Korunk 2022 (III. folyam 33.)
2022 / 6. szám = Kisebbségben - KÖZELKÉP SZŰTS-NOVÁK RITA • A levelezéskutatás mint primer neveléstörténeti forrás
105 mázzá a legteljesebb mértékben és a leghatásosabb módon, a nemzeti politikai nevelés csak úgy lehet biztosítva, ha keresztény vallásos érzület hatja át.”26 A keresztény-nemzeti ideológia, a keresztény morál középpontba állítása, a nemzeti érzés hangsúlyozása és az internacionalizmus elleni fellépés jellemezte Kornis munkásságát.27 Már a Magyar Szemle első számában olvashatjuk Kornis szövegét, amely szint a hazafiasság problémakörét járja körbe, miközben felháborodását fejezi ki, hogy az ENSZ elődje, a Nemzetek Szövetsége (más néven: Népszövetség) nagyszabású attitűdvizsgálatra készül a témával kapcsolatban.28 Következtetésként elmondhatjuk, helyt adva Dévényi Anna szavainak, „a Horthy-korszak államigazgatási-kormányzati működését tekintve az ágazati nívódíjat ma kétségkívül a kultusztárcának ítélnénk meg. Az elsősorban Klebelsberg (és csak másodsorban Hóman) nevével fémjelzett oktatáspolitika történeti megítélése ma - nemcsak az emlékezetpolitika, de a tudományos elemzések jóvoltából is - egyértelműen pozitív.”29 Vitathatatlan, hogy a Magyar Szemle Társaság és írásunk összes szereplője; művelődéspolitikusok, szerkesztő és főtitkár a világháborús események árnyékában erőn felül törekedtek arra, hogy ha bár nemzetünk sorsa jobbra nem fordulhatott, mind itthon, mind határainkon túl hatékony és elismert legyen nemzetünk érdekeit szem előtt tartó, magyar kulturális és oktatási hagyomány. ■ JEGYZETEK 1: Kéri Katalin: Neveléstörténeti vázlatok. Janus Pannonius Tudományegyetem Természettudományi Kar Országos Rendőrfőkapitányság Oktatási és Kiképző Központ, Pécs-Bp., 1996. 19. 2. Németh András: Imre Sándor nemzetnevelési koncepciója. In: Uő (szerk.): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Bp., 2005. 335-337.; Szabolcs Éva: Neveléstörténet (szócikk). In: Báthory Zoltán, Falus Iván (szerk.: Pedagógiai lexikon. II Keraban, Bp., 1997. 3. Pukánszky Béla: Imre Sándor neveléstana. In: Imre Sándor: Neveléstan: bevezetés az iskolai nevelés munkájába. OPKM, Bp., 1995. 337-344.; Faludi Szilárd: Kolozsvári-szegedi hagyományok - Imre Sándor neveléstana és a nemzetnevelés koncepciója. Magyar pedagógia 1996. 3. sz. 289-297. Ronkovicsné Faragó Eszter: A pedagógia alapkérdései Imre Sándor munkásságában. Comenius Bt., Pécs, 1999. Martinkó József: Imre Sándor erkölcsi nevelésről vallott nézetei napjainkban. In: Gzirják József et al. (szerk.): Az erkölcs szépsége. A kaposvári Erkölcs-, Művészetfilozófiai és -nevelési Konferencia előadásai, 2003. augusztus 27-29. Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, Kaposvár, 2005. 364-378.; Tamásné Molnár Viktória: Háború és nevelés. Módszertani Közlemények, 2007. 2. sz. 84-87.; Dévényi Anna: Imre Sándor nemzetnevelés koncepciója. In: Uő: Nemzetnevelés-parafrázisok - A nemzetépítéstől a hatalomkoncentrációig. Kronosz Könyvkiadó Kft., Pécs, 2020. 53-85. Golnhofer Erzsébet: Imre Sándor nemzetnevelése a demokratikus nevelés elmélete? In: Uő: Hazai pedagógiai nézetek. Iskolakultúra-könyvek 23. Pécs, 2004. 65-70. 4. Gyáni Gábor: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése. Napvilág, Bp, 2000. 18. Kéri Katalin: Magyar reformpedagógia a századfordulón és századelőn. In: Uő. (szerk.): Neveléstörténeti vázlatok. Janus Pannonius Tudományegyetem Természettudományi Kar, Országos Rendőrfőkapitányság, Pécs-Bp., 1996. 20. 5. Zichy Mihály: Adalékok a Magyar Szemle történetéhez. Magyar Szemle, Új folyam 1997. 11-12. sz. http ://www. magyarszemle .hu/cikk/1997110_adalekok_a_magyar_szemle_tortenetehez_(2020. december 5.) 6. A szöveg előadás volt a Ferenc József Tudományegyetem Barátainak Egyesülete bölcsészeti szakosztályában 1927. május 4-én. Az 1936-os közlést a szerző szerint a tárgy fokozott időszerűsége igazolta. Lásd Imre Sándor: A nemzet fogalma mai nevelésünkben. Szellem és élet 1936. 2. füz. 119-128. 7. Uo. 127-128. 8. Saád József: A reformkonzervativizmus lapja. Magyar Szemle, Új folyam 1997. 11-12. sz. 27. (2020. december 5.) http://www.magyarszemle.hu/cikk/19971101_a_reformkonzervativizmus alapja 9. Szöveghű közlést alkalmaztunk. A kiemelések a szerzőtől származnak. Imre Sándor levelei a Magyar Szemle Társasághoz, 1930-1932, fond 7/850. 3. OSZK, Kt. 10. n. a.: A művelt magyar tanító... Néptanítók Lapja 1927. 41-42. sz. 49. 11. Szekfű Gyula: A magyar folyóirat problémája. Magyar Szemle I. 1927. 9-12. sz. 2. 12. Marchut Réka: „helyzetünk reális külső és belső szemléletére nevelve” - Gondolatok Európáról és benne Magyarország helyéről a Magyar Szemle hasábjain (1927-1944). Modern Magyarország. Azt közelkép