Korunk 1981 (40. évfolyam)

1981 / 10. szám - SZEMLE - HORVÁTH ANDOR: A történelem önfeledt és kérdező hősei

alá, többek között ez állott: „A román tüzércsoport megsemmisített egy ellen­séges üteget, levegőbe röpítette a lőszer­raktárt, veszteséget okozott az ellenség hadállásaiban, gépfegyver- és aknavető­fészkeket, valamint tankokat semmisí­tett meg, és a jól irányzott tüzeléssel visszavert egy erőteljes fasiszta táma­dást.“ Részlet ez, amelyhez hasonlót tu­catnyit idézhetnénk: „a csoportos és az egyéni hősiesség szép példái sorakoznak a könyvben, s akik bátraknak bizonyul­tak a spanyol polgárháború frontjain, hasonló katonai és emberi erényekről tettek tanúbizonyságot a második világ­háború csataterein is. Nicolae Pop vagy Nicolae Cristea emlékét megérdemelten hagyományozza Valter Roman példamu­tató hősökként az utókorra. Természetes, hogy merőben mesterkélt a tudatosságot a maga fogalmiságában leválasztani a hősies cselekvésről. Mind­azok, akik életveszélyes helyzetekben kellő lélekjelenléttel tudnak helytállni — tudatosságból is jelesre vizsgáznak. Ludwig Renn egyébként, a bátor és ki­tűnően képzett katona ekként is fogal­mazza meg a hősiesség jelmondatát: „nem meghalni kell, akár hősiesen is, hanem hozzáértéssel harcolni, hogy mi­nél tovább élhessünk, s minél több el­lenséget semmisíthessünk meg.“ A kato­nai morál nem tűri az öncélú hősiessé­get — a történelem kritikus pillanatai­nak hősi altruizmusa az egyéni tulajdon életénél nagyobb értékkel, küldetéssel ruházza fel. A hősi létdimenziónak ez a sajátos er­­kölcsisége azonban súlyos kárt szenved­ne, esetenként immoralitásba csapna át, ha szüntelenül nem kísérné a kérdező tudatosság. Ha látszólag csak a sorok kö­zött, ha gyakorta csak a háttérben is, Walter Roman könyvében mindvégig je­len van ez a kérdezés. Szinte azt mon­danám, hogy a hősök panteonjában szemlélődő emlékíró ezzel csigázza fel legjobban mai olvasója érdeklődését: a válaszra váró kérdésekkel, amelyek rész­ben már akkor — mondjuk 45 évvel ez­előtt — megfogalmazódtak, hogy azóta is kísértsék a kortársak elméjét, rész­ben pedig a történelem újabb fordulatai vetették fel őket hasonlóan erős nyoma­tékkal. Szükséges-e talán épp ma, 1981- ben hangsúlyozni, amikor a francia bal­oldal győzelme után kommunisták is kerültek a kormányba, miért foglalkoz­tatta szerzőnket a kérdés, hogy a Nép­front 1936-os győzelme után mi okból maradtak a kommunisták távol a kor­mányzástól? Szemmel látható, hogy miért foglalkoztatta, mert egyfelől fontos tör­ténelmi körülménye ez a nyugati hatal­mak semlegességi politikájának a spa­nyol polgárháború ügyében, másfelől vi­szont — lásd Thorez idevágó válaszát — fényt vet arra a veszélyre is, amely a politikai gondolkodásnak a valóságtól való elszakadásában, illetve a pártokra gyakorolt káros külső befolyásában rej­lik, s aminek felszámolását azóta nem­csak sürgetően napirendre tűzte a tör­ténelem, de jószerint meg is teremtette hozzá a feltételeket. A történelmi tisztánlátást ködök és kétségek homályosítják, s szüntelenül — mondhatni törvényszerűen — nehezíti a hiteles vizsgálódáshoz nélkülözhetetlen elemek hiányos volta vagy feldolgozat­­lansága, továbbá akadályozhatja a nagy összefüggések feltárásához szükséges po­litikai-elméleti bátorság és erkölcsi szi­lárdság. Walter Roman azonban a század történelmi próbatételeinek és tragédiái­nak elemző krónikásaként egyként el­utasít bármely fatalizmust vagy agnosz­­ticizmust, s egyformán távol áll tőle a kényes kérdések elhallgatása, illetve ér­telmezésük taktikus ködösítése. Nem mintha a történelmi fordulóknak mind­arra a rejtélyére, amely az események szereplőjeként vagy szemtanújaként fog­lalkoztatta, hiánytalanul tudná a vá­laszt. De tartózkodás nélkül kérdez, hogy választ találjon még akkor is, ha az csu­pán részleges, netán egyenesen újabb kérdést indít el olvasójában. A tudatosság történelmi parancsa — azt hiszem, ez Walter Roman könyvének legszebb és legmélyebb tanulsága. A hő­söknek, akik életben maradtak, mert jól harcoltak, és azért élnek, hogy to­vább küzdhessenek, nemcsak a győzel­mekre kell emlékezniük, hanem azt is tudniuk kell, miért estek el társaik, s miért bukott el vagy jutott tévútra az ügy, amelyre felesküdtek. Roman igaz­ságkereső szenvedélye abból a meggyő­ződésből fakad — és ezt alántálja olva­sójába is —, hogy az emberiséget vég­letes ellentétekkel megosztó századunk­ban vannak a társadalmi gondolkodás­nak és cselekvésnek olyan értékei, ame­lyek buktatók és kudarcok árán is érvé­nyesek maradhatnak, nem a kritikai ref­lexióra és a gyakorlati korrekcióra való készség ellenére, hanem éppen és csakis általuk. A könyv négy részletét érzem ebben a tekintetben különösen sokatmondónak. Az első epizód szereplője Angel Marotto, a szerző sofőrje, ez a bátor és derűs ke­délyű spanyol gépkocsivezető, aki a har­madik moszkvai perről érkező híreket kétkedéssel fogadja. Igaz ugyan — jegy­zi meg Roman —, hogy a politikai ko­misszárok gondoskodtak róla, hogy az eseményeket mindenki megfelelően ér­telmezze, de erre nem is igen volt szük­ség, annyira egyöntetűen elfogadta min­denki az ítéleteket, annyira kizárt dolog

Next