Korunk 1976 (35. évfolyam)

1976 / 11. szám - UTAK, ESZMÉK, VITÁK - ANGI ISTVÁN: A lehetséges metafizikája

lyán nem égnek el a csillagok). A lessingi Hamburgi dramaturgia elméleti erejét idézik színházelméleti írásai, amelyekben az írói-színészi munka szintjeit, a szerző szándékát, a művet, a róla szóló kritikákat, az előadás rendezését, a színészi tel­jesítményt, a közönség reakcióját olyan belső egységbe foglalja, hogy méltán ne­vezhetjük őket szinkretikus esszéknek. Egyszerre több vágányon versenyt futni a tárggyal, a halódó régi és a korán jött új partjai között, tragikus pátosszal övezi a szakíró sorsát. Mert tárgya: mű­veltségünk léte, de ez a lét saját írását is integrálja, az írás pedig önmagát felül­bírálni már nem képes, beleszorul saját tárgyának létébe, és eltemetve a régit, vagy elsiratva a korán jött új pusztulását, maga is a régi része lesz vagy korai még az újhoz. Rácz Győzőt éppen lírai beállítottsága emeli túl a transzcendens tragi­kumán, kora és fegyvertára pedig mentesíti az elődök önostorozó iróniájától is, a tragikus pátosz jajkiáltásától is: ezen a ponton Rácz Győzőnél a fogalmi appa­rátust felváltja a szimbólum, az allegória világa. Lírába oldja kételyeit (Ősz), sóvárgását (Játék), boldogságát (Csodasziget). Vitáztak már azon, hogy ez a Rácz Győző-i lírai metafizika vagy metafizikai líra kit fed el, illetve kit emel ki: Rácz Győzőt, a lírikust, vagy Rácz Győzőt, a filozófust. Lukács György kifejezésével élve, úgy tűnik, a Rácz Győző-i írások műalkotás személyisége a líra filozófusát emeli ki, és túl a keresztkérdéseken az alapminőség éppen a líra és a metafizika mellettisége, az, hogy egyik minőség sem fedi el a másikat. Rácz Győző visszaadva a művészetnek ősi jogát, hogy érzékivé téve az eszményt, a lét csodáit filozofálja, saját bölcseletét, ennek a lét­nek totális megragadását iiritálja meg, és ezáltal kétszer is hódol az írás és kö­zönsége előtt az érthetőség jegyében. A közérthetőség fogalmi harcát már meg­vívta (lásd Értelem és szépség: A művészet hozzáférhetősége), most erre a győ­zelmére építve tesz eleget a korigénynek akkor, amikor megláttatja velünk azt, amit a világban is, az írásban is nézünk: a létből fakadó eszmények szépségét és azt, hogy érdemes értük a küzdelem, amely a létben fogant írások valóságát, művészi, filozófiai, művészetfilozófiai írások létét az élő Valósággal szervezi ben­sőséges egységgé. Old és köt: lírája feloldja az esztétikum feszültségét, kioltva a groteszk és az eszményi konfliktusát, és köt: a valóság végtelenségét a legelőre­­haladottabb eszmények távlataihoz erősítve. Líraian szólva, úgy tűnik, hogy a metafizika útja a gondolkodás birodalmá­ban nemcsak végtelen, de védtelen út is. Végtelen út, mert a topológiailag nem­végesnek nevezhető közvetlen tagadását közvetett állítássá sarkosítja azáltal, hogy a lét és levél totalitásában fogalmazza meg a kellés távlatait, azt, hogy a lét csak értünk való lét lehet, hogy a levés csak a mi levésünk lehet. A folytonosság és megszakítottság dialektikájában a sok-sok nem-véges szakasz a végtelenné növek­szik, melyben a pontszerűségek kilométerkövei hol a valóság, hol az eszmény sza­kaszát jelölik aszerint, hogy valósággá vált eszményeink újabb valósággá váló eszmények jelzőköveit rakj­ák utunkon elénk. És védtelen, mert a bejutásra váró nem-véges útszakaszok nem mindenki számára beláthatók. És azok, akik nem hisznek az elérhető újabb nem-véges bi­zonyosságában, nem hisznek ennek a bizonyosságnak az előrejelzésében sem: a filozófiai kishitűek bajnokai ők, akik soha sem öltöztek nyílt harcok őszinte vi­seletébe, hanem valamilyen nem-metafizikus spanyolfal paravánja mögül támadtak rá a nádszálként védtelen finomságú eleven gondolatra. Minden időkben. Hol felemelték a praxis talajáról, hogy Anteusz módjára az űrbe, a transzcendenciákba fojtsák, hol az igen—igen és nem—nem dühringi dadogása kötötte gúzsba szárnya­lását, hol saját reciprok értékévé süllyesztve szűk körű prakticizmusban fecsérel­­tették el aprózó közelharcokban nagy erejét. Vagy pedig üres fecsegésnek minő­sítették. Csak úgy. A metafizikus gondolat líraisága éppen ezért a korán jött új tragikumát rejti borongós bensőségességében vagy ujjongó igazságtudatában, amelyet a konf­liktusokból fakadó pátosz őszintesége erősít meg. Ellenségeinek mesterkedései azonban sohasem tudtak igazi antitézisekké emel­kedni. Mert a metafizika, az „első filozófia“, ahogyan Arisztotelész nevezte, az „ember kiirthatatlan szükséglete“ (Kant) volt és maradt. És igaza van Rácz Győ­zőnek, ha a metafizika jelentéskörét líraira hangolja. Herder mondotta: a költészet régebbi, mint a próza; hozzátehetjük, a líra régebbi, mint a filozófia, de ennek ellenére vagy éppen ezért a líra filozofikus is. És csak a nem-filozofikus az, ami metafizika-ellenes és egyben metafizika-idegen is: összeférhetetlen vele, nem válhat konfliktusossá, mert nem hogy ellentétezésre, de még mellérendeződésre is kép­telen. Külön világok. Ezért nem lehet vitájukat dialógussá emelni. Megcsökött mo­­nológusok, rövidzárlatok­ távolsági beszélgetések maradnak csupán, amelyekre Sartre

Next