Közalkalmazott, 1983 (37. évfolyam, 1-12. szám)

1983-08-01 / 8. szám

1983. AUGUSZTUS Számvetés és tennivalók DEMOKRATIKUS LÉGKÖRT A POLITIKAI OKTATÁS­BAN — A MŰVELTSÉG RÉSZE — ÖNÁLLÓAN, DE NEM KÜLÖN — LEHET VÁLASZTANI — TISZTSÉGVISELŐK OKTATÁSA # Napjainkban a közalkalmazot­takat éppúgy, mint a szélesebb köz­véleményt sok, a társadalmunk fej­lődésével, egyéni életük alakulásá­val összefüggő kérdés foglalkoztatja. Ezek többnyire kapcsolódnak az MSZMP KB 1983 április 12—13-i üléséhez, a XII. kongresszus óta vég­zett munka értékeléséhez, a további cselekvést meghatározó kiemelt fel­adatok összegezéséhez. Az egyértel­mű, nyílt, őszinte válaszadás a dol­gozókat foglalkoztató kérdésekre úgy hatott, hogy előtérbe kerültek a ten­nivalók. Az egyes emberé, a kollek­tíváké, a munkahelyi közösségeké egyaránt. A szocialista építés időszerű fel­adataival kapcsolatos ideológiai, po­litikai, gazdasági kérdések elvileg megalapozott megértése, egységes értelmezése, az eredmények elisme­rése, a gondokat, a megoldás olda­láról vizsgáló magatartás, a közal­kalmazottak körében azért is fon­tos, mert jelentős hányaduk jogsza­bályokat alkalmaz, a lakosságra ki­ható döntéseket hoz vagy más mó­don közvetlen kapcsolatban van az állampolgárokkal. Ennek következ­tében munkájukban nem nélkülöz­hetik a politika szándékainak isme­retét, aminek megszerzéséhez sok­féle eszköz kínálkozik. A szakszer­vezetek eszköztárában például az előadásos propaganda, illetve a szak­­szervezeti oktatás, a foglalkozásokon a közéleti fórum teremtésének lehe­tősége. Itt alkalom nyílik a kérdé­sek érdemi vitájára, megválaszolá­sára, a helyi teendők megbeszélésé­re. Örvendetes, hogy a közalkalma­zottak többsége a szükséges és kö­telezően előírt szakmai tudás folya­matos karbantartása mellett, politi­kai, ideológiai ismereteit is igyekszik elmélyíteni, felújítani. A legfrissebb tájékoztatás szerint 70-75 százalékuk tanult az előző oktatási évben. Van­nak azonban még olyanok, akik a korszerű műveltség követelményé­ből kirekesztik a mélyebb politikai ismereteket. Évek óta jól bevált módszer, hogy a munkahelyeken a gazdasági veze­tés a helyi párt-, szakszervezeti és KISZ-szervek együttesen tárják fel a képzés, továbbképzés lehetőségeit, s a műveltségi követelmények része­ként határozzák meg a politikai ok­tatás tartalmát. Szinte személyre szólóan készítik el ajánlásaikat, ki milyen oktatási formában tanuljon. A lehetőség és a támogatás ismere­tében az érdekelt rendszerint vá­laszthat. Célszerű az is, hogy minden év áprilisában, májusában, együtte­sen köszönik meg a tanulók szorgal­mát, érdeklődését, a propagandis­ták munkáját, értékelik az oktatás tapasztalatait. Ahol így tesznek, ott természetes, hogy a szakszervezeti tömegpolitikai oktatás beépül az ok­tatás egész rendszerébe, vagyis nem azokat oktatják, akik „megmarad­tak”, hanem akiknek erre az okta­tási formára van szükségük. Az 1982—1983-as oktatási évben 29 ezer szakszervezeti tag vett részt a SZOT-tematika alapján folyó „Idő­szerű kérdések”, és a „Társadal­munk kérdései I-II” tanfolyamain. Ezen túlmenően a szakszervezeti bi­zottságok 24 ezer szakszervezeti bi­zalmi, főbizalmi és helyettes folya­matos képzéséről gondoskodtak, to­vábbá, tervszerűen végezték a re­szortfelelősök felkészítését feladata­ik jobb ellátására. Változatlanul gon­dot okozott — amiért az utóbbi években — jogos kritika érte szak­­szervezetünket, hogy az oktatásra ajánlott témák köre szűk, ismétlődő, nem igazodik eléggé a közalkalma­zottak felkészültségéhez, érdeklődé­séhez. Egyes alapszervezetek ugyan önállóan is kezdeményeztek előadás­­sorozatokat, például a Központi Statisztikai Hivatal, a Központi Fi­zikai Kutató Intézet, a Társadalom­­biztosítási Főigazgatóság, a Köny­­nyűipari Tervező Iroda stb., de nem ez volt a jellemző. Az 1983—1984-es oktatási évben a SZOT Titkárság 1982 december 20-i határozatának végrehajtására a köz­ponti vezetőség propaganda-, kultu­rális és sajtóosztálya intézkedési ter­vet készített. Eszerint az új oktatási évben is alapvető követelmény, hogy a dolgozók önkéntesen, felkészültsé­güknek megfelelő, színvonalas, ér­deklődési körüket kielégítő politikai, ideológiai képzésben, tájékoztatásban vehessenek részt. Várható, hogy az „időszerű kér­déses­ tanfolyam iránt tovább nő az érdeklődés, hiszen ezek a legmaga­sabb színvonalon i­s szervezhetők, te­matikájuk rugalmasan alakítható. Bizonyára sokak kérdéseire ad vá­laszt az 1984. évi terv, az ipar hely­zete, a KGST-országok együttműkö­dése; az európai béke és biztonság stb. című foglalkozás. Az új oktatási évben a pártszervezetek is meghir­detik az „Időszerű ideológiai és po­litikai kérdések” című tanfolyamot. Ennek az új pártoktatási formának, amelyen az érdeklődő párttagokon kívül pártonkívüliek is vesznek részt, célja: elméleti igényességgel foglal­kozni a napirenden lévő főbb ideo­lógiai és politikai feladatokkal, a ve­zető testületek határozataival, vála­szolni a párttagságot foglalkoztató kérdésekre. A központilag javasolt témákhoz a Kossuth Kiadó tananya­got jelentet meg, amely más okta­tási formákban, vagy politikai ren­delvényeken is felhasználható. Az új oktatási évben úgynevezett speciális témakörű, gazdaságpoliti­kai, jogi, etikai, pszichológiai téma­körű politikai tanfolyamok is indít­hatók. Ezek is kapcsolódnak a szo­cialista építés feladataihoz, a napi gyakorlathoz, de ugyanezt a témát más oldalról közelítik meg. Például a gazdasági feladatok, az életszínvo­nal-politikai célok teljesítése nagy­mértékben azon múlik, milyen az emberek viszonya a munkához, ma­gatartásuk megfelel-e a szocialista erkölcsi követelményeknek, a szemé­lyiségükre jellemző vonásokkal szá­molnak-e a vezetők és munkatársa­ik. Ezeket az előadásokat közgazdá­szok, jogászok, közművelődési szak­emberek tartják. Részükre a közpon­ti vezetőség propaganda-, kulturális és sajtóosztálya témavázlatot és iro­dalomjegyzéket ad ki. Idén is meghirdetésre kerültek az értelmiségiek egyes csoportjai részé­re (MTA-kutatók, bírók, ügyészek, ügyvédek) az MSZMP Budapesti Oktatási Igazgatóságával és az orszá­gos szakmai irányító szervekkel kö­zösen szervezett egyéves, speciális tanfolyamok. Ez ideig ezt háromszá­zan végezték el. Az idén új csopor­tok is indulnak: számítástechnikai és közművelődési szakembereknek. A magas színvonalú, nyílt légkörű, ru­galmas tematikájú politikai tanfo­lyamok, amelyek szakmapolitikai témákkal is foglalkoznak, közked­veltek. Változatlanul fontos a bizalmiak folyamatos képzése, az oktatás, in­formáció, tájékoztatás egységének következetes alkalmazása. A foglal­kozásokon nyilvánvalóan szó lesz ar­ról a központi vezetőségi ülésről, amelyen a IX. kongresszus óta vég­zett munkát értékelik majd, továb­bá a szakszervezet agitációs­ propa­­ganda, közművelődési és sporttevé­kenységének fejlesztésével kapcsola­tos határozatokról, a munkahelyi vezetők évi munkájának véleménye­zéséről stb. Szakszervezetünk területén új kez­deményezés a tisztségviselők sző­­titkárok, szociális felelősök, bizalmi­ak egyéves időtartamú, irányított önképzésének megszervezése. Cél­ja, hogy elmélyültebb ismereteket adjon a mozgalmi munka elméleti s gyakorlati kérdéseiről, csökkentse a tanfolyamok miatt kieső munkaidőt, a költségeket, s tapasztalatokat sze­rezzünk e forma szélesebb körű be­vezetéséhez. E tanfolyamokat az ér­dekelt középszervekkel és az SZMT- ek oktatási igazgatóságaival közösen hirdetjük meg. Fontos, hogy a szak­­szervezeti tisztségviselők mindenütt a felkészültségüknek megfelelő ok­tatási formában tanuljanak. Vaszari Sándorné dr. közalkalmazott Elismerésként közművelődési díj • A szeghalmi helytörténeti gyűjtemény hivatali szobájában ülünk és beszélgetünk Miklya Jenő­vel, a gyűjtemény igazgatójával. A múlt évekről beszélgetünk, lapoz­zuk az 1960-as évekre visszanyúló újságcikkgyűjteményt, amelynek mindegyike arról ír, mikor jut fe­dél alá az évtizedek óta gyűjtött néprajzi-régészeti-irodalmi anyag? Méltó helyre kerül-e az a sok tár­gyi emlék, amely ékesen szól ennek a tájnak a múltjáról, küzdelmes éle­téről. Szeghalmy Gyulának, a századelő neves szeghalmi tanítójának üveges­szekrénye áll Miklya Jenő íróaszta­la mögött. Az egyik polcon új szer­zemény: egy XIX. századi olajport­ré, festője Szakai Albert (a gyulai Szakaiok családjából). Oldalt dobo­zok dobozok hátán (a raktározási gond élő példái). Feliratok: „A Pé­ter András Gimnázium iratai”, „Pa­tai Gyula levelei, levelezőlap-gyűj­teménye”. Ki volt ez a Patai Gyu­la? A szeghalmi direktórium elnöké­nek a fia, világjáró nyomdász, a baloldali mozgalmak nevezetes alak­ja. A nyomdatörténeti anyag, ami tőle származik, a megyei levéltár­ban található. Meg kellene írni az életét... Kezembe vehetem Bem apó pénz­nyomó kliséjét, mellyel amolyan há­romszor ötcentis papírpénzeket nyomtak egykoron a sereg táborá­ban. „Két ezüst krajtzár”, „Tíz ezüst krajtzár” rajtuk a felirat, és hitele­sítőnek Bem aláírása. — A körösladányi Merán-kastély kútjából került elő. Menekülő hon­védtisztek dobhatták oda 1849-ben, Világos után. Ha hozzátesszük, hogy Petőfi Mezőberényből indult utolsó útjára Bem táborába, akkor a kép­zeletbeli kör még szorosabbra zá­rul, hogy miért is nagy érték ez a 134 éves rézlapocska ... A hivatali szoba egyik oldalában nagy, kerek asztal. Az asztalon nagy iratcsomó Miklya Jenő könyvének kézirata Dapsi Gizelláról, a költő­nő „Nil”-ről, ahogyan versei élére írta. Dapsi Gizella és Szeghalom el­választhatatlan egymástól. Idén, ja­nuár 18-án volt születésének száza­dik évfordulója, a kiskötet a Bib­liotheca Bekesiensis-sorozatban jele­nik meg. Nagy munka volt? — Ha azt tekintem, hogy 1965-ben kezdtem gyűjteni a Dapsi-anyagot, és szinte a nulláról indultam, akkor igen nagy munka volt. Ám örömöm­re szolgált minden óra, amit vele töltöttem. A könyv hitem szerint hű képet ad a költőasszonyról, aki Ady Endre, Gyóni Géza és mások barát­ságát is magáénak tudhatta. — Olyanokkal is találkoztál köz­ben, akik ismerték Nilt? — Többekkel is: Karinthy Ferenc író, Bodor Tibor színművész sokszor találkozott Nillel és férjével, Rozs­­nyai Kálmánnal, akit szintén a hí­res emberek között tart számon az irodalomtörténet. Leveleztem Deve­­cseri Gáborral, Dutka Ákossal, Ta­­béry Gézával. A kötetben vala­mennyien szerepelnek. A könyvkézirat tehát elkészült, nyomdába indult, szerzőjét pedig nagy elismerés érte. A kenyér és az alkotmány ünnepén, István király napján átvehette a Békés megyei Tanács közművelődési díját. — A közművelődési díjra miért találtattam érdemesnek? Már gye­rekkoromban azt láttam: a közös­ségért élni semmi mással nem ha­sonlítható életforma. Az apám taní­tó volt Gerendáson. Láttam, hogy az iskolai tanítás után előadásokat tart, háziipari tanfolyamokat szer­vez, méhészetre tanítja az embere­ket. Amikor Csabára kerültem gim­náziumba, a nagynéném Auróra-es­­tekre vitt. Én azt hiszem, Bartókot is hallottam játszani, és Basilides Máriát énekelni. A gimnázium után a miskolci tanítóképző következett, és egy felejthetetlen tanárom, La­jos Árpád. Ő vezetett el a népi írók­hoz, Szabó Pálhoz, Veres Péterhez, Darvashoz. Az önképzőköri élethez, amelynek légkörét, hangulatát, sze­mélyiségformáló hatását ma is hiá­nyolom a középisklákból. Miskolc után, a képzőt elvégezvén, Csanád­­apácán tanító. Csinálta a Szabad Föld Téli Estéket (írjuk nagybetű­vel, megérdemli!), az EPOSZ helyi vezetője lett, énekkart szervezett. Aztán valaki úgy gondolta: a sike­res fiatal tanítót jobb lenne másho­vá helyezni. (Ismert szituáció ...) El is került a Pilisbe, Kesztölcre, ahol azzal folytatta, amit Apácán csinált. Ez szlovák nemzetségű köz­ség lévén, szlovák kultúrcsoporto­­kat is szervezett. A szíve mégis ha­zahúzta. A szeretnivaló, sokszor mégis szidott békési tájra. Újra Apáca, aztán tanyai iskola Kisapá­­cán, ahol olyan színjátszókört szer­vezett a tanyasi fiatalokból, hogy Pusztaföldvárra, Gerendásra és Apá­cára jártak Moliere-t játszani, meg Kisfaludyt is. Jött utána Gyularemete, a gyer­mekotthon. Rettentő nehéz, megpró­báló szolgálat. Végül 1962-ben Szeg­halom-Halaspuszta. De igazán szeg­halmi (tehát ott lakó) csak évek múlva lett. Vállalat egy cigányosz­tályt az iskolában, mert újra csak próbára akarta tenni magát. Az iga­zi álom, a közművelődés azonban csak 1972-től valósult meg, amikor főelőadónak hívták a művelődési központba, és munkaidejének felét a gyarapodó-formálódó helytörté­neti gyűjteménynek szentelhette. Három éve pedig ennek a vezetője. Már a gyűjtemény nagytermét jár­juk, ahol olyan kiállítást csináltak a meglevő Sinka- és Szeghalmy-ki­­állítás mellé, amelyben bemutatják a kis múzeum legfontosabb anya­gait. Mi tartozik még Miklya munkás­ságához? — Tényleg olyan sokoldalú, hogy nem férhet el néhány tucat sorban. A Dapsi-könyv mellé odasorakozik több másik, amit írt vagy szerkesz­tett. Csanádapáca története című munkáját ma is nagy becsben tart­ják, szervezte-szerkesztette a Sárré­ti Füzetek­ et, a Bibliotheca Beke­siensis-sorozatban a Füzesgyarmati krónikát, az írások Szeghalom múlt­­jából-t, és szerkesztője, társszerző­je a Szeghalom című nagy monog­ráfiának is. Megegyezünk, hogy elég ennyi ír­­nivaló, róla. De még ülünk és be­szélünk tovább, és közben úgy ro­han az idő — önmagunkban és oda­kint is... — Sass Ervin Nyári vasárnap délután Negyvenöt év érdemével • A dunavecsei tanácselnök a közigazgatásban töltött negyvenöt évi szolgálat után nyugdíjba vonult Egy fejlődő község vezetésével eltöl­tött gazdag életpálya emlékeit, ta­pasztalatait felidézni — lakásán ke­restük meg Majer Imrét. — Úgy hiszem, kevesen vannak az országban olyanok, akik ily hosz­­szú időn át, ugyanazon településen, azonos beosztásban, vezetői funkció­ban maradtak. Kezdjük az elején . . . — Helytörténeti dokumentumok is bizonyítják, hogy nagyapám már igazi közéleti ember volt, aki sokat harcolt a faluközösség érdekében. 1919-ben például ő a helyi munkás­tanács elnöke. Ilyen hagyománnyal az emlékeimben alakult, formálódott az életfelfogásom. A bajai Türr Ist­ván Felsőkereskedelmi Iskola elvég­zése után első munkahelyként a du­navecsei községi elöljáróságra kerül­tem fizetés nélküli gyakornoknak. Ez az első találkozás a községgel — Van-e valamely „vezérelve”, amely szerint gondolkodva és dol­gozva ilyen hosszan élvezte egy la­kóközösség bizalmát, támogatását? — Erről úgy hiszem, mindenek­előtt a választóimat kellene megkér­dezni. Mindig azt tartottam szem előtt, hogy alakuljon ki dialektikus kapcsolat a vezető és a közösség kö­zött. Fontos, hogy a vezető meghall­gassa az embereket, hiszen a véle­mények széles körű megismerése nélkül nem születhetnek igazán jó határozatok, iránymutatások. Min­dig is úgy gondoltam, én itt élek, itt dolgozom, itt lakik mindkét fiam családostól, tehát ami e közösségnek jó, az nekem is, ami hiányzik, an­nak hiányát én is érzem. És még egy nagyon lényeges: a tanácsi vezető­nek sohasem szabad alábecsülnie a demokratizmusban rejlő hatalmas erőket. — E hosszú pályafutás alatt bizo­nyosan több olyan esemény is volt, amelyet a tanácselnök és a község is számon tart. — Nagyon sokat tudnék mondani! Talán azt említem először, amikor 1848 centenáriumán, engem, a hu­szonnyolc éves községi alkalmazot­tat bíztak meg azzal, hogy a Petőfi Sándor mellszobrát — amely most községünk főterét díszíti — hozzam le Budapestről, az öntőből. Jól emlékszem arra, amikor az 1960-as termelőszövetkezeti szerve­zéskor felkeresett egy, a község gaz­dáit képviselő bizottság, hogy csak akkor hajlandók „belépni”, ha én leszek a termelőszövetkezet elnöke, így voltam hónapokig másodállásban tsz-elnök is. — Az utóbbi évtizedekben nagyon sokat szépült, alakult e Duna-parti település. Melyek azok a községré­szek, amelyek az ön számára a leg­kedvesebbek? — Dunavecsén legtöbben a főteret,­­a parkot szegélyező platánost ked­velik. Én másképpen vagyok ezzel. Nekem az a sok út tetszik, amit a község lakossága a felszabadulás után teremtett. A bővülő, kiépülő ipari üzemek, a vízmű, a teljes egé­szében szilárd burkolattal ellátott úthálózat, lakótelep, a korszerűsí­tett, jól felszerelt intézmények a böl­csődétől az iskoláig, vagy a művelő­dési ház, a szakorvosi rendelő, a sporttelep és a sportcsarnok... De sorolhatnám tovább. Úgy érzem, hogy ezek a létesítmények is hozzá­járultak ahhoz, hogy a nagyközség lakossága tíz esztendeje nem csök­ken, hanem gyarapszik. Szeretnek itt élni az emberek, hiszen otthont és megélhetést találtak, s ehhez a ragaszkodáshoz — örömmel és nem titkolt büszkeséggel mondom — kö­zöm van nekem is. Hiszen a község fejlesztése, építése és szépítése volt mindig az életem. F. P. J ---------­­-

Next