Korunk 2004 (III. folyam 15.)

2004 / 4. szám = Beszélgetések a sebességről - MŰ ÉS VILÁGA - SZÁNTAI JÁNOS: Az ártatlanság őskora (Filmszem)

Szántai János Az ártatlanság őskora Gondolatok Volker Schlöndorff rémfilmjéről A „németes” filmek gyermeteg bája Mindig is gondjaim voltak a „néme­tes” filmekkel. Szó se róla, szerettem őket erősen anno, boldog gyerekkorom idején, amikor a napi háromórás műsor­ba véletlenül belecsöppent a Navarone ágyúi vagy a Piszkos tizenkettő. Remek dolog volt elnézni Gregory Pecket vagy Telly Savalast (akiket akkoriban épp a mozikban futó McKenna aranya és per­sze a halhatatlan Kojak-filmek kapcsán imádtunk), amint elintézik a gombasisa­kos megszállók ármádiáját, és bolondoz­va, rágógumit rágva, kúszva-lőve-szúrva sikert sikerre halmoznak a Szövetsége­sek nevében. Mondom, szerettem ezeket a filmeket erősen, mígnem egyszer fel­tűnt, hogy a gombasisakosok, azaz a né­metek az adott (harci) helyzetben nem csinálnak semmit. Na jó, puskával a vál­lon sétálnak fel-alá, mint mondjuk csalikecskék az afrikai bozótosban, egy oroszlánvadászat előtt. Ifjonti igazságér­zetem ekkor (egy későbbi értelmezés szerint talán groteszk módon) azt súgta, hogy valójában nem is az ügyes jóknak kellene drukkolni, hanem azoknak a bár­gyú, esetleg álmatag csali-kecskéknek, akik csak arra szolgálnak, hogy nevezett lók hátulról jól leszúrják őket. Igen, megkockáztatom a kijelentést, hogy egyfajta bimbózó moralitás szólalt meg bennem ezekben a pillanatokban. Aminthogy valószínűleg a bimbózó mo­ralitás védte meg az úgynevezett Go­noszt akkor is, amikor Woody Allen egyik filmjében kijelentette, hogy gye­rekkorában ő bizony mindig a Gonosz Mostohának drukkolt a Hófehérke nézé­se közben. Körülbelül eddig a szintig tudtam értelmezni annak idején a máso­dik világháborús filmeket. Jóval később aztán, az említett és egyéb opuszok újra­­nézése közben felderengtek korábbi er­kölcsi lázadásaim, és mi tagadás, igazat adtam magamnak. Ugyanis a hasonsző­rű filmek oroszlánrésze esetében, noha mindannyiszor volt morális vetülete a történetnek, a készítőknek igazából csu­pán a háborús erkölcs problematikájá­nak felületét sikerült itt-ott megkarcolni­uk. Igaz, elképzelhető, hogy nem is akartak többet. Elég volt nekik annyi, hogy többé-kevésbé gyermeteg módon kiélezve az ellentéteket akciófilmeket készítsenek, háborús köntösben. Az is igaz ugyan, hogy annyi moralitás két.

Next