Korunk 1967 (26. évfolyam)

1967 / 1. szám - TÉKA - Şt. Milcu - C. Maximilian: Genetica umană - Jánosházy György: Bábel tornya

Tóth Samu könyve­ nem szakmai kézikönyv, vagy nem csupán az, hiszen a szakmai ismereteket, a betű birodalmában való tájékozódáshoz szükséges tudnivalókat nemcsak a nyomdászatban dolgozók hanem a betű „fogyasztói“ számára is érdekessé és tanulságossá tudja tenni. Érdekessé, mert a könyv történeti részében éppen úgy, mint a közvetlenebbül technikai kérdéseket tárgyaló fejezetekben, megtanít látni, tájékozódni egy eddig ismeretlen világban. De tanulságossá is, hiszen az említett szégyenkezés ér­deklődésbe lendítő érzésén túlmenően tudatosul az olvasóban, hogy a nyomtatott betű fejlődése beletar­tozik a változó korok változó ízlésvilágának egysé­gébe, s konkrétan, betűk módosult árnyalatain mér­heti le, milyen mélyreható egy-egy k­orízlés, s meny­nyi szál köti minden korban a nyomtatott betűt ah­hoz a tartalomhoz, amelynek hordozójává, terjesztő­jévé válik. A könyv szerzője azonban a nyomtatott betűről nemcsak ismereteket közöl, hanem tapasztalatokat is ad át: minden sora mögött ott érzi az olvasó a gya­korlati ember tudását, szakértelmét. Tóth Samu szak­értője a könyvkiadásnak, s ezt nem csupán és nem elsősorban ez a könyve bizonyítja, hanem emellett és ezelőtt hazai magyar nyelvű könyvkiadásunk húsz esztendeje, e korszak kiadványainak technikai kivi­tele vagy közvetlenül, vagy közvetve az ő nevéhez fűződik. A könyvek kolofonjának apróbetűs szedését kevesen olvassák el. Pedig hazai magyar nyelvű könyvkiadásunk kolofonszövegeit ismerve érthetjük meg és méltányolhatjuk igazán ennek a könyvnek ilyen megállapításait: „A könyv- és nyomtatvány­tervezésben minden eset egyedülálló és egyéni meg­oldást követel“, vagy: „A betű azonban nem egyetlen eleme a könyvnek, s csak úgy érheti el a kívánt ha­tást,­­ha beilleszkedik annak egészébe, egy, a könyv minden elemét magában foglaló egységes koncep­cióba. Bármilyen jól válasszák is id a betűt, ha­tástalan marad, ha nem segíti a könyv egésze, kü­lönösen a tipográfiai architektúra, ahol a betűtípusok és betűtestek indokolatlan elegyítése kellemetlen és zavaró hatást kelt, és ellentétbe kerül a­­könyv egy­séges konstrukciójára irányuló törekvéssel.“ Az elméleti és gyakorlati ismeretek egybefonódását illetően a magyar nyelvű szakirodalomban talán csak Tevan Andor 1956-ban megjelent könyve (A könyv évezredes útja) hasonlítható a Tóth Samuéhoz, a né­miképp eltérő tárgy ellenére is, éppen azért, mert amögött szintén évtizedes ,könyvkiadói gyakorlat ta­pasztalatai állanak. A könyv szerzőjét viszont épp ez a tapasztalat kötelezi arra, hogy A nyomtatott betű ikerkötetét is elkészítse, amelynek címe bizonyára ez lesz: „A szép könyv.“ Dávid Gyula téka Şt. Mihcu­s C. Maximilian Genetica umană A szép kiállítású kötet, az első összefoglaló román szak­munka az emberi örökléstan területéről, kétségtelenül je­lentős állomás természettudo­mányi könyvkiadásunk fejlő­désében. Az örökléstan törté­netének áttekintése és az éles szemmel válogatott, tömör fe­jezetekbe foglalt általános ge­netikai rész lényegre törő fo­galmazásával hasznos ismeret­­anyagot és tanulságos szinté­zist jelent. Az ikerkutatás, a normális és beteges jellegek, a veleszületett fejlődési rend­ellenességek, a nemi differen­ciálódás és az immunfolyama­tok genetikai vonatkozásainak tárgyalása orvosokat és bioló­gusokat egyaránt érdeklő feje­zetek. A humángenetika ku­tatási módszereinek ismerte­tése különösen a (még vi­szonylag zárt, de napról nap­ra jobban fellazuló) faluközös­ségek orvosainak lehet érté­kes kiindulópont a genetikai kutatómunkához. Az ilyen fel­mérések, melyek nyomtalanul szétszóródó emberi „beltenyé­szetek“ genetikai problémáit rögzítik, nagy szolgálatot te­hetnek az egyetemes tudo­mánynak. (Editura ştiinţifică, 1966) Jánosházy György Bábel tornya Sartre, Ionescu, Beckett, Ada­­mov, Miller, Dürrenmatt, Wil­liams, Frisch és társaik — egymástól sokban eltérő, sőt szembenálló tartalmi és stí­lusbeli törekvései következté­ben a „modern“ drámában egy szerterobbant világszemlélet egymásra hulló mozaikdarab­jai halmozódnak fel, és „vi­gyázó szemeink“ előtt a bá­beli toronyépítés monda­képe sejlik. Ez Jánosházy György „jegyzetei“-nek alaptétele, (Irodalmi Könyvkiadó, 1966.) * S. Tóth: Litera de tipar. Editura ştiinţifică, Bu­cureşti, 1966.

Next