Korunk 2010 (III. folyam 21.)

2010 / 10. szám = Kolozsvári kishistóriák - TÉKA - HUNYADI ATTILA: Trianonról sokadszor

összefonódásokat részletez, elemez, az esszencializmus és a pragmatizmus ellen­tétpárok fedőfogalmait is felhasználva. Romsics Gergely nagy ívű munkája a völkisch ideológiához viszonyítva csoporto­sítja, rendszerezi az 1918-1941 közötti kor­szak német, osztrák és magyar történetpoli­tikai gondolkodását, pontosabban annak konzervatív, jobboldali részeit, közös jegyei­ket és ellentéteiket, amely ellentétek ütkö­zőpontjában éppen a Habsburg Birodalom állott. Ismertetésünket a szerző összegzésé­vel zárjuk: „A Habsburgok sokat tárgyalt és sokat vitatott államépítő vállalkozása - ép­pen sajátossága folytán - abban is segítsé­günkre lehet, hogy rajtuk és utóéletükön ke­resztül ne csak államukat, de a későbbi ko­rokat is árnyaltabban lássuk.” Krajnik-Nagy Károly TRIANONRÓL SOKADSZOR Ablonczy Balázs: Trianon-legendák . A kötet tulajdonképpen kisebb-rövidebb tanulmányok gyűjteménye, amelyek a Romsics Ignác által szerkesztett Mítoszok, le­gendák, tévhitek a XX. századi magyar törté­nelemről című, többszerzős tanulmánykötet­hez hasonlóan megcsontosodott, a közvéle­mény által igaznak vélt, sőt olykor akadémi­ai kiadványokban is - tehát nemcsak tudo­mány-népszerűsítőkben - sajnos „hamisan” megjelent és megjelenő, „köztudomású té­nyeket” cáfol. Amint a lírai, gyermekkori emlékeket felidéző tőszóban is írja Ablonczy: „Ez a könyv nem a trianoni béke­­szerződés történetéről szól. Talán még a te­rületi veszteség mértéke sincs leírva benne. Ha valakit ez érdekel, arra bátorítom: olvas­sa az irodalomjegyzékben található munká­kat. Elsősorban Romsics Ignác és Zeidler Miklós kitűnő könyveit." És így folytatja: „Munkám kísérlet arra, hogy megértsük: mi­lyen sebeket és milyen gyógymódokat ha­gyott ránk az elmúlt kilencven év. Mit gon­dol Trianonról a történetíró, a társadalom és a politika. Miért vannak még mindig velünk legendává nemesedett történetek a békeszer­ződésről, amelyek sokak számára ma is döb­benetes magyarázó erővel rendelkeznek. [...] Ez a kötet tehát nem történelemkönyv, in­kább rövid segítség azoknak, akik már szem­besültek azzal egy taxi anyósülésén, egy há­zibuliban (hajnaltájt a konyhában) vagy egy kocsmapultnál, hogy a mellettük ülőtől/álló­tól érkező »és az szerinted véletlen, hogy Trianonban...?« kezdetű kérdésre egyszerű­en nem tudnak mit felelni, és minden ösztö­nük tiltakozik az ellen, hogy igazságnak fo­gadják el a hallottakat. Nekik igyekszem ír­ni, ezért is a sok lábjegyzet, hogy igazolni tudjam az állításaimat, ami egy ilyen témá­ban mindennél fontosabb.” A francia Annalles iskola mentalitástör­téneti hagyományaiba illeszkedve, valamint a Hayden White-féle történeti narratívákat dekonstruáló posztmodernnek egyaránt megfelelnek ezek az ugyanakkor pozitivista gonddal alátámasztott, forrásokkal igazolt cáfolatok, helyreigazítások, részletkérdése­ket árnyaltan pontosító kis tanulmányok. A kötet szerkezetében ezek négy nagyobb hal­mazba csoportosíthatók (a recenzens szá­mozása): 1. A történeti Trianon, A politika Trianonja, Trianon a társadalomban; 2. Az Apponyi-legendárium, Georges Clemenceau magyar menye, Trianonok: Kis és Nagy, A hajózható patakok balladája, Kisebb gesz­­ták, Utóéletek. 3. Összeesküvés-elmélet? Szabadkőművesek, Tudatlan szakértők, az Előszó és az Összegzés által közrefogva. Új­donságnak a történetírás, a politika és a tár­sadalomban élő Trianon-kép aktualizált elemzése, valamint az Szabadkőművesek, tudatlan szakértők. Összeesküvés- elmélet tanulmányok számíthatnak, hiszen a közép­ső tömb megjelent már a Romsics által szer­ Jaffa Kiadó, Bp., 2010.

Next