Korunk 2023 (III. folyam 34.)

2023 / 3. szám = Határ/helyzet/jelenség - HISTÓRIA CSAPODY MIKLÓS • „mély alapot jövendő nagyságnak.” Jancsó Béla: Érték, erkölcs, közösség

kotókedv” (Benkő Samu: Sorsformáló értelem). Bár a „jövendő nagyság” képe ha­marosan semmibe foszlott, Jancsó és társai máig hatot alkottak, mert a reális hely­zettudatból fakadó „új ideológiát” a kereszténység és a humanizmus moralitásával és a társadalom ismeretével támasztották alá. Kijárták a maguk teremtette etikai­közéleti iskolát, a gondolkodás átformálásáért folytatott küzdelmük egyszerre volt életre szóló ifjúkori élmény és erkölcsi elköteleződés. „A humánum: gyakorlat. Tett, cselekvés, de a kor határai-korlátai között végrehajtott aktus. A humánum nem az ember önszemlélete, hanem a lezártság megsemmisítése, nem a létfenn­tartás taktikája, hanem a változtatás stratégiája. Az etikai ember megelőzi a cselek­vő embert, a cselekvő ember új etikai világot teremt. De az etikai ember a kor struktúrájának hordozója. Az ember így a mindig etikai burokban jelentkező tette­ivel történelmivé változtatja át magát és világát.” (Bretter György: Humanizmus és struktúra) Nem „1929 nemzedékén” múlt, hogy törekvéseik derékba törtek, hogy nem valósult meg sem a humanizmus: az egymásra utalt erdélyi népek „békés együttélése” sem a struktúra: a „szerves fejlődésű”, szolidaritásra épülő kisebbsé­gi társadalmi egység, ami „sajnos csak frázisokban van meg” (Erdélyi képzőművé­szek kiállítása). Az első világháborút követő évtizedekben így bicsaklott ki min­den reformgondolat az anyaországban és az utódállamokban. Kibontakozásukat mindig megakasztotta a hatalom, a karriervágy és a kicsinyesség, hogy végül a tör­ténelem törölje el őket, gyakran azokkal együtt, akik hirdetőik voltak; a kormány­zat Erdély jövőjét tekintve sem Bethlen Gábor eszét, Bánffy Miklós tanácsát követ­te, mielőtt a tehetetlenség „betokozódott” rövidlátása oda vezetett, hogy a háború végén Magyarország ismét összeroppant a vesztes oldalon. Irodalom és nemzetépítés ■ Tőzsér Árpád Vagyonos apáink című könyvében utal József Attila Arany János­­versének zárószakaszára: „Hadd csellengjünk hozzád, vagyonos Atyánk! / Házhe­lyünk a puszta, kóbor a kutyánk, / Hadar a szárazság, pusztít az egér / s gőggel for­tyog kásánk, de hát az mit ér?” Az Arany a fájdalmas apahiány verse, egyszer­smind főhajtás „a futó időt” megkötő nagy költő hagyatéka előtt, a hagyomány bensőséges birtokbavétele. Tőzsér címválasztásának magyarázata, hogy a régiek, Balassi, Szenczi Molnár, Zrínyi, Vörösmarty, Arany, Madách és a többiek művei, akiknek örökét esszéiben szemügyre veszi, a nemzeti irodalom értéktárának leg­nagyobb kincsei közé tartoznak. Jancsó Béla a József Attila-vers születésekor, 1929 őszén már Benedek Elek hagyatékát, Makkai Sándor, Tamási Áron, Tompa László, Szántó György műveit méltatta, mert régi „vagyonos apáink” közül már gimnazis­ta korában rátalált Mikes Kelemenre, Csokonaira, Berzsenyire, Keményre és Köl­­cseyre, Petőfire, Jókaira, Mikszáthra és Vajda Jánosra. Az európai irodalomból akkoriban Molieré, Voltaire, Balzac, Poe, Baudelaire, Wedenkind, Romain Rolland és az expresszionizmus, később Mereskovszkij, Reymont foglalkoztatta. Irodalom­­szemléletét a magyar klasszikusok, a Nyugat első nemzedékei és a 19-20. század világirodalma alakította. Kortársai, barátai közül a húszas évek végétől kritikus­ként főként Áprily, Kacsó Sándor, Makkai, Olosz Lajos és Reményik Sándor, Sipos Domokos, Szabó Dezső, Tamási pályáját követte, de írt Dsida Jenőről, Juhász Gyuláról, Karinthyról, Tompa Lászlóról és Mécs Lászlóról is. Irodalmi pályája a kolozsvári református kollégiumban kezdődött, zsengéi Beethovenről, Mikszáthról az első kisebbségi magyar diáklapban, az önképzőköri Reményben láttak napvilágot. Amikor Nagy Károly püspök az ifjúság új eszmei tá­jékozódását támadta, Jancsó válasza már az Erdélyi Fiatalok-eszmevilág jellemző vonását mutatta. Felfogása az egyetemes humánum, a nemzeti tartalom és az értékelvű népiség hangoztatásában közeli rokona annak a poétikus „humanista internacionalizmusnak”, melyet hamarosan Balázs Ferenc fogalmaz meg a Tizen­egyekben­. Jancsó vallomása szerint az internacionalizmus „nem bűn, hanem a leg- 2023/3 96

Next