Kossuth Népe, 1945. október-december (1. évfolyam, 127-196. szám)

1945-11-23 / 167. szám

Legkésőbb december elején­­be­jeződ­ik a magyaroknak Ausztria angol és amerikai övezetéből való hazaszállítása Illetékes amerikai helyről szer­zett értesülések szerint november végén vagy december hó elején befejeződik a magyaroknak Auszt­ria amerikai és angol övezetéből való hazaszállítása. Az amerikai hatóságok rendelkezésére álló ki­mutatások szerint jelenleg körül­belül 15—18.000 magyar él még Ausztria amerikai övezetében. Az amerikaiak véleménye az, hogy ezeknek mintegy 50 százaléka­­ nem akar haza­jönni. Az amerikaiak álláspontja ezekkel kapcsolatban az, hogy a haza men­etébre kényszeríteni nem fogják őket, azonban vagy külön táborokba való bevonulásra köte­lezik őket, vagy pedig csupán ak­kor engedélyeznek számukra élel­­miszerjegyeket, ha igazolni tud­ják, hogy valahol munkát vál­laltak. Illetékes amerikai hely szerint a németországi angol övezetben élő magyarok száma 7200-ra te­hető, a németországi francia öve­zetben pedig 4200-ra. Az amerikai hatóságok előtt ismeretlen a Franciaországban felő menekültek és hadifoglyok száma, Münchenben szerzett megbíz­ható értesülések, alapján azonban megállapítható, hogy Franciaor­szágban körülbelül 54.000 hadifo­goly él. A hivatalos adatok köz­lése mellett meg kell még álla­­pítani, hogy ezek általában 20—30 százalékkal alacsonyabbak a v­a­­lódi adatoknál, tekintettel arra, hogy a szétszórt táborokban élő magyarok az adatgyűjtésnél nem lettek számbavéve. (MTI) Truman­­ A Szovjet­ Unió, Kína és Franciaor­szág eddig még nem nyilatkozott a washingtoni döntések ügyében Washington, nov. 22. (Reuter) Triman elnök keddi sajtóérte­kezletén annak a véleményének adott kifejezést hogy az atom­­bizottságban valamennyi egyesült nemzetnek helyet kell foglalnia. Az elnök hozzáfűzte, hogy az atomerő ügyében a legutóbbi washingtoni hármas találkozón hozott döntéssel kapcsolatban mindez ide­ig sem a Szovjet­ Unió, sem Kína, sem pedig Franciaor­szág nem nyilatkozott ­ MindEn­É­töre­s fizetek írógépért, számológépért, rádióért (sérültekért is), csövekért, műszerekért, foto- és villamossági cikkekért, gramofonlemezért. Áruforgalmi, király-u. S8. Üzemképes népjárműveket, autógumit, alkatrészt,­­üzem­anyagot, reszeki TÓTH, Visegrádi­ utca 30. Legégetőbb újjáépítési problémáink: a tégla, a mész, a cement, az épületfa A MÁV a békebeli szállításnak csak eaüttzését tud­ja fehanyartani A Maagyar Mérnökök és Techni­kusok Szabad Szervezetében Már­kus Antal miniszteri osztálytaná­­csos, az Országos Építésügyi Kor­mánybiztosság anyaggazdálkodási osztályának vezetője előadást tar­tott az építőipar anyaggazdálko­dásáról. A téglagyárak a tetőcserép gyártását erőltették, de később a gyenge szénellátás miatt a nyers gyártásnak csak egy részét sikerült kiégetni s később a szénszállítás újabb válsága miatt a termelés visszaesett. A palagyárak üzeme nehezen indult meg, s az­óta is állandó problémájuk a szál­lítás. A fedéllemezgyárak csak ak­kor termelnek, ha szénhez jutnak. A mészégető­ a nyáron folyamatban volt, de itt is gondot okozott a szállítás. A vi­déki gyártelepeken jelentős cementkészleteket tárolnak a tavalyi termelésből, de a szállítási nehézségek miatt a fő­városban mégis ke­tes a cement. A dunai homok- és kavics­kotrás megindulása tavaszra várható. Ugyanígy a legnagyobb hiányok mutatkoznak­lemezfélékből és szegekből, jelentős épületfa kitermelésre az Aranyat, briliánst, ezüstöt vessek, eladok. Jegygyűrűt, ékszert készítek, javítások raegvárhatók. ')’) f­f. SCHWARZ aranyműves, Pohény-u. ff. i 4 lOrszágban nincs lehetőség, nagy a hiány ablaküvegben, mert a miskolci üveggyár a szük­ségleteknek még a töredékét sem képes fedezni. A romházak bontá­sából nagymennyiségű építési anyag nyerhető, amit fel lehet használni. A szállításban a MÁV a béke­évekhez viszonyítva csak tizedrésznyi forgalmat tud lebonyolítani. Ja­vulásra csak akkor lehet számí­tani, ha a Németországba hurcolt 20.000 darab futóképes teherkocsit hazahozzuk. A továbbiakban Márkus Antal megállapította, hogy az újjáépít­­kezések előkészítése elsősorban nagyarányú modern lakásépítési programm megalkotását tűzte ki célul. Felmerült a típusházak ter­ve és az a belátás, hogy az építési módszereket modernizálni kell, valamint az építőipar gépesítésé­nek kérdése, ami nélkül nagyará­nyú építési programm megvalósí­tása nem képzelhető el. A nehéz gazdasági viszonyok miatt az építési anyagok termelé­se egyenetlen és nem kielégítő. A szállítás rendszertelen és hiányzik a kö­tött gazdálkodás módját meghatá­­rozó kormányrendelet is. A feladatok ezek szerint a kö­vetkezők: az újjáépítési tervnek megfelelő anyaggazdálkodási ter­vet kell készíteni, biztosítani kel a szükséges szénmennyiséget és a megfelelő szállítási eszközöket, a jóvátételi termelés egy részét át kellene engedni az újjáépítésnek, meg kell valósítani a kötött gaz­­dálkodási rendszert, megállapítani a kereskedői haszonkulcsot s ez­zel egyidejűleg a kereskedői jogo­sítványokat­ csökkenteni kell, a romházak rendszeres bontásával a még használható bontási anya­got az építőiparban fel kell hasz­nálni, gondoskodni kell árucsere szerződés keretében az épületfa és más nyersanyagok kellő mennyi­ségű behozataláról, s végül új építkezésekre és lakásépítésre programmot kell készíteni, külö­nös tekintettel a típusházaknál alkalmazható újfajta építőanya­gokra és egységesen, gyárilag elő­állított épületelemekre. Egy műsoron kívüli ugrás Eddig úgy volt, hogy jött a százpercentes Fizetésrendezés másnapra a Kirakatokban fel­ugrottak az Árak 150—200 szá­zalékkal, drágított a Posta, a Beszkárt, a Dohányjövedék és­­így tovább... Igen, ez volt a mi kis váro­sunkban a módi és a sorrend. Fizetésemelés, nyomában Ár­emelkedés, Árdrágítás. Most mi történt? A legutóbbi Fizetésemelésre prompt megkaptuk az Áremel­kedéseket, de aztán­­ ? Aztán egyszerre csak újra ugrottak az Árak. Műsoron kí­vül. Kirakatban, piacon, postánál, trafikban, mindenfelé. Ugrottak egy extrát Nyoma sem volt fizetéseme­­léses „ösztökélő“ hatásnak, amelyre hivatkozni lehetett volna. Úgy látszik, mér nincs szük­ség erre. A Boltos, az Árus, a Posta, a Trafik már svungba jött, nem vár ihlető béremelé­seket tudja magától is, önhatal­múlag emelgetni az árakat. Ez a fajta autarchia a fix­­fizetéses kisemberek körében osztatlan visszhangot keltett... Rádióelőadás Káliuinról A magyar rádió is kivette ré­szét abból a meleg ünneplésből, amellyel közvéleményünk adózott a Szovjet­ Unió Legfelsőbb Taná­csa elnökének, Kalininnak, 70-ik születésenapja alkalmából. Igen érdekes és színes előadásban a Kossuth Népe politikai rovatveze­tője, Szabó Béla ismertette a nagy­­szocialista harcos életét és küz­delmeit valamint azokat az érde­meket, amelyeket K­ki­v­in a Szov­jet­ Unió felépítésében és megszi­lárdításában szerzett Ismét a Ferenc József• hídon közlekednek az autóbuszok A Petőfi-híd megnyitásával a Beszkárt az 1-es és az 5-ös autó­busz vonalait az új hídra helyez­­te, hogy ezzel is csökkentse a­ Ferenc József-híd amúgy is zsú-­­­folt forgalmát. A szakértők meg-­­állapítása szerint azonban a Pet­­­tőfi-híd műszaki okokból alkal-­­ m­atlannak bizonyult az autóbusz­­forgalom lebonyolítására. Ezért a­ Beszkárt vezetősége értesíti az­ utazó közönséget, hogy az 1-es­ és az 5-ös autóbuszok péntektől­­kezdve ismét a Ferenc József-­ hídon át közlekednek. A végállo-­­mások ugyanazok, a megállóhe­­l­­yek pedig a régi megállapítási szerint maradnak meg. — Hans Weyermann, a Nemzet-­­­közi Vöröskereszt magyarországi­ delegátusa, az Erzsébet királyné-i szanatóriumnak ötmillió pengőt adományozott a betegek ellátó­j Áram­ és villamoskorlátozás péntektől Délszőtt fél 10-től délután fél 3-ig nem járnak a villamosok Jte99­­­7-től d­élutén 4-ig nem lesz villamosiram A Magyar Országos Tudósítót .jelenti: Hivatalosan értesítik a közönséget és az üzemeket, hogy: a súlyos szénhiányra, szállítási­­ nehézségekre való tekintettel a­­ holnapi, pénteki naptól kezdve az­­ áramszolgáltatást korlátozni kell.­­ A Beszkart reggel 9 óra 80­­ perctől délután 2 óra 30 percig üzemszünetet tart. A város belterületének nagy ré­­­­szén reggel 7 órától délután 4 óráig nem lesz áramszolgáltatás.­­ Esetleg szükség lesz még továb­bi, délután­­­3 órától reggel 7 óráig, általában a külső terüle­teken lévő üzemek és az azok közelében levő területek kikap­­csolására. A korlátozásokat azénhiány miatt kényszerűségből kellett el­rendelni. Ha a szénfelhozatal nem javal, további korlátozásokra kell számítani, míg a szénhelyzet ja­vulása esetén a korlátozások fo­kozatosan megszűnnek (MOT). A s­sovjet állampolgárság megszerzése A MTI jelenti: A Szövetséges Szocialista Szov­jet Köztársaság magyarországi kö­vetsége Ukrajna és Bielorusszia Szovjet Szocialista Köztársaságok nyugati területeinek külföldön tar­tózkodó lakossága részére a szov­jet állampolgárság megszerzésére vonatkozólag a következő rend­szabályokat adta ki: Azok a lakosok,­ akiktől a fent­­említett köztársaságok kormánya nem vonta meg az állampolgársá­got, legkésőbb 1945 december 31-ig személyesen vagy postán bekül­dött kérvény útján, mellékelve az­­ állampolgárságukat igazoló ok­­­mányt, kötelesek magukat mint a szovjet állampolgárokat a Szövet­­s­séges Szocialista Szovjet Köztár­saság magyarországi követségé­nek konzuli osztályán bejegyez­tetni. Azok a személyek, akik a fent meghatározott időpontig, va­­gyis 1945 december 31-ig magu­kat be nem jegyeztették, a szov­jet állampolgárságot csakis az 1938 augusztus 19-én kiadott szovjet állampolgársági törvény­­rendelet 3. cikkelyének­ alapján­ vehetik fel. Renner kacellár ez osztrák-magyr árucsere lehetőségéről Klagenfurt, nov. 22. (Reuter) Renner kancellár utolsó válasz­tási beszédében a klagenfurti szo­cialista párt nagygyűlésén többek között ezeket mondotta: " Mindaddig, amíg a demarká­ciós vonalak megvannak, nincs­­lehetőség Ausztria és a többi or­szágok közötti árucserére. Fel­tárta, hogy a kormány elkészí­tette az ipari államosítás tervét, majd ezeket mondta: Kariszb­iában­ fontos ipari üzemeink vannak, ezeket a kulcsiparokat államosít­­hatjuk és szocializálhatjuk. — Ha az övezeti beosztás meg­szűnik, szerződéseket köthetnénk szomszédainkkal, különösen Ma­gyarországgal és Csehszlovákiával. Karácsonyra már nyolc órán át szolgál­­tatnak gázt Budapesten ha­t­ körül biztosítani Uspéről az állandó propán-bután gázfelhozatalt tudnak állítani erre a célra, ak­kor 30 tonna propán-bután gáz­zal tudják megjavítani a jelen­­­legi gázszolgáltatást, ami azt je­lentené, hogy 120.000 köbméter gázzal tud­nának többet adni naponta és a feitőértéket is javítanák. Ezen a módon napi 8 órán ke­resztül lehetne gázt szolgáltatni. Minden remény megvan rá, hogy karácsonyra megoldódik ez a kér­dés. Mindez persze csak átmeneti megoldás lenne és egyben előké­szítése annak a nagyobb szabású tervnek, amely szerint Budapest gőzellátását minél nagyobb mér­­tékben földgázra alapozzák. Nem­csak a háztartásokat, hanem a központi fűtőberendezéseket is földgázzal szeretnék táplálni a jövőben, ehhez azonban ki kell építeni a megfelelő távvezetéket, amelyhez mindenekelőtt 1500 tonna vasanyag szükséges. Ezt a propán 21.000, a bután pedig ,egyelőre még kisebb gondok elő- 28.000 kalóriát fél­ént kilo-­­ zik meg, például az előbb c­mli­­grammonként.­­ tett tartálykocsik munkábaálll­ Elh­atározták tehát, hogy ezeket .tása, a Margit-hidon át vezető a gázokat Cseppfolyósítva tartály- [gázvezetékek építésének beteje­­kocsikban szállítják Budapestre, zése és más hasonlók, amelyek a Most folyik a MÁV-kocsik átala-[pillanatnyi biztonságot adják meg kitásni. Ha napi két vonatot beia budapesti gázellátáshoz. Egy valóban közérdekű kérdés­ről, Budapest gázellátásáról tar­tott előadást a rádióban Kővágó József alpolgármester. Elmondta, hogy a Gázművek minden ne­hézség ellenére télire több gázhoz akarják juttatni Budapest lakosságát. Felmerült az a terv, hogy Lispé­­ről hoznak vezetéken földgázt a fővárosba. Ott tudniillik naponta 700.000 köbméter 0000 kalória feletti fűtőértékű gáz megy ve­szendőbe, ami háromszor annyi gázt jelent, mint amennyit a bu­dapesti Gázművek békében elő­állítottak. Sajnos, a földgázszállí­tást csak a Lispe és Csepel kö­zött lefektetett olajvezeték tech­nikai átalakításával lehetett vol­na megvalósítani. Az olajvezeték azonban annyira túl van terhel­ve, hogy erre az átalakításra nem kerülhetett sor. A figyelem később a metánból és buzimból cseppfolyósítható földgázra terelődött. Ezek közül sára, JBÚN SZEKERE SZ­ŰCS K­I­­ Afi ERZSÉBE.T-KÖRÚT Második «metote»

Next