Korunk 1969 (28. évfolyam)

1969 / 7. szám - TALLÓZÁS - C. P. Snow, a regényíró (Saturday Review, LII. 2.) - Vita a szabadságról (Valóság, 1968. 11., 1969. 2.)

fájdalmas kapcsolata termékenyíti nap mint nap. Nemcsak a kultúrfejlődés tükörképe ez az irodalom, hanem egy önmagára lelt nép szellemi önállóságának a beszédes bizonyítéka is. C. P. Snow, a regényíró (Saturday Review, LII. 2.) C. P. Snow múlt év őszén — írja Grenville Hicks — a missouri Westmin­ster College (Egyesült Államok) vendége volt. Az őt meginterjúvoló újságírók a „63 éves angol lordnak“ és „ezermester­nek“ nevezték, a The New York Times pedig hosszú kivonatokban ismertette előadását, amelyre egész Amerika kí­váncsi volt, hiszen A két kultúra szer­zője e földrészen is ismert és népszerű. Az ezermester lord magas rangját nem írásaiért, hanem annak elismeréséül kapta, hogy a második világháború alatt jó munkát végzett a tudósok mozgósítá­sában és toborzásában, így lett a mun­kásszármazású tudós (a cambridge-i egye­temen fizikát végzett) és író Lord Snow of Leiccester. Snow tudós, nevelő, államférfi és re­gényíró egyszemélyben. Amerikai előadá­sában borongós, pesszimista hangot ütött meg. „A nyugtalanság — mondotta — úgy látszik, korunk hangulata. A nyug­talanság talán a félelem éle? Meglehet. De mindenképpen rossz állapot.“ Majd azokról a nagy eredményekről beszél, amelyeket az ember a tudomány és a technika területén elért. Mégis úgy vélte, hogy a jelenkor központi problémája ma is a gazdagok és a szegények közötti kü­lönbség. Ez szerinte megoldható lenne, ha a gazdag és a szegény országok egyaránt mindent elkövetnének a különbségek ki­küszöbölésére, de sajnos, sehol sem csil­lan fel némi remény. Ha az ifjúság nagy ügyeknek akarja szentelni életét, van mit tennie. A legnagyobb ügy azonban „a béke, az élelem, és hogy ne legyen több ember, mint amennyit a Föld be tud fo­gadni“. Az előadás után néhány hétre meg­jelent Strangers and Brothers (Idegenek és testvérek) című regénysorozatának ti­zedik műve: Sleep of Reason (Ha elalszik az értelem). Címét az egyik Goya-karco­­lat feliratából vette: „Ha szunnyad az ér­telem, előjönnek a szörnyek.“ A regény mint a sorozat valamennyi része, társa­dalmi, politikai és lélektani kérdéseket tárgyal. Snow ugyanis már 1934-ben, amikor The Search (A nyomozás) címen megírta első regényét, tervbe vette, hogy regénysorozatban mutatja be a jelenkori angol társadalom keresztmetszetét. A Ha elalszik az értelem főhőse, Lewis Eliot, lényegében az írót személyesíti meg, sok benne az önéletrajzi utalás. Mint sokan az angol tudományos és iro­dalmi életben, Snow is feleségét tartja legbelső munkatársának, aki újságíró és regényíró. A regény témája azokból a szörnyű gyilkosságokból merít, amelyeket az utóbbi években a nyugati világban elkövettek. Egyesek egyenesen az 1965— 66. évi moorsi bűntényekben találják meg a forrást, amelyeknek során egy fiatal­ember és egy lány csupán élvezetből több gyermeket meggyilkolt. Snow hősei, bár a valóságos tettesek lelkivilágát és — tettükkel — a társadalomból kiváltott hangulatot is tükrözik, mégis nagyrészt kitaláltak, társadalmi képletet sűrítenek. Különösen élénk a törvényszéki jelenetek ábrázolása: az ügyész, aki kíméletlen részletességgel adja elő a rendőrségtől re­konstruált bűntettet, a keresztkérdések súlya alatt roskadozó tanúk, az orvosi szakvéleményezés, a védőügyvéd igyeke­zete, hogy csökkentse a bűnösök felelős­ségét, a pszichiáterek szerepe — mindez egy nyugtalan, egyensúlyában teljesen megingott világot tükröz. Snow, akárcsak Shakespeare, történet­műveket ír, alakjai a valóságot fejezik ki úgy, amint azt a kortárs látja. Re­génye ezért a cselekvő történelem be­mutatása, kissé a görög dráma módszeré­vel, az egyes jelenetekben az olvasók igazi világa tárul fel, az a világ, amely­nek javítása mindenki feladata. Snow-t mint regényírót nem tartják felülmúl­hatatlan művésznek: stílusa, képzelete nem mindig szárnyal, de tehetségével jól gazdálkodik. Vita a szabadságról (Valóság, 1968. 11., 1969. 2.) Heller Ágnesnek a szabadság fogalmá­ról szóló cikkét két hozzászólás követte a Valóság hasábjain, Vörös Gyuláé és Babinyecz Tiboré. Heller Ágnes szerint nem „a“ szabad­ságról, hanem szabadságokról kell beszél­nünk; gazdasági, politikai, erkölcsi, tár­sadalmi szabadságról. A két pólus: a mindennapi és a filozófiai szabadság. A mindennapi szabadság az „azt teszem, amit akarok“ tudata, de ezt nem abszolút

Next