Korunk 2012 (III. folyam 23.)

2012 / 2. szám = Világok vége - TÉKA - BIRÓ ANNAMÁRIA: Zukunft próza?

stratégiái között keresi a párhuzamait: „Sokszor eszembe jutnak firkáim alatt a hírlapírók és az újdonászok, kik, vala­mint én, sokszor nem tudják, mivel tölt­sék be lapjaikat. Én is úgy csinálok, mint­ha meg volnék fizetve: kitűzök magam­nak bizonyos számú lapokat, és azokat bene male megírom.”14 A műfaji szabá­lyokat folyamatosan felrúgó szerző (ne­vezzük őt annak, hiszen itt nem egysze­rűen naplóíróról van szó) gyakran próbál­ja mind önmaga, mind pedig olvasója számára világossá tenni, hogy a fehér lap­tól való félelem új alkotási stratégiákat is megenged, és a haszontalannak tűnő dol­gok fontosabb szerepet is betölthetnek, mint a történetileg jelentős események. „A naplászatot úgy kell venni, mint egy társalgási kedvtöltést, hol kevés komoly szó, legtöbb léhaság foglalja el az elmé­ket, így beszélek én is kegyes olvasóim­mal. Még egy fél lap hátra van, komé, nem lehet üresen hagyni azt sem, a hor­ror vacui nem engedi azt meg.”15 Mégis miket tudhatunk meg a hatal­mas naplófolyam mintegy egytizednyi ki­adott részéből? A köteteknek, függetlenül a címben megjelölt tárgyaktól, folyamato­san visszatérő témái vannak: a szerző mindennapi (a napi­rendet az írás penzu­mához hasonló rigorozitással betartó) élete, olvasmányai és különböző nőisme­rősei, az olvasó számára megfejthetetlen Nagy Falang tagjaival való találkozásai, a nőismerősök rendszerezése, mely egyben memoriterként is működik. Az élet rend­szerbe foglalása mintha egyik fő célja len­ne Gyulaynak, s ebben a rendszerben a naplóírás is kitüntetett szerepet foglal el: „Igen kevés idő van már arra, hogy vala­mi egyébhez fogjak, azért csak a naplászattal maradok, melyet bármikor félbe lehet szakasztani, nem úgy, mint más komolyabb foglalkozást. Mikor az egyet üti, leteszem a tollamat és indulok hírlapot olvasni, mikor üti a kettőt, lete­szem a hírlapokat és ebédre megyek. Alles nach der Stunde.”'11 Török Zsuzsa a rendszerességet, a na­pok ismétlődő jellegét azzal magyarázza, hogy Gyulay személyes ideje ciklikus:17 a hónapokat, éveket egyrészt egészen intim cselekedetek szabályozzák: a kéthetente ismétlődő körömvágó péntek nap vagy a csütörtökönként bekövetkező örömlány­látogatás (hiszen a hét további napjain egy-egy hozzá közelálló személy az illető napon történt halála megakadályozza eb­ben), a hónapokat és a személyes emléke­zést strukturáló úgynevezett normanapok (amikor szintén halottaira emlékezik) vagy a zarándoklat-jellegű utazás Andrásfalvára. Az történelmi idő és a személyes idő nem hierarchizált voltára utal a kötetekbe bemásolt nevezetes napok sajátos rend­szere is. Március 15-éről például ezt ol­vashatjuk: „Martius tökén 1848ban ütött ki Budapesten a forradalom. Ugyanazon évben és napon született Naisz Mari cuk­rász leánya. Ugyanaz napon 1860ban egy tüntetés alkalmával többen megsebesül­tek, az egyik áldozata azon napnak Fornyák jogász volt, ki sebeiben azután meg is halt. Mart. 15. 1807ben volt teme­tése néhai kedves Atyámnak, gr. Gyulay Ferencnek. Béke hamvainak!”18 Érdekes olvasástörténeti adalék az is, ahogyan Gyulay olvasmányait, illetve az olvasmányokhoz kötődő nyelvet kezeli. Az általa olvasott kötetekből szinte min­den esetben kijegyzeteli a legfontosabb­nak tartott részeket, de nagyon ritkán kommentálja azokat. A nyelvet is sajátos módon használja: az olvasottakat gyakran eredeti nyelvükön írja le, saját szövegébe pedig gyakran kever német, angol, olasz, francia vagy akár román szavakat, fél­mondatokat, mondatokat. Az irodalmat igyekszik belsővé tenni, s élete egy-egy eseményét a környezetében hallott anek­doták mellett jelöletlen idézetekkel ma­gyarázza vagy oldja fel. Ő maga is reflek­tál rá, hogy a sajátos alkotásmód később megoldhatatlan feladatok elé állíthatja olvasóit, az aktív olvasásra (hasonlóan néhány 20. század végi szerzőhöz) ő is számít: „Az olvasó dolga kitalálni, mi abból az enyém, mi a másé, amit jegyezgetek.”19 Gyulay életének dilemmá­it és az említett módszert kiválóan pél­dázza az alábbi mondat: „Sétáljak vagy szivarozzak, that is the question.”20 A kiadott kötetekből nem kapunk választ megnyugtatóan arra a kérdésre, hogy milyen rendszert alkot a már emlí­tett Nagy Falang. A szövegekből az vilá­gossá válik, hogy Gyulay maga sem törek­szik arra, hogy olvasói meg tudják fejteni ezt a kódolt rendszert, és az is sejthető, hogy külön kötetben jegyzi fel a feloldást vagy a rendszerben történt változásokat. 99

Next