Korunk 2002 (III. folyam 13.)

2002 / 3. szám = Tudomány - hatalom? - MŰ ÉS VILÁGA - SZÁNTAI JÁNOS: Fény hull arcodra, erdélyi magyar film? (Filmszem)

110 10. Hayden White: A történelmi cselekményesítés és az igazság problémája. In i. m. 261. 11. Uo. 261. 12. Hayden White: A történelmi szöveg, mint irodalmi alkotás. 74. 13. Uo. 86. 14. Hayden White: A történelmi cselekményesítés és az igazság problémája. In: i. m. 257. 15. Kertész Imre: i.m. 211-212. 16. Uo. 293. 17. Paul de Man: Mentegetőzések ( Vallomások ). In: i. m. 401. 18. Kertész Imre: A kudarc. Szépirodalmi Kiadó, Bp., 1988. 41. 19. A történelmi tapasztalat ..nyelvelőttiségéről’', illetve ebből következően nyelvi megjelenítésének miként­jéről lásd Frank R. Ankersmit: Nyelv és történeti tapasztalat c. írását. In: Thomka Beáta szerk.: Narratívák 4. Ki­járat Kiadó, Bp., 2000. 169-184. 20. Kertész Imre: A holocaust mint kultúra. In: Uő: A gondolatnyi csend, amíg a kivégzőosztag újratölt. Magvető Kiadó, Bp., 1998. 92. 21. Paul de Man: A trópusok retorikája (Nietzsche). In: i. m., 158. 22. Kertész Imre: Hosszú, sötét árnyék. In: i. m. 75. Fény hull arcodra, erdélyi magyar film? 1. Erdélyi magyar film? Időpont: 2002. február 1-je. Helyszín: Budapest, Corvin-köz, közelebbről a Corvin­­filmpalota alagsori Radványi-terme. Esemény: a kolozsvári Korunk idei első, filmes szá­mának bemutatója. Kántor Lajos főszerkesztő az erdélyi filmkészítésről beszél, én pedig azon tűnődöm, mit is jelent(het) manapság az a dolog, hogy erdélyi magyar film. Mert­hogy tudnivaló, mi több, közhely, hogy a magyar film bölcsőjét Erdélyben ringatták. Janovits Jenőék kolozsvári stúdiójában született meg például a Sárga csikó, a Bánk bán, A tolonc, a Tetemrehívás, A tanítónő, A vén bakancsos és fia, a huszár, és a sor hosszú. Filmszem úgy értem a megszületett filmeké. (A fennmaradtaké, sajnos, annál rövidebb.) Azonban ez az erdélyi magyar film a húszas évek végére kinőtte bölcsőjét, és az anyaországba emigrált. Ettől a pillanattól kezdve nemigen lehet erdélyi magyar filmről beszélni. Per­sze járt néha egy-egy eltévedt „ember a havason”, de igazából az elmúlt 60-70 év nem arról híresült el a filmszakmában, hogy olyan jaj de sok erdélyi magyar film készült vol­na. Aztán elkövetkeztek a posztkommunista kilencvenes évek, és tíz esztendő leforgása alatt mindjárt két „erdélyi” magyar nagyjátékfilm született (ugyanis ha filmről beszélünk, akkor elsősorban nagyjátékfilmekre történik a gondolás). Tompa Gábor 1998-as Kínai védelem című alkotása, illetve Gulyás Gyula 2001-es Fény hull arcodra című filmje. Az említett Korunk-szám egyik szerzője, Jakab-Benke Nándor ezzel kapcsolatban fel is te­szi a kérdést, nem a meghatározás igényével, hanem inkább kissé tamáskodva: létezik­­e egyáltalán olyasmi, hogy erdélyi magyar film, vagy csak Erdélyben, magyar nyelven készített filmek összességéről beszélhetünk. A szerző meg is válaszolja a költői kérdést.

Next