Korunk 2011 (III. folyam 22.)

2011 / 3. szám = Élettörténetek antropológiája - VILÁGABLAK - K. HORVÁTH ZSOLT: A barbárokra várva (Drang nach Westen)

AK 2011/3 dala (1963). Mindkét forma gondolati tenge­lyében azonban az a gondolat áll, hogy a Horthy-rendszernek a városi migrációra adott társadalompolitikai válasza a barakk­telep volt, míg az államszocializmus erre a (modern) lakótelep fogalmával felelt; ezzel a lakhatás- és társadalompolitikát szimboli­kus szintre emelte és jelentéstörténetté ala­kította a Kádár-rendszer.23 Ezt megelőzően azonban - nem találunk rá jobb szót - beleártotta magát a korai Ká­dár-rendszer egyik legneuralgikusabb kér­désébe is: az emigránskérdésbe. Kalmár Me­linda monográfiája éles szemmel s jó foga­lomalkotással ragadta meg, hogy a Kádár­­korszaknak közvetlenül a forradalom után, a berendezkedés idején egy sor kérdésre plauzibilis választ kellett adnia: ezt nevezte „interpretációs kényszernek”. Ezen értelme­zési problematikák közé sorolható az is, hogy milyen magyarázatot ad a rendszer an­nak a mintegy kétszázezer embernek a távo­zására, akik a forradalom alatt vagy közvet­lenül utána hagyták el az országot.24 Ezen belül Budapest különösen fontos volt, mert a menekültek több mint a fele innen távo­zott. A hivatalos, társadalompolitikai válasz a négy központtal (Budapest, Győr, Szom­bathely, Zalaegerszeg) létrehozott Hazatele­pítő Központok felállítása volt, melynek cél­ja - az Állambiztonsági Értelmező Kéziszó­tár korabeli, tömör meghatározása szerint - „az 1956-os ellenforradalom leverése után a meggondolatlanul tiltott határátlépést elkö­vetők hazatérése és az egyéni ügyeket nagy vonalaiban felülvizsgáló szerv volt”.25 A bel­ügyminiszter-helyettes 20-292/16//1956. számú, 1956. november 28-ára datált utasí­tása nyomán ideiglenes jelleggel valóban három vidéki központtal létrehozták ezen intézményt, s feladatát az Ausztriából ön­ként visszatértekkel kapcsolatosan öt pont­ban határozta meg: 1. átmeneti gondozásba vétel; 2. személyazonosság megállapítása; 3. a határátlépés helyének, idejének és módjá­nak tisztázása; 4. bűnügyi azonosításuk (priorálásuk) elvégzése; 5. a súlyos ellenfor­radalmi cselekményt elkövetők és a szökött elítéltek kivételével a hazatértek lakhelyre szállításának megszervezése. A rendelkezés 48 órában maximálta a vizsgálat lefolytatá­sát, s a miniszteri utasítás szándékából vilá­gosan kitűnik, hogy a Hazatelepítő Közpon­tot logisztikai szándékkal állították fel (a „nem büntetőintézet” és a „szigorúan tilos az ide kísért személyek bántalmazása” for­mulák kiemelik mindezt), amennyiben az akár politikai, akár köztörvényes bűncselek­mény gyanúja alá eső személyeket azonnal át kellett adniuk a területileg illetékes ügyészségnek.26 Egy a forradalom utáni idő­szak komplex zűrzavarát áttekinteni óhajtó 1956. decemberi havi jelentés szintén az égetően fontos problémák közé sorolja a „disszidálás” kérdését. Az irat szerint a me­nekülési hullámot megállítandó a kormány háromlépcsős akciótervet foganatosít, mely­nek értelmében a határőrséget megerősíti, a határsávot lezárja és külön engedély nélkül megközelíthetetlenné teszi, s­­ szempon­tunkból ez a legfontosabb - nyílt propagan­dát folytat az Ausztriában s általában a befo­gadó országokban lévő szörnyű, tarthatatlan állapotokról. Ehhez a szándékhoz sorolható tehát a Népszabadság december 21-i számá­nak az a kitétele, miszerint a legtöbb mene­kült azért hagyta el a hazáját, mert „hisztéri­ába esett”, vagy a Magyar Rádió december 25-i híre, mely arról ad számot, hogy a bécsi magyar követség szerint tőlük hétezer em­ber kész visszatérni Magyarországra.27 Szamos Rudolf pontosan ezen a propa­gandavonalon kapcsolódik újfent témánk­hoz. A Magyar Rádió Szülőföldünk címmel ugyanis olyan műsort indított 1957-ben, melyben a honvágy és az idegen környezet­től való félelem, továbbá az itthoni politikai, társadalmi környezet normalizálódásának (valamint a büntetésmentes hazatérés) reto­rikájával igyekezett ellensúlyozni a Szabad Európa Rádió hangjait. A műsor anyaga 1958-ban, Szamos válogatásában könyv alakban is megjelent: címére (kommentár nélkül) és szerkezetére egyaránt jellemző az a benyomáskeltési stratégia, melynek értelmében a kiválasztott levelek a hazáért sóvárgó, a Nyugatban, a fogyasztásban csa­lódott retorikája önmagáért beszél, vagyis kimondatlanul is a manipulációmentes be­széd illúziójára épít. Biztos, ami biztos, a kis kötet élére Szamos egy rövid, ám ugyancsak árulkodó előszót helyezett, melyet érdemes 94

Next