Korunk 1975 (34. évfolyam)

1975 / 9. szám - LÁTÓHATÁR - Tehetség és társadalom (L'Express, 1975. 1251.)

szellemi „talajnak“, amelyből Apáczai egyénisége kinőtt, s amelyre eszméivel, egész munkásságával visszahatni óhaj­tott — a feudális kötöttségek enyhülése, a polgári fejlődés megindulása, az anti­­skolasztikus szellemi szabadság kibonta­kozása irányában. A kor nagy horderejű politikai és ka­tonai eseményeit számba véve, a szerző felveti a kérdést: mit gondolhatott ezek­ről Apáczai? Művei csak általánosabb társadalmi-művelődéspolitikai és bölcse­leti eszméit őrizték meg, s hogy a török birodalommal — és közben gyakran egymással — viaskodó európai népek sorsának konkrét alakulására hogyan reagált, e tekintetben mindössze saját feltételezéseinkre vagyunk utalva. A szerző, finom beleérzéssel, valószínűnek tartja, hogy a török hadak 1658-as er­délyi inváziója, a politikai égbolt bebo­­rulása siettette az amúgy is meggyötört, érzékeny és beteg fiatal írástudó halá­lát. Egy másik nyitott kérdés, amelyet a tanulmány szerzője felvet, s amellyel kapcsolatban szintén csak feltételezése­inkre hagyatkozhatunk: ismerte-e az anyanyelvű művelődés eszméjének erdé­lyi magyar úttörője román kortársát-esz­­metársát, Simion Ştefan metropolitát, az 1648-ban Gyulafehérváron kiadott ro­mán nyelvű újtestamentum (Noul testa­ment de la Bălgrad) szervező szerkesz­tőjét? Közvetlen találkozásukra, kapcso­latukra vonatkozóan nem maradt fenn írásos dokumentum, s az utókor csak azt tudja, ami egyébként fontosabb is a — valószínűnek tetsző — közvetlen ismeretségnél, hogy egy irányba törek­vő szellemük igenis találkozott. „Jól meggondoljuk, hogy a szónak olyannak kell lennie, mint a jó pénznek, melyet mindenütt elfogadnak; azért a legjobb az olyan szó, melyet mindenki megért“ — írta Simion Ştefan, s ez a gondolat ikertestvére annak, melyet ugyanebben a korban mond ki a Magyar logikátska. TEHETSÉG ÉS TÁRSADALOM (L'Express, 1975. 1251.) Minden tízezredik gyermek rendkívüli adottságokkal születik. A legfrissebb ki­mutatások szerint a zseniális gyerekek közül a lányok 33%-a és a fiúk 54%/6-a „kallódik el“ felnőtt korára. E hallat­lan tehetségszóródás­ okait kutatja a Sorbonne-on Rémy Chauvin, az etológia professzora. Saját bevallása szerint ezúttal is — mint a tudományban oly sokszor — vé­letlen vezetett a probléma nyomára. Chauvin professzor fiának kisiskolás ko­rában volt egy osztálytársa, Charles. Rendkívüli gyermek volt, egyike azon keveseknek, akik ún. „integrális“ memó­riával rendelkeznek. Az autóbuszban egyszer elolvasott lecke minden szava az emlékezetébe vésődött. Bámulatos volt képességei fejlődésének üteme is. Az is­kolában minden tantárgyból s mindvé­gig első volt, messze maga mögött hagy­va legjobb képességű társait is. Eredmé­nyeit Rémy Chauvin professzor „geneti­kai csodával“ magyarázza, minthogy Charles családi körülményei, életfeltéte­lei a lehető legkedvezőtlenebbek voltak: apa nélkül nevelkedett, anyja mosónő, aki rendszerint késő este került haza a munkából, s addig Charles a lépcsőn ácsorogva­ üldögélve várta. Tíz év múlva az egykori csodagyereket mint fáradt tekintetű, roskadt tartású, színtelen han­gú fiatalembert látta viszont, ami­kor valamilyen szerény, kétkezi munkát igénylő állásért fordult hozzá. Az ő esete irányította a tudós érdeklődését a többi, hasonló sorsú zseniális gyermek kifulladására, s e csőd okaira. Charles esetében a társadalmi-családi körülmények önmagukban is elegendők lettek volna a szellemi regresszióra De mi történt Dáviddal, aki egyéves korá­ban beszélt, másfél éves volt, amikor anyja írógépéről megtanulta a betűket és olvasott, majd óvodás korában szó­tárba gyűjtötte egy maga teremtette nyelv szavait. Vagy Millie-vel, aki két­éves korában kétezer szót ismert, kisis­kolás korában nyolc nap alatt elolvasott egy tizenhárom kötetes regénytörténe­tet, s a hitetlenkedő felnőttek legagya­fúrtabb keresztkérdéseire is kifogástala­nul válaszolt? Mi lett Madeleine-ből, aki százig számolt hároméves korában, s még nem töltötte be a hatot, amikor egy délután, játékból a huszadik hatványra emelte a 2-t? Eltűnt ő is a névtelenek szürke tömegében. Ellenpéldák persze vannak, sőt a je­lenség természetéből következően ezek az ismertebbek, pontosabban: csakis ezek az ismert csodák. A közelmúltban az Orchestre de Paris világhírű pulpi­tusát Charles Munch, Herbert von Ka­rajan, Solti György után egy harminc­két éves fiatalember, Daniel Baren­boim foglalta el zeneigazgató-karmesteri rangban. Mozart, Mendelssohn, Borogyin példája közismert. Jeremy Bentham XVIII. századi angol filozófus már tíz­éves korában folyékonyan beszélt görö­gül és latinul. Egy évszázaddal később William Hamilton ír matematikus, a vektorszámítás megalkotója már ötéve­sen latinul, görögül, héberül írt és olva­sott; kortársa, Stuart Mill nyolcéves ko­rában előadott latinul, Caesar kommen­tárjait fordította és Euler matematikai

Next