Korunk 2010 (III. folyam 21.)

2010 / 6. szám = Látképek Szerbiából - HISTÓRA - SÁPY SZILVIA: Tinódi Lantos Sebestyén, a literátus műveltségű énekmondó

ADC 2010/6 72 szegezését, nem avatkozik be az új és a ré­gi egyház dogmatikai küzdelmeibe, egyik irányban sem fejt ki határozott álláspon­tot. Énekeiben vannak olyan részek, ame­lyekből arra lehet következtetni, mintha protestáns lett volna. 1552-ben a magya­rok Szegednél vereséget szenvedtek, en­nek okát Tinódi abban látja, hogy Nagy Isten igéjét ők bízón nem vevék, Jámbor prédikátort városból kiküldők." Emellett azonban tisztelettel beszél a katolikus egyház főpapjairól, szertartásai­ról. Dicsérő szavakkal emlékezik meg Oláh Miklós egri püspök miséiről: Az jó püspök búsula, Éjjel nappal úristenhöz imáda, Mise-mondásokkal ohít vala, Egri vitézeikért imádtat vala."2 Vannak olyan énekrészek is, ahol szán­dékosan kétértelműen fogalmaz, és kerüli a nyílt színvallást. Ide sorolhatók a Károly császár hada Saxoniában kezdetű éneké­nek reformációra vonatkozó verssorai is: Idő vala akkori bolond vakságban, Nagy tévelygés vala az hit dolgába, Luther Márton hirdetni kezdte vala, Az a jó hit! Mind azt kiáltja vala."3 E sorok értelmezhetők úgy is, misze­rint Luther hirdette: tévelygés volt a hit dolgában, valamint úgy is, hogy Tinódi maga mondja, tévelygés volt a hit dolgá­ban, és a tévelygés hirdetője Luther.14 Tinódi felekezeti hovatartozását más­részt azért is nehéz meghatározni, mert a reformáció kezdeti szakaszában nem lehet éles határvonalakat megállapítani a pápa hívei és a reformáció követői között.15 Eb­ben az átmeneti időszakban egyesek kato­likusként voltak protestáns szemléletűek, mások protestánsként katolikusok. Brodarics Istvánról tudjuk például, hogy 1533-ban még félt a lutheri eszmék terje­désétől, 1539-ben viszont Aleander tá­bornok, a pápai követ olyan információ­kat kapott vele kapcsolatban, hogy több tekintetben is lutheránus elvűnek mutat­kozik, mivel nem sokra becsüli a szentek képeit, nem törődik a szentes idő tilalmá­val, és a papok házasságát is helyesli.16 Ezzel szemben Török Bálint, aki a nagy­­birtokosok között elsőként segítette a reformáció terjesztését, „igen tisztelte a barátokat és oda járt az mise hallásra és meg is gyónt húsvétra”.17 Thurzó Elek, aki szintén protestáns szellemiségű volt, hiába nyilatkozott protestáns módon a szentek segítségül hívásáról és a halotta­kért való könyörgésről, mostohalányát katolikus szertartás szerint adta férjhez.18 A reformáció széles tömegeket meg­mozgatott a 16. században, és valamilyen formában mindenkit megérintett, min­denkire hatással volt. Míg egyesek újító törekvéseiket a katolikus egyház keretein belül akarták megvalósítani, addig mások az elkülönülésben látták a megújulás le­hetőségét, de a katolikus egyház szertartá­saitól, a kialakult szokásoktól mégsem tudtak elszakadni. A korszak a „már nem” és a „még nem” állapotában volt. Ebben a feszültséggel teli, köztes időszakban - az ellentmondásosság, a kiforratlanság elle­nére - mégis van valamiféle különös tisz­taság. Lehetőség nyílik ugyanis arra, hogy a különböző álláspontok átfedjék egy­mást, összeölelkezzenek. A „már nem” és a „még nem” állapota szent állapot. Nem­csak az elszakadás előtti, hanem az egye­sülés előtti időszakok jellemzője is. Tinódi a protestáns prédikátorok megnyilvánulásaihoz képest mérsékelt irányvonalat képvisel. Nem vitatkozik, nem feszeget dogmatikai kérdéseket. Fel­tehetően nem kívánt elszakadni a katoli­kus egyháztól, inkább a belső megújulás híve lehetett, és belső ellenzéki álláspon­tot alakított ki. Az elszakadás gondolatá­tól azért is tartózkodhatott, mert ő első­sorban a nemzet egységének a megterem­tésén fáradozott. A vallási különbségek viszont nemcsak a papokat, hanem a vilá­giakat is elidegenítették egymástól. A tö­rök elnyomás alól való felszabadulás egyetlen lehetőségét abban látta, ha a ma­gyarok egymást megértve, egyesült erővel összefognak a török ellen. Tinódi az

Next