Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-02-01 / 2. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Méliusz József: Féja Géza: Móricz Zsigmond

a műfajt igazoljuk: mi igazolja az írót? Fogas kérdés. Egy azonban tény: Cs. Szabó László lendületéből megérezzük egy európaiasan gondolkodó, művelt ember lázadozását a világ rútságai ellen s azt a szorongást, amely a szellemet nemcsak magáévá tevő, de ki is sugárzó lélek érzésvilágát, a mai „fegyveres Európában“ nyug­talanítja. Avagy talán ez inkább iménti“ az embert, mint az irót? Úgy érezzük, hogy ezeket az „időszerű feljegyzéseket”'* szórvá­nyosan szívesen vesszük egy folyó­irat hasábjain, de nem könyvalak­ban. (Berkó Sándor) FÉJA GÉZA: MÓRICZ ZSIG­­­MOND. Féja Géza uj mun­kája, a hatvan évet betöltött s hi­vatalosan bizony egyáltalán nem Ünnepelt Móricz Zsigmond „irodal­mi méltatása és nemzeti-emberi apológiája“ a lassan elmélyülő ma­gyar népi társadalomszemléletnek s a nemzedékünkkel kibontakozott uj irodalomnak igen időszerű, sőt jellemző alkotása. Jelentősége ab­ban rejlik, hogy méltóbb tisztelet­­adás kevés érhette volna Móriczot, hiszen a milleniumi középosztály­magyaroknál feltétlenül különb fia­tal magyarság képviselőjétől, tanít­­ványától kap végleges és történe­lem álló értékelést a társadalmi megújulás magvait elvető Ady-Mó­­ricz szellem. Félreérthetetlenül vi­harzik fel e könyv lapjain, sőt vá­dolva lobog az igazság, hogy a magyarság fogalma semmikép sem azonos bizonyos kisajátító kö­rök „szűk szemléletével, mit azok a nemzet fogalmával szeretnének összetéveszteni"­­. Féja Géza tanulmányában, finom szemérmességgel csupán arra vál­lalkozik, hogy az élet- és alkotóere­je teljében virágzó Móricz Zsigmon­­dot szellem- és társadalom-valósági viszonylataiban mutassa meg. Ha­talmas körképben festi fel Móricz életművét a „Hét Krajcár“-tól az „Életem Regényé“-ig, egy rendkí­vüli magyar alkotó szellem teljes körbe záruló szakaszát. Ám a tár­sadalom kérdéseivel és az önmaga lélektani tényezőivel viaskodó szép­­író Móricz műve mögött feltárul a magyar társadalom szédítő ellent­mondásoktól félő periódusa s e tár­sadalom minden rétegének történel­mi lényege, e rétegek egymáshoz való viszonya, eredetük és jelenté­sük. Szinte mágikusan elfogult a mód, ahogy Féja a magyarság fogalmát Móriczcal azonosítja s benne az ele­meket a magyarság megfogalmazá­sára felrétegezi. Iskola se idézhet­ne teljesebb példát tanulmányíró­nak tárgyában­­ való maradéktalan feloldódására. Szinte úgy jár Féja Móriczon által a társadalmi lényeg tájain, mint a nagy lélekelemzők a felkutatásra váró ösztönbonyodal­mak rengetegében. Tudását és vi­lágképét magyar (értsd mélyen tár­sadalmi) intuíciója valami megszál­lott módján, de halálos biztonság­gal vezérli. Féja a magyar lét tü­neteit és nyilvánvaló jegyeit olyan részletekben és pontokon fedezi fel, mik Móricz Zsigmond leghívebb ol­vasóiban sem keltettek eddig talán a műélvezetnél mélyebb hatást. Szerzőnek Móricz Zsigmond szel­leméhez való azonosulása oly mély, annyira önmagát feloldó, hogy már szinte szeretnénk, ha valahol elpat­tanna ez a forró burok, előtörne a személyiség távlata s a lila, a szín, a szellemin túl a személyi él­mény, Féja gondosan elfedezett és mégis fojtottan ott lüktető érzel­mei, miket (érthetetlenül) szinte önmaga előtt is rejtegetni igyek­szik, de amikben Móricz Zsigmond arca, szeme, mosolya, hangja érzé­kelhetővé válna, képzeletünkben testi közelségbe kerülne. Valahogy azt szeretnénk Móricz Zsigmond fi­ziológiai másából érzékelni, ami a „Csibe" című fejezetben megeleve­nedik. Bár elsodor ez az olvasmány, bár arra kényszerít, hogy önmagukat revideálva, — bármi legyen is párt­állásunk, — Móriczot újra olvassuk,­­mert a társadalmi távlatok, miket

Next