az, hanem szemé­lyében. Talán az első olyan prózaírónk, aki az „elhivatottság“ öntudatot növelő, de gyakran csak önállítatást szolgáló érzése nélkül csupán az írás ne­héz gyönyörűségéért s az arcképgyűjtés szomorú szépségéért alkot, akár nagy francia kortársa. A Gányó Julcsa, a Delelő s a Puszta könyve (franciául is megjelent Livre de la P­oust­a címmel) hősei parasztok, de két legjel­entősebb s mű­vészileg legteljesebb regénye a Faimus s a Pénz legendája, az akarat­­gyengesége, enerváltsága s a fejődő, alakuló társadalmi viszonyok követ­keztében széthulló arisztokrácia és dzsentriosztály körében játszódik. Ami­képpen Proust, ő is arisztokrata barátai­ halványan derengő, de részleteik­

Next