Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-03-01 / 3. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Fekete Ferenc: A szív pedagógiája

Szemle, Bird­atok 281 ről, de a mai fiatal magyar költő­­nemzedékről kellene bírálatot, sőt terjedelmes tanulmányt írni, az alig húszéves Somlyó György első verses­kötetével kapcsolatban. Arról a nem­zedékről, amely földig hajolva egy­­egy túldekorált kép, hűvösen meg­fogalmazott jelző előtt s fittyet hányva mindannak, ami magát a verset, az érzelmek és indulatok at­moszféráját, az ösztönös költőisé­­get jelenti, mindmáig nem tudott felhagyni olcsó hatást kierőszakoló „versírói mechanizmusával“. Nem csoda, hogy a fiatal Somlyó György, aki pedig vitán felül tehet­séges költő, nem képes keresztül­törni ezt a megcsontosodott „irányt“ és Szabó Lőrinctől, Babitson át Jó­zsef Attilásig minden hangot kipró­bál, minden „kész“ kép-sémát, sőt egyes szavakat is „feldolgoz" versei­ben, nehogy lemaradjon a bűvész­mutatványokról, ahol társai a „köl­tői verselés" legfurább csinyjeit és meglepetéseit segítik a levegőbe. Is­métlem, nem Somlyóról van itt szó. Ez a tehetséges ifjú poéta mindent megad, amit versírói készsége mel­lé bizonyítékul állíthat. Nyelvezete szokatlanul tiszta és finom, gondola­tainak mélysége, már amennyire kapkodó és kialakulatlan világszem­lélete engedi, megóvja őt mindat­tól, ami mesterkélt hangulatokba ringathatná. Különösen kötetének utóbbi verseire gondolunk, amelyek­ben már nemcsak a forma, de a tar­talom szempontjából is egyénibb, ösztönösebb meglátások vezetik. Hogy mivé, merre fejlődhetik? Attól függ, minő mértékben tudja kivonni magát társai bűvköréből. Ma még átöröklött kifejezési sémák máza tapad a verseire, ám a kriti­kus tisztában van azzal, hogy e máz alatt tekintetbe veendő értékek kal­lódnak. Somlyó Györgyön áll, hogy ezeket frissen és szabadon kiemelje az idegen lerakódások alól. (Berke Sándor) A SZÍV PEDAGÓGIÁJA. Bár­­­­mily erős és egyre ismertebb a nemléstan gyakorlati iránya, bár­mennyire alkalmazzák a pszicho­technika módszereit és bármilyen sokat írtak és írnak még mindig a gyermeki psziché megmérhető felü­leteinek tudományáról, a nevelés ősi gyökérig nyúló mélységi problémá­ját, a gyermeklélekkel való kapcso­lat megteremtését, a gyermek befo­lyásolását a pszichotechnika sem ol­dotta meg. Hogyan kell viselkedni a nevelőnek a gyermekkel szemben, hogy az bizalommal legyen irányá­ban, hogyan jut el a gyermek benső lényegének megismeréséhez a tanító, hogyan tud rá igazán hatni, milyen eszközökkel, ezek a kérdések a ne­velés eredetétől kezdve mind­máig megoldásra váró feladat. Dumitru Theodosie: Pedagogia inimei (Bucureşti 1940) cím­ű köny­ve a nevelés éppen e benső, lényegi r­észének fontosságát juttatja kifeje­zésre. A szeretet, a jóság, a szelíd­ség az állatra is bebizonyítható jó hatással van. Számtalan átélt és másoktól hallott, állatvilágból vett példa után természetesnek találja azt a kérdést: várjon a gyermekre, ki ösztöneiben, érzelmi világában, intelligenciájában magasabb foko­zat, mint az állat, nincsen-e ha­tása a jóságnak, a szeretetnek? Rousseauval az élén számos nagy nevelővel feleli Theodosiu, hogy igen. Mint ahogy — egészen biztos, hogy a rosszaság, gonoszság gonosz­ságot szül, a gyermekre sugárzó jó­ság a jó felé fordítja, a lelkét, érde­kes, hogy néhány korszerű nagysi­kerű filmben (Fiuk városa, A jövő útja, Rács nélküli börtön stb.) mennyire visszatükröződik a peda­gógiának ez a ma már alig vitatott elve: jónak kell lenni a gyermekkel, éreztetni kell vele saját tehetségé­nek örömét, saját cselekvésének boldogító tudatát. Szeretni kell a gyermeket, saját magának megfe­lelő légkört kell kialakítani körötte, amelyben szeretetet, jóságot érez a külvilágtól. Theodosiu ismerteti a Fiuk városának mesebeli légkörét s a mindennapi élet néhány érdeke­sebb kísérletét. Mindenekelőtt Mon­­tessori iskoláját, amely a tanítót is

Next