Korunk 2023 (III. folyam 34.)

2023 / 6. szám = Performativitás a művészetekben - MŰ ÉS VILÁGA PAPP-ZAKOR ILKA • Hatalom, törvény és narráció Piotr Macierzynski holokausztlírájában

95 kiegészítettem I és elástam a hamvak között / most a zónához megyünk I egész biz­tosan meghalni visznek’,23 a Hullaház könyve pedig akadálytalanul folytatódhat. ■ JEGYZETEK 1. (utolsó megnyitás: 2022. 01. 20) https://www.postmemory.net/ 2. Piotr Macierzynski: Ksigzka kostnicy. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznan, 2017. 3. Idézi Victoria Aarons: Memory’s Afterimage. Post-Holocaust Writing and the Third Generation. In: Victoria Aarons (ed.) : Third-Generation Holocaust Narratives. Memory in Memoir and Fiction. Lexington Books, London, 2016. 22. A hivatkozott idézetek fordítá­sa minden esetben tőlem származik. 4. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 7. 5. Uo. 6. Uo. 8. 7. Uo. 7. 8. Amikor Jan Assmann a politikai teológián keresztül értelmezi a kivonulásmítoszt, ar­ra is rámutat, hogy a kivonulás elmozdulást jelentett egy újfajta hatalomértelmezés, a politikai hatalomtól független istenközeliség, valamint egy pozitív, tehát nem az állam­ra utaltságon alapuló antropológia felé. (Jan Assmann: Uralom és üdvösség. Politikai te­ológia az ókori Egyiptomban, Izraelben és Európában. Atlantisz, Bp., 2008.) 9. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 16. 10. A vers Erwin Olszówka tanúságtételéhez kapcsolódik, az esemény és a szereplők va­lósak. Edmund Lidke a toszeki elmegyógyintézetben halt meg 1972-ben. 11. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 12. 12. „Elzbieta Janicka a hős- és mártírmítosz fúziójának rendkívüli népszerűségére mutat rá, amikor elmagyarázza, miért éppen ez a kombináció, amelyet az utóbbi években főként a varsói felkelés kontextusában aktualizáltak [...] működhet mint kivételesen vonzó identitásmodell.­­A többi - pl. a katyni vagy a szovjet meghurcoltatásokkal kap­csolatos - mítoszhoz képest megvan az az előnye, hogy képes a vértanúság dimenzióját a hősiességével egyesíteni. Ennek megfelelően felold minden kényelmetlenséget: azt is, amely az áldozati státusból fakad [...] és azt is, amely a hősi státussal kapcsolatos«.”. Ha a médiában vagy az iskolában felmerült a holokauszt problematikája, az mindig ehhez a sémához illeszkedett, kizárólag lengyel és keresztény szempontok érvényesítése által. „A lengyel történelem a Népköztársaság alatt teljes mértékben judenrem­ lett” - írja An­na Mach. (Anna Mach: Swiadkowie swiadectw. Postpamiqc Zaglady w polskiej literaturze najnowszej. Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Warszawa - Torun, 2016.) 13. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 46. 14. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 19. 15. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 47-48. 16. Georges Didi-Huberman: Images in Spite of All. Four Photographs from Auschwitz. University of Chicago Press, Chicago&London, 2003. 151. 17. Hayden White: The Value of Narrativity in the Representation of Reality. Critical Inquiry Vol.7.. No.1. On Narrative (Autumn, 1980). 5-27. 18. Macierzynski: Ksigzka kostnicy. 9. 19. Uo. 20. Uo. 21. Georges Bataille: Genet. In: Uo: Az irodalom és a rossz. Balassi, Bp., 2021. 156. 22. Macierzynski: Ksigzka kostnica. 35. 23. Uo. 13. 24. Uo. 53-54. 25. Uo. 56. A mű és világa

Next