Korunk 1971 (30. évfolyam)

1971 / 1. szám - TÉKA - Traian I. Ştefureac: Evolutia plantelor oglindită în opere recente de botanică filogenetică

ték a­ ­marxi életmű alaposabb ta­nulmányozására ösztönözte a francia filozófust is. Már első írásaiban szembefordult azok­kal, akik Marxból — főleg a fiatalkori művek alapján — jogtalanul moralistát faragtak. A marxista filozófia sajátossá­gait kutatja, annak az elmé­leti forradalomnak a lényegét, amelyet a marxi életmű va­lóban jelentett. Ezért hang­súlyozza — sokhelyütt metafi­zikus élességgel — azt, ami el­választja Marxot az elődöktől, az érett Marxot az ifjú Marx­tól, a történelem materialista értelmezését mindenfajta ant­­ropologikus történelemszemlé­lettől. Eredeti, gondolatgazdag, de rendkívül vitatott a tudo­mányelméleti álláspontja: el­veti a gyakorlat meghonoso­dott fogalmát, árnyaltabb megfogalmazással és az „el­méleti gyakorlat"-fogalom meghonosításával kísérletezik. Hangsúlyozza az elméleti meg­ismerés és ideológia különbö­zőségeit. A román nyelvű kiadáshoz Ion Aluaş írt előszót. A kitűnő­­ elemzés megérteti az olvasó­val Althusser problémagazdag, ugyanakkor problematikus gondolkodásának értékeit. (Editura Politică, 1970.) Traian I. Ştefureac Evoluţia plantelor oglindită în opere recente de botanică filogenetică A bukaresti egyetem neves botanikus professzora a nö­vényvilág fejlődéstörténetére vonatkozó kutatások mai állá­sát tekinti át a szakirodalom klasszikus és újabb eredmé­nyeinek fényében. Felméri a különböző rendszertani bélye­gek fejlődéstörténeti értékét, a sejttan, örökléstan, élettan, bio­kémia, ökológia hozzájárulását ez evolúciós gondolat elmélyí­téséhez, és összefoglalja a fej­enyhítvén bennünk a lelkifurdalást, amit cikke szo­ciológiai intelme okoz: „A mi ideológiai... de nem­csak ideológiai, hanem erkölcsi, sőt, végső fokon mű­vészi éberségünknek abból kell kiindulnia, hogy a mi társadalmunk, noha istentagadó, mégsem »istentől el­rugaszkodott« társadalom, hogy megvannak a törvé­nyei, a maga szocialista etikája, amelytől merőben távol áll a gengszterizmus, a törvénytelenség, a gyil­kosság, az anarchia, az agresszív individualizmus, az igazságtalanság, a kiváltságosok önkényeskedése, egy­szóval az ember ember által való kizsákmányolására épülő morál minden alapvonása.“ Vagy lejjebb: „Mindenkor meg fogom érteni a Szamurájt, mindig is harcolni fogok azok ellen, akik A feljelentő betiltása mellett kardoskodnak, de min­dig is tudni fogom, illetve mindenkor tudnom kell, milyen mértékben az enyémek avagy sem ezek a hősök. (Egyik kiváló román esztéta nemrégiben azt mondotta nekem, a főszempont: tudni, mikor szakad­junk el ezektől a hősöktől.)“ Atenţie violenţă (Vigyázat, erőszak) című cikkében Cosaşu olyat is mond, amit a szocialista filmművé­szetre vonatkoztathatunk: „Noha a kizsákmányolás kérdése a múlté, a szocializmus még ismeri az egyik ember függését a másiktól, ami nemegyszer heves ellentét forrása, akkor is, ha nem antagonista ez az ellentét. Semmi sem idegen tőlem, ami emberi. E szép jelszó nem jogosít fel bennünket arra, hogy ne tud­juk, mi idegen és mi nem tőlünk, szocialista embe­rektől.“ Visszatérve eredeti mondanivalónkra, meg kell em­lítenünk, hogy a lap mindenkor felkarolja a hazai filmművészetben jelentkező újat, illetve avantgar­­de-ot, megvitatja, népszerűsíti. Pintilie filmjét, a Visz­­szajátszást például, amelyet a New York-i Museum of Modern Art halljában is vetítettek, s felkavarta a világ filmes­ közvéleményét. Minden ilyen kísérlet a Cinemában valóságos fórumra talál. De felfigyel a csí­rájában megmutatkozó újra is. Pintilie első filmje, a Vasárnap hatkor bemutatása alkalmával a lap első­ként jelezte: íme, jelentkezett az új, a sajátosan hazai formanyelv a filmben! A lap természetesen a hazai művek kritikai elemzé­sét is elvégzi, nemegyszer igen szellemesen. Így pél­dául Alice Mănoiu „Hogyan fejezzük be a történe­tet?“ címmel rendkívül eredeti fényképsorozatot hoz (a megfelelő epés kommentárral) azokról a sémákról, amelyek azt példázzák, mitől gyengék egyes román filmek. Ezúttal a rutinos befejezések szemszögéből mutatja be az optimista záróképet (Lélekfelelős), a nyugtalant (Egy jó kisfiú reggelei), a bűbájosat (Hő­ség), a kifogástalant (Gioconda mosolya) és végül a sokkhatását, amit ezúttal pozitív példaként idéz: Széles Anna és Victor Rebengiuc — a híres „utolsó reggelinél“ (Az akasztottak erdeje). Mivel foglalkozik még a Cinema? Tanácsokat ad a filmvállalatoknak, milyen filmeket importáljanak (ezek a tanácsok többnyire süket fü­lekre találnak!). Statisztikát készít, ankétokat rendez azokról a filmekről, amelyek a legnagyobb tömegsi­kert aratták, illetve amelyeknek szakmai körökben kedvező volt a visszhangjuk.

Next