Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-01-01 / 1. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Korvin Sándor: Kodolányi János elbeszélései

hály munkás leányát, de­­ vékony az ajtó... A vékony ajtó miatt nem jut hozzá, hogy feleségének valósá­gos férje legyen... Más: Hadiárvákat adnak ki kosztba (az Enyedi prikulicst, a kis test­vérkéket egymás karjaiból tépik ki a kosztpénzre éhes asszonyok. Jani, a tizenhárom éves igen nagy evő­nek tűnik, senkinek se kell, hát egy emberevő ,,prikulics“ karmai közé kerül. Végül a legfőbbképpen a köny­vecske utolsó története: Lezsnyó, az öreg csavargó mun­kás, akinek végre sikerül egy klini­kán felfedeztetni, hogy a benne la­kó ,,ördög“ —a malária, de nem jut odáig, hogy gyógyíttassa, mert az ehhez szükséges szegénységi bizo­nyítványt élete végéig nem sikerül megkapnia. Túlzás volna azt állítani, hogy az ilyen jelenségek nálunk éppen min­dennapiak, általánosan elterjedtek; talán azért is utal maga a szerző utolsó legkirívóbb történetében va­lami távoli, pontosan meg nem ha­tározott „hegyvidékre“. Nem min­dennapi történetek — de annál jel­lemzőbb példázatok. A három írás szuggesztivitása, egész művészi mivolta is éppen a demonstráció céljait szolgáló törté­net-konstrukció kerekségében, a stílus meggyőző folyékonyságában rejlik. Példázat, konstrukció, retorika szubjektivitás­a• nem szabadul­hatunk attól a megérzéstől, hogy Nagy Istvánnak ezek a főkvalitá­­sai. Hogy ezek határozzák meg már egész kialakult írói karakte­rét, hogy tehát a szerző legkivált­­képpen: szatirikus. Erre utal szín­darabja, külvárosi rajzai és közírői tevékenysége után most már ez a füzete is. Ezt mutatja minden írá­sának több sajátsága: a szónokias­­ságig menő líraiság, a keserű hu­mor, stb. Szeretnők, ha ezt végkép­pen tisztázná magával a szerző is. Mert ha egészben véve kitűnő tör­téneteinek hibáiról is beszélni érde­mes, úgy ezek főleg onnan szár­maznak, hogy a kiválóan kritikai szatírai tárgyat, realisztikus részlet­­elemzéssel igyekszik feldolgozni és mivel nem jut el az ehhez szüksé­ges igazán művészi helyzet- és em­­ber-megjelenítésig, a kísérlet csak zavarja a történet különben hibát­lan szerkezetét. Vagy-vagy. Ha tévedtünk volna, ha Nagy Istvánban van rá készség, hogy a művészi ember- és helyzetrajz min­den eszközének felhasználásával teljes társadalmi rajzot adjon — ha van rá készség és arra van inkább tehetsége is, akkor erre az útra kell térnie, de akkor a szubjektív beállí­tottságból kell engednie, be kell ál­lania — mint igazi realista elbeszélő — a tárgy mögé ... Biztos, hogy Nagy István ezen a válaszúton épp úgy nem fog elté­vedni, mint ahogy nem tévedt el mindazon, ami eddig is írói és em­beri feljutásának útjában állt. (Kö­ves Miklós) KODOLÁNYI JÁNOS ELBE­SZÉLESEI. (József, az ács. Athenaeum kiadás, Budapest, 1939.) Az öreg, rokkant koldus besántikás a zalai kisnemesi kúria udvarára, megáll a veranda előtt, de el se re­­begheti alázatos kérelmét a veran­dán üldögélő család felé, mert az Istent nem ismerő, szívtelen kényúr, a „nagyapa“ botját felemelve rári­­pakodik és szolgájával kergetteti ki az udvarból. Akkor ott a veranda asztala mellett a „kisfiú“ a harag és a méltatlankodás keblét repesztő érzésével küzdve, lassan felegyene­sedik, úgy érzi, hogy a mennyezetig nő, szeretne valami retteneteset kiáltani, hogy az egész világ meg­hallja, mély lélegzetet vesz,­­ de kiáltása talán soha sem hangzik el... Nem tudjuk meg. A kép: a zalai kúria, a zsarnok nagyapa, az öreg koldus és a kiáltani készülő kisfiú képe eltűnik, ahogy jött: a nyugtalan félálom látomásában. ..A sánta koldus ... — téved vissza az író. — Ki a sánta koldus? S miért kellett megnőnöm a mennyezetig^ 93 Szemle, Bírálatok

Next