Korunk 1971 (30. évfolyam)

1971 / 1. szám - TÉKA - Kallós Zoltán: Balladák könyve - Louis Althusser: Citindu-l pe Marx

ebben a keretben talán meg sem vitatható, valószínű­leg a filmforgatókönyvben kell keresnünk a hibát. Merthogy operatőrjeink már rég járják a világot, Sergiu Huzum immár két éve Párizsban dolgozik, mások Nyugat-Németországban, Amerikában filmez­nek. S most lássuk a kritikus­ gárdát: D. I. Suchianun kívül Radu Cosaşu (aki forgatókönyvíró is), Marin Sorescu (a kitűnő költő és drámaíró), Valentin Sil­vestru (vitriolba mártott tollú kritikus), Alice Mănoiu, Călin Căliman, Eva Sîrbu. (Sajnos, a hazai magyar sajtó sokkal rosszabbul áll filmbírálók dolgában: Ha­lász István az egyedüli, aki a filmet belülről, „szub­jektív“, filmes szögből, illetve „lencsével“ képes látni; említésre méltó Müller Ferenc is, aki ugyan kívülről, de igen jó ízléssel hasonul bírálataiban a bírált mű stílusához — lásd például a Jancsóról írt cikkét az Ifjúmunkásban.) De talán kanyarodjunk vissza a Cinemához, hiszen a továbbiakban erről a lapról lesz szó. Mindenek­előtt a szemelvény egy öninterjúból. A roppant ér­dekes öninterjú egyik alcíme: „A kritikus avantgar­dista néző, míg a néző szerényebb fajta kritikus.“ ,,Mindig nagy tisztelettel beszélsz — szólítja meg magamagát Luchianu — a »szép fogyasztóiról« a nagyközönségről, az ő kritikusi mivoltában. — Úgy van, a néző szerényebb fajta bíráló, mi­velhogy nincsenek személyi érdekei, és nem is kíván pótolni, hogy intelligensnek tűnjék. — De az emberek többsége azt hiszi a kritikus­ról, hogy ő felsőbbrendű, semmiképpen sem ala­­csonyabbrendű néző. — Így is van. Mert a bírálóra az a nagyon nehéz és fontos feladat hárul, hogy felfedezze a filmben az újat, az avantgarde-ra mutató elemeket. — Mit jelentsen az, hogy: avantgarde-ra mutató elem? — Roppant egyszerű. Avantgarde annyit tesz, mint újszerűség, világviszonylatban újdonság, va­lami kicsiny (avagy nagy) megoldás, amire eddig nem volt példa.“ A Cinema érdeme, hogy következetesen foglalkozik ezekkel a kicsiny, illetve nagyobbacska dolgokkal. Így elsősorban a hazai avantgarde-dal foglalkozik, amire néhány évvel ezelőttig nemigen volt példa; a példák most sem sokasodnak túlságosan, de akad egy-egy kiemelkedő produkció, amely rendszerint el is jut a világhírig. Elsőül Liviu Ciulei és Lucian Pin­­tilie törték meg a jeget. A szerkesztők fontosnak tartják a közönségnevelést. Hadd említsük meg a Cinema 1970. 5. számának egyik izgalmas cikkét — Radu Cosaşu tollából —, amely a lap hat teljes oldalát foglalja el. A cikk rendkí­vül színes, jól dokumentált, elméleti alapvetésű. Co­saşu e cikkében elemzi az elidegenedést, az erősza­kot, a gyilkosságra való hajlam minden freudi zeg­­zugát, de közben ravaszul, főként képanyagában, végigsétáltat bennünket a legizgalmasabb és legnép­szerűbb krimik, westernek és borzalomfilmek egész során. Máskülönben komoly, elemző cikkét itt-ott ártatlan, azúrkék, gyermekszemű Alain Delonok és férfias Jean-Paul Belmondók tarkítják, ekképpen téka­ nus-antropologikus elméleteket és a marxista irodalomlélek­tani kutatásokat. (Akadémiai Kiadó, 1970.) Kallós Zoltán Balladák könyve Újabb mérföldkő a magyar folklorisztika történetében. Fel­frissítő erejű reveláció, a nép­­költészet és népzene magasren­dű művészi értékeinek újabb bizonyossága, kiapadhatatlan­­nak tűnő szépségforrás, s egyúttal méltó elégtétel Kallós Zoltánnak közel három évtize­des — sokáig visszhangtalan — gyűjtőmunkásságáért. A kö­tet anyaga válogatás gazdag mezőségi, kalotaszegi, gyímesi, és moldvai gyűjtéseiből, s — ami a kötet varázsának egyik forrása — kivétel nélkül va­lamennyi ballada az élő nép­­hagyományból. Szembeötlő a klasszikus tí­pusok változatainak bősége fa 267 népballadának és balladás dalnak, illetve meseváltozat­nak több mint a fele), vala­mint a dallamok sokasága (162 szöveg szerepel dallamost­l). A kivételes teljesítmény és érték érzékelhetővé válásában igen nagy része van a kötet ava­tott gondozójának, Szabó T. Attilának. Bevezető tanulmá­nyában áttekinti a hazai ma­gyar népballadagyűjtés más­fél százados életútját. A dalla­mokat Jagamas János ellen­őrizte, a kötetet Dávid Gyula szerkesztette, köntösét Deák Ferenc tervezte, a kötéstáblára ■nagyarkapusi asszonyok varr­tak írásos mintát. (Kriterion Könyvkiadó, 1970.) Louis Althusser Citindu-l pe Marx Althusser a marxista filo­zófia mai fejlődésének egyik legjelentősebb alakja. Művei szenvedélyes elvi vitákat vál­tottak ki a marxisták és nem marxisták körében egyaránt. A dogmatizmus összeomlása a-

Next