Korunk 2008 (III. folyam 19.)

2008 / 6. szám = Kistérségek nagy gondjai - KÖZELKÉP - VÉRTES ÁRPÁD: Értékőrző kistérség, Felívelő fejlődési pályán (Kérdezett: Cseke Péter)

selőtestületek kezdeményezzék a területbe­osztás megváltoztatását. Hogy miért éltek a törvény adta lehetőséggel? Hadd idézzek az egyes községi képviselőtestületek határoza­taiból: „A jelenlegi kistérségi területi lehatá­rolás több vonatkozásban nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek alapján a kistérségben a fejlesztéseket, köz­szolgáltatásokat, illetőleg a székhelytelepü­lésről ellátandó közigazgatási hatósági jog­köröket célszerűen lehetne tervezni, szer­vezni és ellátni. A hatályos kistérségi leha­tárolás nem tükrözi a Hévíz környéki tele­püléscsoport tényleges gazdasági érdekvi­szonyait, e településeken élő lakosság fog­lalkoztatási viszonyait. Következésképpen nem felel meg a gazdaságfejlesztési, közle­kedésfejlesztési, műszaki és infrastruktúra­fejlesztési közös érdekeknek és céloknak. Nem felel meg a közszolgáltatások térségi gyakorlatának, és a jövőben sem lehet annak megfelelő térségi egysége. A közigazgatási hatósági jogkörök ellátásának új rendje is megköveteli a kistérségi területbeosztás fe­lülvizsgálatát (építéshatósági, okmányiro­dai, várhatóan helyi adóval kapcsolatos ha­tósági feladatok stb. ellátásának változás­rendje).” Az igazság az, hogy az önálló kis­térség létrehozását nem mindenki támogat­ta, igaztalan támadások céltáblája lett, poli­tikai és személyeskedő támadások kereszt­tüzébe került. Pedig az új közigazgatási tér­kép megrajzolásánál az volt a döntő, hogy ebben a közösségben hatékonyabban meg tudjuk szervezni az itt élők ellátásának szín­vonalát. A tapasztaltakból azt a következte­tést vontam le, hogy valamely kistérség összekovácsolásához nem elegendő a tele­pülések földrajzi közelsége; a sikerhez összefogás, közösségvállalás, szolidaritás és áldozatkész közös munka is szükséges.­­ A társulás elnevezésébe bizonyára nem véletlenül került be a „többcélú" jelző. A szerződési megállapodásban milyen célo­kat tűztek maguk elé, amiket külön-külön nem, csak közös erőfeszítéssel tudnak meg­valósítani?­­ A társulás megalakulásával a kistérsé­gi feladatok közül néhányat (pedagógiai szakszolgálat, házi és jelzőrendszeres segít­ségnyújtás, mozgókönyvtári szolgáltatás) a hévízi önkormányzat intézményei látnak el. A kistérség létrejöttével biztosított a hatósá­gi feladatok területén a körzetközpont kiala­kítása, ami folyamatban van. A kistérség összes települése a gyógy-idegenforgalomra épült gazdaság intenzívebb fejlesztésében, a turisztikai marketingtevékenység élénkíté­sében érdekelt. Éppen ezért van napirenden például a Hévízi Tourinform Iroda tevé­kenységének a kistérségre történő kiterjesz­tése. A kiegészítő turisztikai létesítmények (kerékpárutak, golf- és tornapályák, élmény­­fürdők) a jövőben Hévíz belterületi szűkös­sége miatt inkább a szomszédos települése­ken valósulhatnak meg. A fürdővárosban korábban kiépült szolgáltatásokra és infrast­ruktúrára alapozva épülnek a környék kem­pingjei, szórakoztató központjai, négy- és öt­csillagos szállodái. A térség foglalkoztatási központjába naponta csaknem háromezer munkavállaló jár dolgozni. A városba ingá­zók 83 százaléka a kistérségben lakik.­­ Vannak, akik „mint kistérséginek tart­ják a Keszthelytől különvált településcsopor­tot. Miből fakad ez a „lekicsinylés"? Mások viszont Magyarország leggazdagabb övezete­ként emlegetik. Mihez viszonyítva oly szem­betűnő a gazdagság magas szintje? - A Budapest-vidék szakadék mellett az ország nyugati (Dunántúl) és keleti fele (Észak- és Kelet-Magyarország) közötti kü­lönbség nem új keletű. Vannak gyenge telje­sítményt nyújtó nagyrégióban kisugárzással bíró fejlődési gócok, és vannak kiemelkedő potenciállal bíró nagyrégiókban „alvó” kis­régiók. Mi sohasem tartoztunk az alvó tele­pülések csoportjához. Tény, hogy a közel­múltban napvilágot látott több olyan szak­mai publikáció, amelyben úgy hivatkoznak erre a településcsoportra, mint nagy gazda­sági fejlettségű, nagy pénzügyi potenciállal rendelkező kistérségre. A szinte százszáza­lékos infrastruktúra, a társadalmi-szociális viszonyok fejlettségi szintje tényleg na­gyobb az országos átlagnál, de ezzel én pol­gármesterként sohasem szoktam dicseked­ni. Hévíz város önkormányzatának bevételi és kiadási főösszege az elmúlt esztendőben 2 milliárd 873 millió forint volt. Ebben az esztendőben is hitelfelvétel nélkül kívá­nunk gazdálkodni. A kiadások fedezetéhez 99 Wj­­ közelkép

Next