Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-08-01 / 7-8. szám - Gergely András: Az emberi magatartás rugói (II.)

Szivét átfúrod, hét fejét levágod, tudom, megvéded jó törpéidet; őseink dalát zúgatod a széllel és én már csak az ősöknek hiszek; néked, ki annyi évszázadon atúl csempészted át igéik vigaszát, ..• hirdetlek, vállak, féltelek, becézlek, mint a koldus, utolsó aranyát. Röppenj, te Szó! Keringve ívelj föl s le a hegyoldalban és dombok felett, Petőfi s Ady lángja gyűljön benned, példázva oktass népet, nemzetet, József Attila csínját lopd szemünkbe, szelíd Tóth Árpád enyhe bánatát, — Kölcsey hitét, Vörösmarty kínját, Aranyt, Berzsenyit, bús Juhász Gyulát idézd a késő unokáknak... Vértől tajtékos minden tenger s óceán, gyermekmeséink hétfejű sárkánya csattogtatja állkapcsait reám; te légy a pajzs kezemben és a dárda, üldözötteknek végső menedék, süvíts, sikolts, — hazudd szivünkbe vissza a hivő gyermek boldog istenét! (19!fö jun. 3. könyvnap) AZ EMBERI MAGATARTÁS RUGÓI (II.) Írta: GERGELY ANDRÁS Kimutattuk legutóbb,­ hogy minden emberi cselekvés vagy aktív magatartás — legyen az gazdasági tevékenység, kulturális alkotás, gyil­kosság vagy egyéb defiktum, közömbös beszélgetés, de akár csak valami jelentéktelen mozdulat, mint pl. egy pohár víz elfogyasztása — kettős gyökerű valóság. Elsősorban és közvetlenül egy élményből (érzéklét, gon­dolat, vágy, szándék, akarat, stb.) áll elő, másodsorban azaz közvetve pedig az élményt meghatározó társadalmi feltételek terméke. Láttuk, hogy a vizivástól a regényírásig minden cselekvést ennek a kettős rétegű feltételcsoportnak a figyelembevételével kell, okszerűen értelmezni és el­­bírálni. A kérdés fontosságára jellemző, hogy úgyszólván az összes szel­lemtudományokban tudatos emberi tevékenység magyarázatáról és ér­tékeléséről van szó: az etnika és jogtudomány az emberek gyakorlati vi­selkedését, az esztétika az alakító cselekvéseket, a történelem a múltban lefolyt cselekvést, a szociológia pedig a közösségi aktivitást értelmezi. * A lap idei júniusi számában, a 481-486. oldalakon.

Next