Korunk 2017 (III. folyam 28.)

2017 / 3. szám = Populáris műfajháló - populáris ikonok - HISTÓRIA - Kakucs Lajos: Fejezetek a temesvári izraelita nőegyletek tevékenységéből – 1846–1929

83 lóban követett el hibákat, főleg ami a Watergate-ügy kezelését illeti, de hogy eközben nem érti, hogy miért mindenki az egyetlen nagyobb kudarcával van el­foglalva, nem pedig a számos kül- és belpolitikai sikerével. Frost „védelmére” legyen mondva, a nyolcórányi interjúból csak ez a másfél órás rész taglalja a botrányt, a beszélgetések legnagyobb részében Nixon karrier­jének egyéb részleteit vitatja a volt elnök és a műsorvezető. A Frost/Nixon viszont ezzel szemben szinte kizárólag a Watergate-ügyet érintő beszélgetés tárgyalásá­ra szorítkozik, és attól teszi függővé a szereplők motivációit, helyenként jelentő­sen túldramatizálva, illetve hangsúlyokat áthelyezve a valódi beszélgetéssoro­zathoz képest. A filmben például Frost elsöprő taktikai győzelmeként értelmezik a Watergate-interjú végét, amelynek során Nixon megtörik, és végre-valahára, a közvélemény és az interjúkészítő folyamatos unszolását megelégelvén dörgedel­mesen és elhamarkodottan kijelenti: ha az amerikai elnök csinál valamit, az nem törvénytelen. Majd csendben visszakozni próbál, amikor rájön a hibájára, és hozzáteszi: de ezt csak én gondolom, és úgy látom, senki más. Ez a mondat az eredeti interjúban teljesen más hangsúllyal hangzik el, és bár ott is érezhető, hogy a műsorvezető az újabb és újabb keresztkérdésekkel egyre jobban szorítja a hurkot Nixon körül, a­­filmben is bemutatott, néha szinte mon­datonként is pontos) megbánás sokkal kevésbé érződik győzelemnek a másik fél számára. Legalábbis, ha az lenne, a valódi David Frost talán nem könnyezné el magát jól láthatóan, amikor Nixon arról beszél, hogy neki ennyi volt a politikai karrierje, és hogy mennyire sajnálja, hogy talán ezek után miatta nem vállalnak majd köztisztséget a fiatalok. Ez lett talán az interjú leghíresebb, legtöbbet idézett mondata, kifejezetten nagy utóélete van, azóta is idézgetik mint az erejüket kihasználó elnökök jel­mondatát, és külön érdekes, hogy a film a valósághoz képest ennél a résznél egy mondatot kapott, Sheen­ Frost szájából elhangzik egy hitetlenkedő „Micsoda?”. Erre a reakcióra az eredeti interjú közegében nem lett volna lehetőség, miközben az interjúk feldolgozása után talán valóban ennél a mondatnál hördülhettek fel hasonlóképpen a nézők és történészek. Ahhoz, hogy ez a reakció eljusson a „címzettjéhez”, szükség volt a Frost/Nixonra, ami több, mint harminc évvel az események után értelmezte újra a történelmi interjúkat. Egy fikciós film esetében, főképp ha bonyolult, politikai kérdések is felme­rülnek, szinte szükségszerű egy negatív-pozitív karakterszembeállítás. Nixon adta a valódi önmagát ehhez a szerephez, hiszen nehéz egy nyílt tekintetű, fia­tal, agresszív, sármos és intelligens műsorvezetővel szemben ülni bukott, folya­matosan izzadó (ez nagy problémája volt Nixonnak, sokszor emlegette, hogy a ’60-as választást John F. Kennedyvel szemben azért veszítette el, mert a tévé nagyközelije kiemelte, ahogy verejtékcseppek jelennek meg a szája fölött), nép­szerűtlen döntéseket hozó, korrupciós és lehallgatási botrányba keveredett ál­lamférfiként - nehéz nem a másik oldallal szimpatizálni. Terápiás filmként is értékelhető a Frost/Nixon, ahogy megjelenésekor sok né­met filmkritikus így értelmezte Tarantino Becstelen brigantyk­ának a végét (ami­kor a szövetségesek, a valósággal ellentétben, sikeres gépfegyveres merénylet so­rán szitává lövik Hitlert és teljes vezérkarát), ahogy terápiás hatásuk miatt volt szükség az eredeti interjúkra is: a tévében, illetőleg szélesvásznon látni egy va­lós életbeli „gonosz” megszégyenülését és bukását, nagyközeliben élvezni, ahogy Nixon izzad az egyre kényelmetlenebb kérdések hallatán, egy­r a jó a rossz?tK 2017/3

Next