Korunk, 2020 (III. folyam 31.)

2020 / 6. szám = Fák - TÉKA - Maczelka Csaba: Panoráma az utópiakutatásról

szemszögéből vizsgálja az utópia jelen­ségét. A megközelítés alapjául szolgáló megfontolásokat a bevezető fejezet (Introduction, Utopianism: Literary and Political) fogalmazza meg, melynek magyar változata a Korunk már említett különszámában is szerepel. Czigányik kifejezetten a szintetizálás igényével vet számot a terület mai állásával. Ki­hangsúlyozza, hogy az utópia nem csu­pán fikciós műfajként érdekes, hanem a politikatudomány számára is van re­leváns mondanivalója, és elsősorban George Steinerre és Hayden White-ra támaszkodva általánosabban hívja fel a figyelmet rá, mennyire hasznosak le­hetnek az irodalomtudomány értelme­zési stratégiái a társadalomtudomá­nyok által vizsgált valóságreprezentá­ciók narratív természetének megértésé­ben. Örvendetes, hogy a disztópiákat nem az utópiáktól lényegükben eltérő műfajnak, hanem egyazon irodalmi ha­gyomány gyakran csak az olvasó ítéle­tétől függően kettéosztott részének te­kinti. A tanulmány arra is kitér, hogy társadalmi relevanciája a posztmodern irodalmi ízlésnek gyakran túlontúl pragmatikus és referenciális jellege mi­att az utópia irodalmi jelenségként so­káig háttérbe szorult (valójában csak az utóbbi néhány évtizedben kezdték a maga irodalmiságában is tanulmányoz­ni a műfajt; ennek az iránynak az egyik leghatározottabb képviselője az ebben kötetben is szereplő Pintér Károly volt).­ A társadalomtudomány terüle­tén pedig a 20. századi totalitarianiz­­mus példája, majd az ennek folyomá­nyaként éles kritikákat megfogalmazó Kari Popper és Leszek Kolakowski munkássága miatt lett pária az utópia koncepciója. A kötet egyik érdeme, hogy éppen abban a pillanatban szüle­tik, amikor mindkét területen egyfajta újraértékelés zajlik, és erre aktívan reflektál. A politikával foglalkozó rész első három tanulmányát a nemzetközi utó­piakutatás vezető alakjai jegyzik: az út­törő bibliográfiai munkásságáról ismert Lyman Tower Sargent, a szövegkiadá­sokat és újabban a disztópiával kapcso­latos elméleti munkákat szerző Gregory Claeys és a portugál utópiákkal és álta­lában a műfaj elméletével foglalkozó Fatima Vieira. E három szöveget szinte önálló egységgé szervezi a revízió szán­déka; fontosságuk és önreflexiójuk mi­att akár magyar fordításuk is indokolt lenne. Sargent Karl Mannheim és Paul Riceour munkásságát értékeli újra az utópia szempontjából. Erre azért van szükség, mert bár mindketten részlete­sen tárgyalják az ideológia és az utópia fogalmát is, a recepció, talán a 20. szá­zad második felének utópiaellenes ér­zületei miatt, utóbbira jóval kevesebb figyelmet fordított. Mannheim híres munkájában (Ideology and Utopia) az emberi tudás fejlődése szempontjából lesz nélkülözhetetlen a koncepció, még akkor is, ha az ideológiához hasonlóan, bizonyos értelemben eltorzítja a való­ságot. Ez a torzítás azonban kívánatos: az utópia olyan jövőváltozatokat kínál az ember számára, amelyek egy része ideális esetben meg is valósul, vagyis nem regresszív, szemben az ideológiá­val. Paul Ricoeur 1970-es évekbeli elő­adásai és esszéi 1986-ban jelentek meg (Lectures on Ideology and Utopia), és a két központi fogalom negatív és pozitív oldalait is vizsgálták. Az ideológiánál a torzítás, az utópiánál a fantázia (eszké­­pizmus/nosztalgia formájában) számít kifogásolhatónak, míg a mérleg pozitív oldalán előbbi kapcsán a legitimáció és az integráció jelenik meg. Az utópia haszna pedig Riceour számára az, hogy alternatív hatalmi formaként a tényle­ges helyett a lehetséges megismerésé­hez járul hozzá; ugyanakkor azt is ki­hangsúlyozza, hogy ezt valamilyen módon át kell vinni a konkrét elvárá­sok szintjére. A fogalomhasználatuk alapján Sargent arra int, hogy az ilyen problémás terminusok esetében min­dig tisztázni kell, mi magunk hogyan használjuk őket. Claeys tanulmánya szintén az utó­piák hasznosságát vizsgálja, és talán az egész kötetben a leghatározottabban néz szembe az utópiákat a totalitariá­­nus rendszerek miatt kritizáló hangok­kal. Miközben az utópia védelmezőit

Next