Korunk 2023 (III. folyam 34.)

2023 / 6. szám = Performativitás a művészetekben - TÉKA SEBESTYÉN KINGA • Történelmi önarckép újragondolva

fontos mozzanatokat. A challenge fel­tételei egyszerre foglalják magukba a jogegyenlőség felé való haladás meg­alapozó lépését, az összefogás fontos­ságát, a Pesti Hírlap mint információs és kommunikációs csatorna jellegéből adódó lehetőségeit, s a kihívás műfa­jaként Kossuthnak azt a törekvését, hogy gondolatait minél szélesebb kö­rökhöz, minél gyorsabban szerette volna eljuttatni. A 25 szelfi sorozat, s így annak záródarabja esetében is meg kell emlí­teni a humort, ami főként nyelvi, de helyzetkomikumként is markánsan je­len van a kötetben. A nyelvi komikum szintjén nyilvánvaló a történelmi ala­kok szlenghasználatában rejlő humor, ami egyben kihívás is az olvasónak, hi­szen tudjuk, a szleng az egyik legtöbbet és leggyorsabban változó nyelvválto­zat, így megértése biztos, hogy nem tel­jes mértékű a kötet összes olvasója ese­tében. Mindemellett felhívnám a fi­gyelmet azokra a szöveghelyekre, ahol a korabeli dokumentumokat nagyon jól ismerő szerző olyan korabeli idézeteket vagy szavakat illeszt be jó érzékkel a kommentekbe, amelyek önmagukban humorosak, s egyszerre nagyon is in­formatívak, így például az egyik kommentelő neve Sohamozdy lesz, aki minden reformtörekvés esetében az úgynevezett troli kommentelő szerepé­be bújik, s mindent ellenezve váloga­tott sértések sorozatával bombázza a többieket. A név természetesen beszélő név, Széchenyi találmánya. A helyzet­komikumra is több példát találhatunk, csupán egy olyan helyet emelnék ki, ahol ez nagyon jól látszik. Petőfi poszt­ja alá felesége, Szendrey Júlia is kom­­mentel, s hozzászólásaiból a férjét féltő feleség hangja hallatszik ki. Néhány fe­jezettel később a kor másik nagy szer­zőjének, Jókainak a felesége, Labor­­falvy Róza viszont idegesen hazaparan­csolja a kártyázó férjét, mielőtt az ismét megszavazna valami olyasmit, amire kártyapartnerei rábeszélik. A különb­ség nemcsak humoros, hanem közvet­ve rámutathat például arra az iroda­lomtörténetben is sokat vizsgált tényre, hogy a Jókainál nyolc évvel idősebb út­törő színésznő maga is markánsan je­len volt a közéletben, értette a politikai mozgásokat, azok esetleges következ­ményeit. Írásom elején azt állítottam, hogy nehéz lenne olyan műfajjelölő termi­nust találni, amivel a tárgyalt kötetet illethetnénk. A könyvet bemutató írá­som végén úgy gondolom, inkább a másik út lehetséges, elmondani, hogy milyen műfajok keresztmetszete a kö­tet. Ebben segíthet az is, ha megnéz­zük, kikből állhat a 25 szelfi célközön­sége. A könyv nem rendelkezik olyan ajánlóval, ami ezt meghatározná, ugyanakkor a fiatalok mindennapi kommunikációs platformjait mintázó posztolós, kommentelős forma, a nagy, színes illusztrációk, s nem mellesleg a szerző tanári profilja mindenképpen arra mutat, hogy tanulóknak szánt könyvről beszélhetünk. Ugyanakkor, ha valami a tanulóknak szánt, épp annyira olvasóközönségének tekintheti a tanári réteget is. Ebben az esetben el­sősorban nyilván a történelemtanáro­kat, de ugyanúgy az irodalomtanárokat is, nemcsak a már említett irodalmi utalások miatt, hanem például azért is, mert éppen azt a hátteret segít megérte­ni, ami mondjuk ahhoz kell, hogy Jókai Baradlay Jenőjében felismerhessük Tisza Kálmán alakját, aki miniszterel­nökségre kerüléséhez lemondott prog­ramjának ’48-as elemeiről. A kötet ezenkívül szolgálhat olyan olvasmány­ként is, amelyik további kutatásra ösz­tönzi kézbe vevőjét, talán éppen azon témák jobb megértése érdekében, ame­lyekről nem hallunk sokat a reformkor­ból, s amelyekre több példát is hoztam írásom elején. A 25 szelfi a reformok korából tehát valahol félúton helyezke­dik el a történelmi szakkönyv, az isko­lai segédanyag, a tudomány-népszerű­sítő írás, a történelmi enciklopédia és a szórakoztató olvasmány között, ilyen­ként pedig sajátos alkotás. 2023/6 116

Next