Korunk 1983 (42. évfolyam)

1983 / 3. szám - KÖNYVRŐL KÖNYVRE - BALÁZS TIBOR: Pascal: Gondolatok

KÖNYVRŐL KÖNYVRE PASCAL: GONDOLATOK A janzenizmus Pascalt adott és Racine-t. Mindkettőt vissza is követelte. Pascal „vezeklése“ mélyebb, megrendítőbb, szemléletesebb, bár az igazi tékozló fiú — legalábbis életútjuk tényszerűségeit mérlegelve — Racine kellett volna hogy le­gyen, hisz bűntudat-szigorban való neveltetését csapszékek Boccaccio-hangulatában ellenőrizte, koronázta. S hogy Blaise Pascal miben és mennyiben lett Jansenius holland püspök tanainak franciaföldi „nagykövete“, „krónikása“, és szellemének eredetisége mennyire emelte egy jól körü­lhatárolt­nak mondható jezsuita-janzenista polémia, hitvita fölé, nos ez akkor körvonalazódott volna életesebben, ha az Apo­logie de la réligion chrétienne címmel elgondolt, és a Pensées vázlatszerűségében, „szikrák“, töredékek formájában (meg)maradt, (post mortem kiadott) elmélkedését sikerül tető alá hoznia. Egyazon forrásból kétfajta víz nem csörgedezhet — így a szakállas részigaz­ság —, állítsuk hát egy pillanatra szembe lélekbúvár-műveiket, vagy inkább egymás mellé —, annak ellenére, hogy Pascal erkölcsileg fenntartásokkal viseltetik a szín­ház iránt. Racine dramaturgiájának lélektani építkezései — paradox módon — janzenista transzcendenciában való eszmélkedése ellenére „földközelben“ leledzenek (hisz Joseph Bédier szerint Racine olyannak festi az embert, amilyen, Corneille olyan­nak, amilyennek lennie kellene). Pascal reáltudományok iránti érdeklődése, fogé­konysága, tehát „földközelsége“ úgyszintén meglepő, lett légyen szó a szinte gye­rekfejjel megszerkesztett első számológépről, az omnibuszok őséről, de arról is, ami­kor lételméleti vívódásainak végkövetkeztetéseit kellett vállalnia (vállalta!) saját bőrén, egészen az önsanyargatásig. Töprengéseinek határozottan emberközpontú gyűrűzése egy váratlanul huma­nista módon kiszélesedő látókör következménye, egy olyan matematikus-zsenié, aki ráadásul „szalonképes“ fiatalember, s akit 31 esztendős koráig többnyire a légüres tér Toricelli-féle elméletének bizonyítása, a folyadékok egyensúlya, az aritmetikai háromszög, a számok rendszerének kérdései foglalkoztattak mélyenszántó értekezé­seiben. S valahol a szeretve­ megtagadott Mester, Montaigne csöndes rezignációja és holmi „magasabbrendűségi komplexusból“ táplálkozó La Rochefoucauld-i cinikus ki­ábrándultság határmezsgyéjén (semmiképp sem középútként!) ott van Pascal étre és paraítre (íme, rímelő) problematikája: „embertársaink gondolatában képzelt életet igyekszünk élni, és ennek érdekében látszani akarunk valaminek. Szünet nélkül azon munkálkodunk, hogy képzeletbeli lényünket szépítsük és megtartsuk, s közben elhanyagoljuk az igazit.“ Az értelem diadala, fölénye — pascali blazírtságban — a nyomorúságunk cir­­culus vitiosusára való rádöbbenés, ennek tudatosítása: „az ember sem angyal, sem állat, és a szerencsétlenség azt okozza, hogy aki angyal akar lenni, állattá lesz.“ És ezt Pascal nem akarja ráfogni semmiféle „mal du siécle“-re, bár az mindig legkönnyebben került az (író) ember kezébe, mind létező, mind nem létező for­májában. Úgy vélte, neki joga van leírni (neki, aki szinte descartes-i racionalitással iga­zolt pl. fizikai feltételezéseket): „Adná Isten, hogy sose lenne az észre szükségünk, hanem mindent ösztön és megérzés útján ismernénk meg.“ A „geometriai“ és az „intuitív“ gondolkodásnak (saját terminológiája) lett „sziámi áldozata“: a janzenisták közt eretnek, az eretnekek közt janzenista. Lázas tekintete ott függött az esszenciákon, a végső nagy kérdéseken: hitében, kétkedései­ben, fenségességében, elesettségében, hiúságában, szerénységében, igazságosságában, fondorlataiban, azaz­ ellentmondásaiban látta korának tér-idő koordinátarendszeré­ből kiemelt,, egzisztencialista szorongású emberét. Aforisztikus tömörségű sorai, ér­vek szigorával alátámasztott gondolatvitele, szemléltetésének cicomátlan és díszítés­mentes életessége, s ha létezik ilyen, franciás könnyedség —­ecce Pascal! Nádszál volt ő is, de „gondolkodó nádszál“, a harmatcsepp üzenetétől csil­logó, a harmatcsepp üzenetével a föld felé hajló nádszál. (Válogatta és a jegyzeteket összeállította Szegő Katalin, a bevezetőt Bajor Andor írta. Kriterion Könyvkiadó, Bpk., 1982.) Balázs Tibor

Next