Korunk 1968 (27. évfolyam)

1968 / 10. szám - TALLÓZÁS - Gondolatiság vagy intellektualitás? (Napjaink, 1968. 8.)

és destrukturálódási folyamatok rendkí­vül bonyolult vegyüléke, amelynek ta­nulmányozása csak akkor válik tudomá­nyos jellegűvé, ha a folyamatok legfon­­tosabbjai kellő módon elkülöníthetők lesznek egymástól“. Szabolcsi Miklós az egyoldalú és kizárólagosan szinkronikus vagy diakronikus módszerekkel szemben a kettő közelítése és eredményeinek köl­csönös hasznosítása mellett foglalt állást: „Tulajdonképpen maga az irodalmi szö­veg is valamiféle útelágazás, ahol talál­koznak és keresztezik egymást a külön­böző nyelvészeti, irodalmi és lélektani tényezők, s azt is mondhatnánk, hogy maga a szöveg e tényezők terméke.“ Az eszmecserék termékenysége nemcsak az ott támasztott vitákban, hanem a fel­vetett kérdések tovább gyűrűzésében rej­lik, ezért is hasznos anyagának ilyen bő­séges közreadása. Gondolatiság vagy intellektualitás? (Napjaink, 1968. 8.) Az egyre jobban szerkesztett, érdekes közléseivel a figyelmet magára felhívó miskolci lap júliusi számában ügyesen válogatott összeállítást közölt Fiatal romániai magyar költők címen, melyet Szakolczai Lajos ritkán tapasztalt alapos ismeretanyagra támaszkodó, értő cikke kísért Lászlóffy Aladár, Palocsay Zsig­­mond, Páskándi Géza és Szilágyi Domo­kos lírájának természetéről. Ez a váloga­tás is jelezte, jellemezte a szerkesztőség esztétikai törekvéseit, a következő szám­ban megjelent, rövidségében is rendkí­vül jelentős eszmefuttatás pedig Hagyo­mány és intellektus címmel még világo­sabban tárja az olvasó elé a mai iro­dalmi fejlődés egyik kulcs­problémáját. A tehetséges fiatal irodalomtörténész, Bata Imre, tanulmányában különbséget tesz gondolatiság és intellektualitás kö­zött. „Közgondolkodásunkban — írja Bata — az intellektualitás a gondolatiság szinonimájaként használatos. De ez csak redukció. Esztétikai kontextusban külö­nösen az. Mert a gondolatiság számon­kérése akár a szépprózától is az emóció és a kitüntetetten esztétikus jegyek alá­rendelése valaminek, ami nem par ex­cellence emocionális és esztétikus, noha ez is, az is minden emberi megnyilvánu­lás kísérője. A gondolatiság mégis sok­kal konkrétabb, semmint azonosítható lenne az intellektualitás fogalmával, mely általánosabb kategória. Minden em­ber gondolkodik, a gondolatiság ilyen vagy olyan mértéke minden emberi te­vékenység állandó kísérője. A gondolatot nem sajátíthatja ki az entellektüel. Más­részt azonban az entellektüel eléggé szembetűnően különbözik gondolkodás­ban a nem entellektüelektől. De gondolko­dásmódjának meghatározását meg kell hogy előzze entellektüel-voltának definí­ciója.“ Bata megkísérli ezt a definíciót: „Az intellektuális ember történeti produktum, s a társadalom sajátos állapotának egy­fajta megnyilvánulása. Az intellektuali­tás totálisan meghatározott társadalmi szituáció megvalósulása. Szemben a ter­mészeti életformát élő emberrel, kire a természettel és a kollektívummal való közvetlen kapcsolat a jellemző, az entel­lektüel mind a természettel, mind a kol­lektívummal közvetett, áttételes kapcso­latban van. Az intellektuális embernek az életformája negatív, világképe nyitott, személyiségéhez van distanciája, mert a közvetettség magával kapcsolatban is ér­vényes. Az intellektualitás a kapitalisz­­tikus fejlődés következtében előállt ide­­genség, tárgyiasság következménye is, te­hát az intellektuális ember duplex is, de e megkettőzöttségnek tudatában van.“ A tanulmány vitába száll azokkal a nézetekkel, miszerint a modernség, az in­tellektualitás hagyomány­ellenes volna. Persze, a hagyományokat is összetetteb­ben kell látnunk, értékelnünk. „Minden meggondolás arra vezet, hogy jelen időnk hagyományszemlélete ne legyen kauzális, ne síkban elgondolt, ne sta­tikus egységeket, egymástól elszigetelt és formális logikai rendbe fogott múlt-ele­meket keressen, hanem dinamikus idő­struktúrákat, réteges állapotokat, térsze­­rűségeket, a mobilis jelenhez illő válto­zatos és réteges historikumot idézzen fel a múlt végtelen mélységeiből. Egy tá­guló világkép táguló körökön keresheti a maga időbeli alapjait. Mindent akar­hat, csak véglegességet nem. Mert vég­leges megoldások nincsenek. A kultúra időbeli egyetemessége kizárja a végle­gességet és a lezárást. Minden analízis újakat követel, s egy-egy megkockáztatott szintézis ismét csak kérdőjeleket tá­maszt.“ Batát esztétikai meggyőződése nem vakítja el, s figyelmeztet rá: „nem fel­tétlenül az a legmagasabbrendű, ami in­tellektuális. Az intellektuális elem a műben szükséges korszerűség, de nem értékkategória. Az esztétikai érték mé­lyebbről, egyetemesebb forrásból ered, de ezen egyetemesebb forrás jelenléte csak könnyíti az intellektus alkotó tevé­

Next