Korunk 1981 (40. évfolyam)

1981 / 10. szám - LÁTÓHATÁR - KATONA ÁDÁM: József Attila - forgószélben

LÁTÓHATÁR József Attila — forgószélben József Attila életművének értékelése mindmáig egyik neuralgikus pontja a magyar irodalomtörténetírásnak. Tudjuk, életében kevés elismerésben és még ke­vesebb megértésben volt része. Joggal írta utolsó versében: „Mióta éltem, forgó­szélben­­ próbáltam állni helyemen.“ Baráti köre, élete utolsó hónapjainak tanúi, gyötrő lelkiismeretfurdalástól in­díttatva vállalkoztak verseinek posztumusz kiadására és értékelésére. Zaklatott lel­kiállapotuk természetesen jószándékú túlzásokra ragadtatta őket: jóvátenni a min­den oldalról — a polgári progressziótól a szektás baloldaliságig, elsősorban pedig a fennálló társadalomtól — elszenvedett sok-sok igazságtalanságot, bántást. A kor­viszonyokkal elégedetlen baloldal másik, a Szép Szó körétől távol álló szárnya, a népi írók egy része — így Németh László — „a Villon-pózok“ meg „a varázsige­­mormolások“ miatt értékelte alul, mások viszont (például a népi írók első József Attila-monográfusa, Juhász Géza) éppen ehhez az irányzathoz sorolták, elismervén a pályakezdéstől haláláig tartó néphűségét és művének esztétikai kiválóságát. 1945 után végre úgy látszott, hogy lehetőség adódik József Attila tárgyilagos irodalomtörténeti értékelésére, a század nagy összefoglalóinak, Illyés Gyulának, Németh Lászlónak, Radnóti Miklósnak, Sárközi Györgynek, Szabó Lőrincnek társ­­talan társaként. A sors forgószele, mely olykor szárnyára kapta, máskor meg a porba vágta, holta után egy évtizeddel megint lecsapott rá. Révai József ekkor lobogtatta meg a „Zászlónk Petőfi!“ jelszót... Az MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata, a LITERATURA 1981. 1—2. számában a szerkesztőség nyolc írásból álló tömbbel tiszteleg emléke előtt születésének 75. évfordulóján. A József Attila és kora összefoglaló cím alatt közli Tverdota György, Szigeti Lajos, Ujfalussy József, Péter László, Kántor Lajos, Vujicsics D. Sztoján, László Zsigmond, Szerdahelyi István tanulmányait, cikkeit. Ezeket mintegy kiegészítve jelent meg a számban az irodalompolitika régebbi sza­kaszainak vizsgálatára vállalkozó Bodnár György tanulmánya, melyben idézi Révai Józsefet: „Zavarná fejlődésünket, ha nem viszonyulnánk kritikusan a magyar kul­túra olyan óriásaihoz, mint Bartók Béla, Ady Endre, Derkovits Gyula — és ide kell bizonyos fokig sorolni még József Attila műveinek egy részét is. Hatalmas mű az ő művük, örök kincse a magyar kultúrának. De nem véletlen, hogy például a magyar költészet nem Ady és nem József Attila útját folytatja, hanem — az alkotási módszer, a stílus demokratizmusában — visszakanyarodik Petőfi Sándor­hoz. Ezeknek a nagy lázadóknak kivétel nélkül az volt a gyengéjük, hogy bár gyűlölték a régi világot, és kívánták az újat, többé vagy kevésbé el voltak szige­telve koruk forradalmi népmozgalmától, vagy nem voltak összekapcsolva. Ebből származnak e nagy lázadók műveinek a néptől idegen, dekadens, kétségbeesést tükröző vonásai.“ Talán nem lesz érdektelen megjegyeznünk, hogy ugyanekkor Nagy László, Kormos István, Juhász Ferenc generációja (csakúgy, mint valamivel későbben a romániai magyar lírát megújító első Forrás-nemzedék) tudatosan választotta mes­teréül József Attilát! Az ötvenes évek „forgószele“ a hivatalos értékelés szférájában is megint föl­felé sodorta költőnk ázsióját. Szabolcsi Miklós (Waldapfel Józseffel) gondozza az ún. kritikai kiadást 1952-től, melyben megállapítják, József Attila a legnagyobb magyar nemzeti költő. Révait 1956 után — Bodnár idézett tanulmánya szerint — továbbra is foglal­koztatta József Attila, de nem tudott megbirkózni az újnépiséghez, valamint az avantgarde lírához fűződő viszonyának értelmezésével. Lírai életműve értékelé­sének harmadik buktatóját, az ún. anarchista verseket pedig észre­­sem vette. _ Az ötvenes évek végétől kibontakozott József Attila-kutatás filológus-irodalom­történész irányítója Szabolcsi Miklós volt. Ő gondozta az eddigi összes, illetve összegyűjtött versek 1952., 1954., 1955., 1966., 1967., 1971., 1972., 1975., 1976., 1977. 805

Next