Kossuth Népe, 1945. október-december (1. évfolyam, 127-196. szám)
1945-11-23 / 167. szám
Legkésőbb december elejénbejeződik a magyaroknak Ausztria angol és amerikai övezetéből való hazaszállítása Illetékes amerikai helyről szerzett értesülések szerint november végén vagy december hó elején befejeződik a magyaroknak Ausztria amerikai és angol övezetéből való hazaszállítása. Az amerikai hatóságok rendelkezésére álló kimutatások szerint jelenleg körülbelül 15—18.000 magyar él még Ausztria amerikai övezetében. Az amerikaiak véleménye az, hogy ezeknek mintegy 50 százaléka nem akar hazajönni. Az amerikaiak álláspontja ezekkel kapcsolatban az, hogy a haza menetébre kényszeríteni nem fogják őket, azonban vagy külön táborokba való bevonulásra kötelezik őket, vagy pedig csupán akkor engedélyeznek számukra élelmiszerjegyeket, ha igazolni tudják, hogy valahol munkát vállaltak. Illetékes amerikai hely szerint a németországi angol övezetben élő magyarok száma 7200-ra tehető, a németországi francia övezetben pedig 4200-ra. Az amerikai hatóságok előtt ismeretlen a Franciaországban felő menekültek és hadifoglyok száma, Münchenben szerzett megbízható értesülések, alapján azonban megállapítható, hogy Franciaországban körülbelül 54.000 hadifogoly él. A hivatalos adatok közlése mellett meg kell még állapítani, hogy ezek általában 20—30 százalékkal alacsonyabbak a valódi adatoknál, tekintettel arra, hogy a szétszórt táborokban élő magyarok az adatgyűjtésnél nem lettek számbavéve. (MTI) Truman A Szovjet Unió, Kína és Franciaország eddig még nem nyilatkozott a washingtoni döntések ügyében Washington, nov. 22. (Reuter) Triman elnök keddi sajtóértekezletén annak a véleményének adott kifejezést hogy az atombizottságban valamennyi egyesült nemzetnek helyet kell foglalnia. Az elnök hozzáfűzte, hogy az atomerő ügyében a legutóbbi washingtoni hármas találkozón hozott döntéssel kapcsolatban mindez ideig sem a Szovjet Unió, sem Kína, sem pedig Franciaország nem nyilatkozott MindEnÉtöres fizetek írógépért, számológépért, rádióért (sérültekért is), csövekért, műszerekért, foto- és villamossági cikkekért, gramofonlemezért. Áruforgalmi, király-u. S8. Üzemképes népjárműveket, autógumit, alkatrészt,üzemanyagot, reszeki TÓTH, Visegrádi utca 30. Legégetőbb újjáépítési problémáink: a tégla, a mész, a cement, az épületfa A MÁV a békebeli szállításnak csak eaüttzését tudja fehanyartani A Maagyar Mérnökök és Technikusok Szabad Szervezetében Márkus Antal miniszteri osztálytanácsos, az Országos Építésügyi Kormánybiztosság anyaggazdálkodási osztályának vezetője előadást tartott az építőipar anyaggazdálkodásáról. A téglagyárak a tetőcserép gyártását erőltették, de később a gyenge szénellátás miatt a nyers gyártásnak csak egy részét sikerült kiégetni s később a szénszállítás újabb válsága miatt a termelés visszaesett. A palagyárak üzeme nehezen indult meg, s azóta is állandó problémájuk a szállítás. A fedéllemezgyárak csak akkor termelnek, ha szénhez jutnak. A mészégető a nyáron folyamatban volt, de itt is gondot okozott a szállítás. A vidéki gyártelepeken jelentős cementkészleteket tárolnak a tavalyi termelésből, de a szállítási nehézségek miatt a fővárosban mégis ketes a cement. A dunai homok- és kavicskotrás megindulása tavaszra várható. Ugyanígy a legnagyobb hiányok mutatkoznaklemezfélékből és szegekből, jelentős épületfa kitermelésre az Aranyat, briliánst, ezüstöt vessek, eladok. Jegygyűrűt, ékszert készítek, javítások raegvárhatók. ')’) ff. SCHWARZ aranyműves, Pohény-u. ff. i 4 lOrszágban nincs lehetőség, nagy a hiány ablaküvegben, mert a miskolci üveggyár a szükségleteknek még a töredékét sem képes fedezni. A romházak bontásából nagymennyiségű építési anyag nyerhető, amit fel lehet használni. A szállításban a MÁV a békeévekhez viszonyítva csak tizedrésznyi forgalmat tud lebonyolítani. Javulásra csak akkor lehet számítani, ha a Németországba hurcolt 20.000 darab futóképes teherkocsit hazahozzuk. A továbbiakban Márkus Antal megállapította, hogy az újjáépítkezések előkészítése elsősorban nagyarányú modern lakásépítési programm megalkotását tűzte ki célul. Felmerült a típusházak terve és az a belátás, hogy az építési módszereket modernizálni kell, valamint az építőipar gépesítésének kérdése, ami nélkül nagyarányú építési programm megvalósítása nem képzelhető el. A nehéz gazdasági viszonyok miatt az építési anyagok termelése egyenetlen és nem kielégítő. A szállítás rendszertelen és hiányzik a kötött gazdálkodás módját meghatározó kormányrendelet is. A feladatok ezek szerint a következők: az újjáépítési tervnek megfelelő anyaggazdálkodási tervet kell készíteni, biztosítani kel a szükséges szénmennyiséget és a megfelelő szállítási eszközöket, a jóvátételi termelés egy részét át kellene engedni az újjáépítésnek, meg kell valósítani a kötött gazdálkodási rendszert, megállapítani a kereskedői haszonkulcsot s ezzel egyidejűleg a kereskedői jogosítványokat csökkenteni kell, a romházak rendszeres bontásával a még használható bontási anyagot az építőiparban fel kell használni, gondoskodni kell árucsere szerződés keretében az épületfa és más nyersanyagok kellő mennyiségű behozataláról, s végül új építkezésekre és lakásépítésre programmot kell készíteni, különös tekintettel a típusházaknál alkalmazható újfajta építőanyagokra és egységesen, gyárilag előállított épületelemekre. Egy műsoron kívüli ugrás Eddig úgy volt, hogy jött a százpercentes Fizetésrendezés másnapra a Kirakatokban felugrottak az Árak 150—200 százalékkal, drágított a Posta, a Beszkárt, a Dohányjövedék ésígy tovább... Igen, ez volt a mi kis városunkban a módi és a sorrend. Fizetésemelés, nyomában Áremelkedés, Árdrágítás. Most mi történt? A legutóbbi Fizetésemelésre prompt megkaptuk az Áremelkedéseket, de aztán ? Aztán egyszerre csak újra ugrottak az Árak. Műsoron kívül. Kirakatban, piacon, postánál, trafikban, mindenfelé. Ugrottak egy extrát Nyoma sem volt fizetésemeléses „ösztökélő“ hatásnak, amelyre hivatkozni lehetett volna. Úgy látszik, mér nincs szükség erre. A Boltos, az Árus, a Posta, a Trafik már svungba jött, nem vár ihlető béremeléseket tudja magától is, önhatalmúlag emelgetni az árakat. Ez a fajta autarchia a fixfizetéses kisemberek körében osztatlan visszhangot keltett... Rádióelőadás Káliuinról A magyar rádió is kivette részét abból a meleg ünneplésből, amellyel közvéleményünk adózott a Szovjet Unió Legfelsőbb Tanácsa elnökének, Kalininnak, 70-ik születésenapja alkalmából. Igen érdekes és színes előadásban a Kossuth Népe politikai rovatvezetője, Szabó Béla ismertette a nagyszocialista harcos életét és küzdelmeit valamint azokat az érdemeket, amelyeket Kkivin a Szovjet Unió felépítésében és megszilárdításában szerzett Ismét a Ferenc József• hídon közlekednek az autóbuszok A Petőfi-híd megnyitásával a Beszkárt az 1-es és az 5-ös autóbusz vonalait az új hídra helyezte, hogy ezzel is csökkentse a Ferenc József-híd amúgy is zsú-folt forgalmát. A szakértők meg-állapítása szerint azonban a Pettőfi-híd műszaki okokból alkal- matlannak bizonyult az autóbuszforgalom lebonyolítására. Ezért a Beszkárt vezetősége értesíti az utazó közönséget, hogy az 1-es és az 5-ös autóbuszok péntektőlkezdve ismét a Ferenc József- hídon át közlekednek. A végállo-mások ugyanazok, a megállóhelyek pedig a régi megállapítási szerint maradnak meg. — Hans Weyermann, a Nemzet-közi Vöröskereszt magyarországi delegátusa, az Erzsébet királyné-i szanatóriumnak ötmillió pengőt adományozott a betegek ellátój Áram és villamoskorlátozás péntektől Délszőtt fél 10-től délután fél 3-ig nem járnak a villamosok Jte997-től délutén 4-ig nem lesz villamosiram A Magyar Országos Tudósítót .jelenti: Hivatalosan értesítik a közönséget és az üzemeket, hogy: a súlyos szénhiányra, szállítási nehézségekre való tekintettel a holnapi, pénteki naptól kezdve az áramszolgáltatást korlátozni kell. A Beszkart reggel 9 óra 80 perctől délután 2 óra 30 percig üzemszünetet tart. A város belterületének nagy részén reggel 7 órától délután 4 óráig nem lesz áramszolgáltatás. Esetleg szükség lesz még további, délután3 órától reggel 7 óráig, általában a külső területeken lévő üzemek és az azok közelében levő területek kikapcsolására. A korlátozásokat azénhiány miatt kényszerűségből kellett elrendelni. Ha a szénfelhozatal nem javal, további korlátozásokra kell számítani, míg a szénhelyzet javulása esetén a korlátozások fokozatosan megszűnnek (MOT). A ssovjet állampolgárság megszerzése A MTI jelenti: A Szövetséges Szocialista Szovjet Köztársaság magyarországi követsége Ukrajna és Bielorusszia Szovjet Szocialista Köztársaságok nyugati területeinek külföldön tartózkodó lakossága részére a szovjet állampolgárság megszerzésére vonatkozólag a következő rendszabályokat adta ki: Azok a lakosok, akiktől a fentemlített köztársaságok kormánya nem vonta meg az állampolgárságot, legkésőbb 1945 december 31-ig személyesen vagy postán beküldött kérvény útján, mellékelve az állampolgárságukat igazoló okmányt, kötelesek magukat mint a szovjet állampolgárokat a Szövetsséges Szocialista Szovjet Köztársaság magyarországi követségének konzuli osztályán bejegyeztetni. Azok a személyek, akik a fent meghatározott időpontig, vagyis 1945 december 31-ig magukat be nem jegyeztették, a szovjet állampolgárságot csakis az 1938 augusztus 19-én kiadott szovjet állampolgársági törvényrendelet 3. cikkelyének alapján vehetik fel. Renner kacellár ez osztrák-magyr árucsere lehetőségéről Klagenfurt, nov. 22. (Reuter) Renner kancellár utolsó választási beszédében a klagenfurti szocialista párt nagygyűlésén többek között ezeket mondotta: " Mindaddig, amíg a demarkációs vonalak megvannak, nincslehetőség Ausztria és a többi országok közötti árucserére. Feltárta, hogy a kormány elkészítette az ipari államosítás tervét, majd ezeket mondta: Kariszbiában fontos ipari üzemeink vannak, ezeket a kulcsiparokat államosíthatjuk és szocializálhatjuk. — Ha az övezeti beosztás megszűnik, szerződéseket köthetnénk szomszédainkkal, különösen Magyarországgal és Csehszlovákiával. Karácsonyra már nyolc órán át szolgáltatnak gázt Budapesten hat körül biztosítani Uspéről az állandó propán-bután gázfelhozatalt tudnak állítani erre a célra, akkor 30 tonna propán-bután gázzal tudják megjavítani a jelenlegi gázszolgáltatást, ami azt jelentené, hogy 120.000 köbméter gázzal tudnának többet adni naponta és a feitőértéket is javítanák. Ezen a módon napi 8 órán keresztül lehetne gázt szolgáltatni. Minden remény megvan rá, hogy karácsonyra megoldódik ez a kérdés. Mindez persze csak átmeneti megoldás lenne és egyben előkészítése annak a nagyobb szabású tervnek, amely szerint Budapest gőzellátását minél nagyobb mértékben földgázra alapozzák. Nemcsak a háztartásokat, hanem a központi fűtőberendezéseket is földgázzal szeretnék táplálni a jövőben, ehhez azonban ki kell építeni a megfelelő távvezetéket, amelyhez mindenekelőtt 1500 tonna vasanyag szükséges. Ezt a propán 21.000, a bután pedig ,egyelőre még kisebb gondok elő- 28.000 kalóriát félént kilo- zik meg, például az előbb cmligrammonként. tett tartálykocsik munkábaálll Elhatározták tehát, hogy ezeket .tása, a Margit-hidon át vezető a gázokat Cseppfolyósítva tartály- [gázvezetékek építésének betejekocsikban szállítják Budapestre, zése és más hasonlók, amelyek a Most folyik a MÁV-kocsik átala-[pillanatnyi biztonságot adják meg kitásni. Ha napi két vonatot beia budapesti gázellátáshoz. Egy valóban közérdekű kérdésről, Budapest gázellátásáról tartott előadást a rádióban Kővágó József alpolgármester. Elmondta, hogy a Gázművek minden nehézség ellenére télire több gázhoz akarják juttatni Budapest lakosságát. Felmerült az a terv, hogy Lispéről hoznak vezetéken földgázt a fővárosba. Ott tudniillik naponta 700.000 köbméter 0000 kalória feletti fűtőértékű gáz megy veszendőbe, ami háromszor annyi gázt jelent, mint amennyit a budapesti Gázművek békében előállítottak. Sajnos, a földgázszállítást csak a Lispe és Csepel között lefektetett olajvezeték technikai átalakításával lehetett volna megvalósítani. Az olajvezeték azonban annyira túl van terhelve, hogy erre az átalakításra nem kerülhetett sor. A figyelem később a metánból és buzimból cseppfolyósítható földgázra terelődött. Ezek közül sára, JBÚN SZEKERE SZŰCS KI Afi ERZSÉBE.T-KÖRÚT Második «metote»