Közérdek, 1889. július-december (1. évfolyam, 1-25. szám)

1889-07-07 / 1. szám

I­SŐ ÉVFOLYAM. —JK­ÖZÉRDEK.­­MAROSVÁSÁRHELYTT, 1889. JUS zöny mindenütt. De legnagyobb és mond­juk ki bátran: botrányos a közöny a vá­rosi törvényhatósági bizottság­nál. Ha jól tudjuk, a törvényhatósági bi­zottság 62 tagból áll, s ennek alig­h­ a ré­sze részén rendesen részt a bizottsági gyű­léseken sőt közelebbről volt eset, hogy a választott tisztviselőkön kívül csak 3­­bi­zottsági tag vett részt a város vitális ér­dekeinek eldöntésében. Hogy ezen körülmény beteges elfajulásra vall, már azon egy jelenségből felismerhető, hogy a közgyűlési termet, csakis valamely előre készített incidens érdekessé tett hite képes benépesíteni, sőt ha skandalumról van szó, a város­atyáknak még feles számú hallgatósága is akad. Mióta azonban a minden nemesebb, üd­­vösebb és közhasznú törekvést megölő szen­vedélyesség, a személyes rut gyűlölködés, az egyéni érdekek és hamis ambiczió tor­zsalkodása a tanácskozó teremből végre kirekedt s mindazok helyét a mérsékelt kedély, a rend, nyugalmasság foglalta el: a tanácsterem elvesztette vonzerejét, kong az ürességtől s azon nem hízelgő követ­keztetést vonatja le, hogy a városatyák csak puszta hiúságból választatják magu­kat a törvényhatósági bizottságba, de hi­vatásukról fogyatékos tudomásuk van , s feladatuk magaslatán nem állanak. Miért általános a panasz, hogy gazdasági viszonyaink kedvezőtlenek? miért a kár­­hoztatás hangos szava, hogy préda gazdál­kodás folyik, terheink szaporodnak, a pót­adó évről-évre nő, közjövedelmeink apad­nak ? miért van e város arra kényszerítve, hogy csak a legnagyobb erőfeszítéssel tart­hatja fenn önállóságát? A városatyák közönye miatt. El kell ismernünk, hogy közigazgatási hatóságunkat elhatározásának végrehajtá­sában a kötelességtudat és a legbecsülete­sebb jóhiszeműség vezérli, ámde ez nem zárja ki a tévedést, melynek nyomában jár a ferdeség, czélszerűtlen, sőt káros intéz­kedés, a közvagyon elkallódása és az örö­kös defic­it stb. Közállapotainkért nem egyedül és nem is elsősorban a tanács a felelős; a tanács véleményt ad, javasol, de az elhatározás joga már a törvényhatósági bizottságot illeti meg. H.­ tehát a törvényhatósági bizottságot­­ a közöny vissza­tartja attól, hogy a tanács véleményének és javaslatának helyességét megbírálja; ha az elhatározásban részt nem veszen, akkor a felelősség reá nehezedik s ezért a választóinak ő a felelős s nem a pianínó (magyarul tán: zongorika?) szünetlenül ezm­ozogta az interpellate a „kis halász-leány­kádhoz. Hol megkezdte az egyik, hol folytatta a másik, hol pedig megismételte a harmadik. A földszinten egy vegetáriánus bölcsész epeke­­dett a flótán. Állandóan a „Márta“ operabeli „Utolsó rózsa“ czimű románczot nyavalyogta; ez a dal második emeleti pisze varróleánykához volt czimezve, aki az „Is-is-is“-nótával viszonozta a zengő vallomást. Ugyanezt az „Is-is-is“-nótát hegedülte a har­madik emelet egyik udvari szobájában egy világ­­f­ájdalmas paszomántos-segéd, harmonikázta a föld­szint egyik boltjában egy nyugalmazott kémény­seprő és czimbalmazta a legszélső padlásszobában egy füstös arczú népzenész-növendék. „Kapóié csókot, adok is, „Akár tizenhatot is,“ Is-is-is. . . . Ezt kintornázták az udvaron naphosszat. Há­rom nap alatt valami 13500 darab adott és ka­pott csókot sivítottak a fülembe mindenféle kép­zelhető és képzelhetlen hangszeren. Negyednapra a háziasszonyom beálatott hozzám és azt mondta, hogy reméli, hogy nincs kifogásom az ellen, hogy kiadta a szomszéd­ szobát egy fia­tal úrnak, aki a színháznál van és napközben ren­desen otthon tartózkodik. Megnyugtattam a jó asszonyt, amire közölte velem, hogy az illető fiatal ember vadász kürtös a színkéri zenekarban. . . Néhány nappal később a háziasszonyomnak ven­dége jött. Egy elévült leány, a­ki faluról rándult fel egy kis nyaralásra a fővárosba, üdülés és szín­padra készülés czéljaival. Ez a nő reggeltől estig dalolt, azaz hogy foly­tonos vasúti vészfüttyöket hallatott, úgy, hogy minden pillanatban felijedtem és önkéntelenül a közeli pályaudvarba tekintettem: meg voltam győ­ződve, hogy legalább is összeütközött két hara­gos masina. Kezdtem sokalni a dolgot. Nappal egy csomó vattát dugtam a fülembe, este pedig párnák közé temettem agyonkínzott fejemet. Mind hiába. A „zenei philoxera“ nem ismer olyanféle akadályokat. Végre hősies elhatározással felmondtam a kü­lönben kedves, barátságos és kényelmes lakást. Ámde takarékos legényember létemre még ti­zennégy álló napig tűrnöm kellett az elátkozott bérkaszárnya pokoli hangzavarát. Gyötrelmeim lehető enyhítésére elhatároztam magamban, hogy a­mennyire csak lehetséges, há­zon kívül, sétálással, bolyongással fogom tölteni azt a fatális 14 napot. Ámde ugyancsak csalódtam, midőn ily módon enyhülést reméltem. A legelhagyottabb külvárosi utczákban ki-ki­­hömpölygött egy-egy ártatlannak látszó házikó nyitott ablakaiból: „-­■ Akár tizenhatot is, Is-is-is . . . “ A városliget lombos nyaralóinak majd minde­gyikéből kicsendült a fenyegető szózat, hogy „kap­nak csókot, adnak is, is-is-is . . . „ — Adjanak, kapjanak akár harminczmilliót is, mit bánom én! Csak az isten szerelméért, ne si­­valkodják, ne czinczogják, ne harsogják folyton a fülembe — Ezt szerettem volna oda ordítani nekik, a ke­­­­gyetlen nyaralóknak, a kiket megmart a „zene philox­érája.“ Ahol nem zengtek nótát a csókokról, ott dalol­tak a „kis halászleányról“, azon jóakaró tanács kíséretében, hogy a világért se merészkedjék egye­dül csónakázni a hánykolódó, viharos hullámokon. A városban és odakünn „a zöldben“ egyaránt valamennyi katona-, polgári és veteránzenekar azt harsogta, arról ábrándozott, azt frotírozta le a hengszerekről, hogy: „Kapok csókot“ stb. No meg azt, hogy „Kis halászleányka“ .... Egy barátságos dajka ülőhelyemhez hozott egy tömzsi kis babát és azt mondta neki: — Dalolja el szépen a bácsinak, Jancsika, azt a nótát, hogy: „Kapok csókot“ — Vad rémülettel menekültem. Siettem, hogy el támogatás nélkül magára hagyott tanács. Gondolják meg a törvényhatósági bizott­ság tagjai, hogy a város lakossága reájuk bízta érdekei képviseletét s ezen megbízás elfogadása a közöny leküzdésére és hasz­nos tevékenységre kötelezi. Közgazdaság. A „Zóna“ rendszer. A magyar ember természetének conservativ jel­legében fekszik azon ok, hogy minden a mi új és szokatlan, legyen az bármilyen tetszetős, bármilyen előnyökkel kecsegtető, merő tartózkodás és két­kedéssel fogadja csak akkor barátkozik meg vele, ha annak c­éltudatossága és positív előnye által meggyőzetett. Pengőpénzért méri hiszékenységét és csak félénken nyúl a reformok mimóza világá­hoz. Jól teszi. Megtagadhatjuk-e természetünket, elpalástolhat­­juk-e érzelmeinket, akkor, mikor egy olyan re­form-eszme meghonosításáról van szó, melynek előnyeiről még a culturális és közgazdasági te­kintetben mérvadó nyugat sem győződött meg és a­melynél, ennélfogva e­gész Európa szeme­ láttára magunkra vállaljuk az úttörői szerepet, annak összes előnye és rizikójával. Nagy reformot jelent pedig közlekedési viszo­nyaink terén Baross miniszter zóna­rendszere, a­melynek életbeléptetésére már augusztus elseje van kitűzve. Az eddig drága útiköltség nyomása alól felsza­badult és utazhatnám közönség megkönnyebbülten és örömujongva kiált fel: olcsón utazunk, olcsób­ban, mint bárhol a világon! Ebben culminái az új rendszer lényegesséhez fűződnek majd, mind­azon előnyök és hátrányok, melyek az újítással elvárhatók, mert nem létezik olyan emberi intéz­mény, mely egy országnak, úgy köz, mint magán­érdekeit egyaránt kielégíthetné; nem létezik oly intézmény, mely tisztán és kizárólag csak előnyö­ket biztosítana, hanem azok hasznosságát, mint merőben viszonyos értéket, egyedül az előnyök és hátrányok, kellő megmérlegelése állapíthatja meg. «Íme itt az érem, fényes, mint a nap“. Fény­réül fényük, de vájjon melegit­e, vájjon nem-e csak vissz­ fény. Vegyük csak szemügyre és olvassuk el mi van az érmen. A zóna­rendszer mindenek fölött egy az eddi­gihez, nevetségesen olcsó utazást, biztosít, a­mely viszonylag annál olcsóbb, minél nagyobb a távol­ság — lévén az egész ország területe 14 zóna­vidékre osztva — a 14-ik zónát, vagyis legnagyobb vidéket alkotván a Budapesthez legtávolabbra eső pont. Ezen körülményhez legközelebb fekvő következ­mény lészen mindenesetre az eddig elnyomott utazási­ kedv és a közlekedés szerfelett­­ülése, mindehez pedig félreismerh­etően járul a közlekedés édes testvérei: az ie­reskedelem felvirágozása. Tekintve azonban, hogy Budapest,­­ természetes közép­pontja lesz a zóna-zend mi természetesebb, minthogy első­sorban pestet fogja a föllendülés jótékony szele vagy Budapest lesz úgy ezen, valamint kénti fővárosi jellegénél fogva is, az orsz. szó legszorosabb értelmében vett és mon mindent absorbeáló középpontja. Ám tekintsük az érem másik oldalát. Nem minden ok nélküliek azon aggod melyek az uj zóna-rendszer több irányú és­­ kiható üdvös hatásával szemben felhangban majd a nemzetnek ebből származó anyagi­­ nyara, majd pedig a vidéki ipar- és keresőe­lem hanyatlására utalnak. Az utazás olcsósága tagadhatlanul csábesőig gyakorolni olyanokra, a­kiket eddig nem éri az utazással járni szokott nehézkesség va­n a vállalkozási szellem, min inkább az tart­ vissza, hogy sokalták a vasúti m­enet­ dijjakös­­gét, nehezen tudván magát egy távol vidéken mondjuk például itt Erdélyben lakó ember el­­távozni, hogy egy budapestiéért, habár az itt érdekében történt volna is, csak a harmadik ha­tályu dijjal is számítva 30—32 frt vasúti­ dt fizessen. Segített pedig ezen vagy szóbeli alku megbízatás vagy egyszerűen tévé! által, vagy­ pedig nem kevesbedett ezen összeggel. Mi máskép lesz ezután. A legtávolabbi vidéi lakó ember hozzá szokik a menet­dijat csekély,­génél fogva figyelmen kivül hagyni és igy, mist fog útjába­n állani utazási kedvét kielégiteni, illet­v—10 forintnyi pénzecskéje s a bagatel összege vett zóna­jegyével a zsebében bármikor Budapesti a vidékiek mekkájában utazni. Ámde ezzel még nincsen minden költség fe­dezve, s jól megfontolandó azon vidéki embe által, hogy Budapesten, ha ott csak egy-kétnapig is időzni kíván, ez neki az útiköltség négyszeres sőt hatszorossába kerül, a­mivel elvégre és leg­feljebb csak egy pillanatnyi elhatározását vagy egy kis kedvtelését kell megfizetnie, a­nélkül, hogy ezen útjából — mely különben sem lesz többé oly kényelmes, mint eddig — maga számára a kész kiadást meghaladó hasznot merített volna. A zóna­tarifa olcsósága tehát e tekintetben csak látszólagos hasznot nyújt a vidéki szegényebb osztálynak és a mellett bántja a takarékosságra való hajlamot, de fokozza a fővárossal való könnyű és olcsó érintkezés folytán az igényeket és vá­gyakat. A culturáns érdeknek nyomában jár az anya,: hátrány, a korántsem szándékolt és vélt túl­­köl­tekezés, a­mi végeredményében tudjuk hová vezet.

Next