Korunk 2008 (III. folyam 19.)

2008 / 3. szám = Blog, napló, irodalom - MŰ ÉS VILÁGA - BENKŐ KRISZTIÁN: Szinekdoché és önkívület

arra is rávilágít, hogy a célelvű történelmi narratíva a Jelenések profanizálása vagy vulgarizálása. „A szinekdoché mítosza a komédia álma - írja White Ranke kapcsán egy olyan világ előérzete, amelyben minden küzdelem, viszály és konfliktus feloldódik egy tökéletes harmónia felis­merésében, olyan állapot elérésében, amelyben minden bűn, erkölcstelenség és ostobaság végül úgy tárul föl, mint a társadalmi rend létesítésének eszköze, ahová a darab végére eljutunk.”12 Ebben a felfogásban - a Biblia tanításával ellentét­ben - a bűnök feloldódnak egy ideális tár­sadalom földi paradicsomának elnyerésé­vel, de a komédia alapszerkezete mégis rokon az apokalipszis történetével: a vég­kifejletben a „jók” elnyerik jutalmukat, a „gonoszok” méltó büntetésüket. Ezeknek az értékkategóriáknak a definiálása per­sze meglehetősen esetleges. Az apokaliptikus képlet nemcsak a tör­ténelmi, de az irodalmi - vállaltan fiktív - szövegekben is jelen van, sőt „bármely iro­dalmat könnyen olvashatunk apokalipti­kusként", ahogy Wank Kermode állítja The Sense of an Ending (1967) című könyvé­ben, ugyanis „a klasszikus narratív szerke­zet - fokozódó cselekmény , tetőpont (cli­max) , lezárás (denovement) - az apoka­lipszisre vezethető vissza. Kermode úgy érvel, hogy a narratív irodalom és az apo­kalipszis egyaránt a zárlat, a »befejezés érzése« iránti igényen alapul: amit az élet nem ad meg nekünk, az után képzeletünk­ben vágyódunk, az így létrehozott konst­rukciók mind a »világi« irodalmat, mind az apokaliptikusnak nevezett vallásos írá­sokat magukban foglalják.”13 A történelmi regény műfaja - jelen esetben A rajongók - az apokaliptikus végkifejlet iránti igény ki­elégítése mellett János Jelenéseinek ambi­valens karakterét is magában foglalja: egy­szerre számol be történelmi üldözésekről és a jövőről megfogalmazódó látomá­sokról.14 A 1850-es, '60-as években Magyaror­szágon az apokaliptikus útkeresés a teljes irodalmi életet foglalkoztatta, ezért is erős hangsúlyt kap A rajongókban a különböző történeti korok - a regény témáját képező történelmi korszak, Kemény Zsigmond kora és a mindenkori olvasó horizontja - közötti dialógusviszony. A „katastroph” és a „kozmikus tragédia” hangulata a szabad­ságharcot követő évtizedekben az emberi életnek és a nemzet életének, sorsának kontextusában egyaránt megfogalmazó­dott: „honnan ered és hová tart az egyéni élet (ami jóval később, 1877-ben lesz köz­vetlen főtémája Arany Honnan és hová? című versének, de egyes motívumai az 1850-es évekbe nyúlnak vissza), másrészt hová vezet az egész világtörténelem (az 1860-as években nagyrészt ez uralja Az ember tragédiája fogadtatását). Az utóbbi kérdést különösen aktuálissá tette az 1848-1849-es földcsuszamlásszerű törté­nelmi élmény, amelyet a kései Vörösmar­ty látomásteremtő képzelete az apokalip­szis bibliai jelenéseinek mintájára eleve­nített meg, hol az utána eljövendő meg­újulás reményével (A vén cigány), hol két­ségbeesetten, annak lehetőségét is megta­gadva (Előszó). Mindez formálta Toldy tu­dományos nagyműfajának szemléletét, a mindegyik változatban ott lappangó di­lemmával együtt: végső soron földi vagy égi hatalom határozza meg az egyéni és közösségi élet irányát?”15 Kemény Zsigmond 1858-59-ben ké­szült regényében a 17. századi Európa vallásháborúinak és az Erdélyi Fejedelem­ségnek a megidézésén keresztül tesz kí­sérletet saját korának értelmezésére. A 17. század kezdete és közepe „a járványszerű háborúk (pandemic war), a forradalmak, a boszorkányüldözések, a szellemi zavaro­dottság kora volt, a félelem és remény apokaliptikus feszültsége talán erősebb és áthatóbb volt, mint valaha Európában. Mind a reneszánsz »végzet«, mind a refor­máció korabeli »gondviselés« az emberi tehetetlenséget fejezte ki az utolsó dolgok­kal szemben, és ekkor még a legközvetle­nebb valóság is gyakran tűnt fenyegető­nek. Különösen a protestáns régiókkal kapcsolatban nem túlzás egy dominánsan melankolikus kultúráról beszélni ebben a korban, a szélsőségek hangulatáról, mely­ben a félelem, a türelmetlenség és a tehe­tetlenség versengett az idealisztikus re-

Next