Közérdek, 1900. január-február (12. évfolyam, 1-5. szám)

1900-01-07 / 1. szám

XII. évfolyam. 1. szám. Marosvásárhely, 1900. január hó 7. Politikai, társadalmi-, közgazdasági-, jogi-, közigazgatási- s Vegyes tartalmú hetilap. Telefon 4. Megjelen minden vasárnap. Telefon 4. ELŐFIZETÉSI DIJAK: Egész évre.......................12 korona Fél évre..............................6 korona Negyed­évre.........................3 korona Egy hóra..............................1 korona Felelős szerkesztő és kiadó laptulajdonos: PÁLFFY MIHÁLY ügyvéd. Hirdetések díja: egy kétszer hasábozott garraond sor vagy annak térmértéke 30 fillér. Bélyegdij minden beigtatás után 60 fillér. Nyikttór soronként 1 kor. 60 fill. — Kéziratot nem adunk vissza. — _______Csak bérmentes levelet fogadunk el.______ SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: Bolyai­ utcza 15. sz., hová a lap szellemi részét illető közlemények, valamint az előfizetések és reklamációk intézendők. Előfietést elfogad TEMESVARY M. könyvkereskedő, Hely Elhibázott dolgost. Mottó: „Recrudes­­cunt m­ely the gentis Hun­­garae vulnera.“ Kiáltvány 1704. — Két czikk. — I. Nagy csalódásban élnének mind­azok az igen tisztelt olvasóink, a­kik azt hiszik, hogy az egymásra lete­metett századok eseményei felett akarunk szemlét tartani, s fel akar­juk tüntetni azokat a sebeket, me­lyekből annyiszor vérzettünk. Nem ! Sokkal közelebb fekvő dolgokat kí­vánok registrálni, részint azért, hogy az azokban történt, elhibázott lépé­seket tüntessük ki, részint azért, hogy ezekből okulást mentvén, le­hetőleg kerüljük ki, a jövendő ká­ros esélyeit. Régi alkotmányunk ferde kinövé­seit, lemetszegették az 1848. évi, a nemzet szabad gondolkozásából, fej­lődött jogérzetéből kinőtt szabadelvű törvények; mindazonáltal maradtak fenn még olyan hajtások, melyek, mint a régi viszonyok maradványai nem voltak beilleszthetők a fejlő­dött jogrendbe, habár, a múlt idők alkotmányába gyökerezve, bizonyos, a múlt idők fiait megillető javadal­mak élvezetének elvében igazolást nyertek is. Ilyen volt az italmérési jog gya­korlása. Ez a jog többféle czímen gyakoroltatott. A nemesi birtokok (sessiok) birtokosai, az antiquák szá­ma szerint, a kiváltságos egyének, az erkölcsi testületek, mint jogi sze­mélyek, a törvény által nyújtott kedvezményben részesített úrbére­sek s azok, a­kik 1848-ban és azóta meg nem háborítottak ezen jog él­vezetében, a részekre kiszabott (li­mitált) időben szabadon gyakorolták italmérési jogaikat. Az állam lételének és fennállásá­nak biztosítékait polgárainak erejé­ben találja fel, s azokat a költsége­ket, amik az állam­háztartásában előfordulnak, legnagyobb részint a különböző jogokat élvező állampol­gárokra kirótt összegből fedezi. Ezen terheket nevezték el adóknak. A birtok megadóztatása után az élve­zeti jogok megadóztatása is egé­szen jogosult volt, míg viszont ezen terhek hordozása tette indokolttá a jogok gyakorlásának engedélyezé­sét, mert a­kinek sok földje volt és van, annak sok terhet kellett és kell hordoznia, s hogy az állam a­­ terhek hordozását viszont szolgál­tatásból származó jövedelemmel igye­kezett kárpótolni, ez nemcsak máél­­­­tányos igazság, hanem annyira jo­gos követelése a honpolgároknak, hogy ellenkező esetben kötelzettsé­­geik teljesítésének felmondásábann kereshettek volna menedéket és jog­orvoslatot. Javadalmat élveztek tehát az arra jogosultak, de ezen javadalmak jö­vedelmének arányáig terheket is kellett hordozniok. A jogok élvezői azonban jövedelmeiket, minden el­lenőrzés nélkül használták el, s csak éppen azt vallották be, amit eltagadni nem lehetett; igen termé­szetes, hogy e miatt az állam sok rövidséget szenvedett, mert alig ju­tott tized részéh­ez azon jövedelem­­nek, amely ezen jog után méltán megillette volna. Teljesen indokoltnak tartjuk te­hát, az 1888-ik évi XXXV-ik tör­­vényczikk megalkotását, melynek 1-so­r­a az italok kimérésében a kizárólagos rendelkezési jogot az államnak tartja fenn. Az államnak, a maga jogait ér­vényre juttatni, önmaga iránti elen­gedhetetlen kötelessége, de egyide­jűleg a mások, illetőleg egyeseknek, a honpolgárainak a jogait megrövi­díteni , dacára az állami souverni­­tásnak, az államnak sem áll szabad­ságában. Már­pedig az italmérési jog kártalanítása ügyében olyan el­járás tanúsíttatott, mely inkább jog­elkobozásnak, mint kártalanításnak mondható. Valamely jognak a megszüntetése, átváltoztatása, megváltása,­­csak ha­sonló értéknyújtása mellett történ­hetik meg, csak úgy szabad meg­történnie, sőt nemcsak, hanem az államnak a maga jövedelmeit fokozni, úgy méltányos és igazságos, hogy a jogosultak, az elvett jog értékén felül javadalmaztassanak; vagy más szavakkal: az állam úgy nyissa fel a jövedelem forrásait a maga javára, hogy a nyújtott érték­kel megerősödjenek az egyesek, s azoknak adózó képessége emelked­jék. Ez nem történt meg a regale váltsággal, sőt ellenkezőleg felszá­­míthatatlan, megmérhetetlen az a kár, ami a megváltásból egyesekre és erkölcsi testületekre, mint jogi­­ személyekre háramlott. Miből származott ez a sok kár? Először is, a jog élvezői közül igen kevesen voltak azok, a­kik tisztában állottak a megváltást el­rendelő törvény intenczióival, s még kevésbé ismerték a megváltás mó­dozatait magában foglaló 1888-ik évi XXXVI. törvényczikket; a megvál­tás körül eljáró pénzügyi hatóságok,­­ (adófelügyelőségek) pedig éppen nem­­ igyekeztek a nagy­közönséget e te­kintetben tájékoztatni, s megismer­tetni azt, hogy a törvényben hatá­rozottan praecizirozva vannak a meg­váltás módozatai, hanem alku tár­­gyává tették a jogot, ami rendkívül sok időt rabolt el és az államnak igen sok költségébe került. Az egyesekkel szemben, egészen jogosan és az igazság követelmé­nyeinek megfelelőleg szereznek ér­vényt a­ törvényközév emberei azon jogelvnek, hogy: „senki sem gaz­dagodhatik a más kárán“, annyival inkább érvényt kellett volna szerezni az állammal szemben, mert ha az ál­lam a maga javáért polgárainak okoz kárt, azokat vagyoni helyze­tükben rövidíti meg, közvetlen ön-­­­magának teszen kárt és hatalmi ere­­jének a meggyengítésére törekszik. Mindenekelőtt tehát a törvényben teljesen avatott hivatali közegek közvetítése utján kellett volna meg­ismertetni, magát a törvényt s meg­értetni a jogosult közönség ama nagy részével, melynek nem állott módjában a törvényt megismerni, annak intenczióival tisztában jönni, megértetni — mondjuk, — hogy a törvény, az öt évi (1882—1886. be­zárólag) átlagos jövedelem egyötöd részét állapítja meg a kártalanítás alapjául, levonva ezen egyötöd rész­ből 10%-ot, s az így nyert összeget hússzorosan véve adja azon össze­get, a­melyet jog kártalanítás fejé­ben fizet az állam. E helyett a törvény sanctiója után azonnal hozzá látok az arra jogosí­tott pénzügyi közegek a tárgyalások és egyezkedésekhez, s a törvényben megszabott megváltási összegből is lealkudtak a mennyit csak lehetett. Ezzel azonban nem okoztatott volna olyan sok kár, mint az ténylegesen megtörtént, a­minek egészen egyéb volt az oka. A nemesi kiváltságok korszaka bár rég letűnt, mindazonáltal még igen sokan voltak abból a korból, mikor a nemes embernek csak jogai voltak, de kötelességei nem­ voltak a kik hiven emlékeztek ama boldog időkre, mikor adófizetési kötelezett­ség nem terhelte a nemes embert. Minthogy a regále jog után feltétle­nül mindenkinek adót kellett fizetni: ez alól csak úgy vonhatta ki maga legalább részben az ember, ha el­titkolja az adó alapul szolgáló jöve­delmeket, így történt a regále jog­ból befolyó jövedelemmel. Jó sze­rencse, ha felét bevallották a jöve­delem összegének­ rendesen csak egy­harmadát, vagy egy negyedét szokták, ha már egészen el nem titkolhatták. A pénzügyi közegek a hivatalos adófőkönyvek alapján alaposan végére jártak annak, hogy fizettetett-e adó a regale jog után vagy nem? S ha igen, mennyi? És az évenként fizetett adó alapján szí* mitották ki az évi jövedelem koraságát, mert a haszonba dések s más okmányér a jövedelem évi ** . lett volna: e^' voltak is- ^ert azok • ..a tete-1 megrövidítse ujetett tettek­­ot. így történt, jitás alapjául szolgáló átlag .^eg, legnagyobb részint az eredeti összeg negyedrészére re­dukáltatok, s ha lehetett, alku ut­ján még ebből is leütöttek s igy kicserélt vagy megváltott jogért csak egy negyed, vagy egy ötödrésznyi kárpótlást adott az állam, a vétel­jogosultaknak Hát ez nem volt a maga rendén. Az államnak saját polgáraival szem­ben a méltányossági tekinteteket kellett volna szem előtt tartani, mert ha a közönséget vád terheli a jövedelem eltitkolásáért, bizonyára az állam is mulasztást követett el, hogy egy olyan jelentékeny adó­alapot, teljesen ellenőrzés nélkül hagyott, s így mintegy szándékosan okozott kárt saját magának. S ha már egy ember­öltőn át ezt a mu­lasztást az állam elkövette, mielőtt a megváltást törvényszerűleg köte­lezővé tette volna, a saját és adózó polgárai jól felfogott érdekében, legalább egy pár éven át próba ki­adási kísérleteket kell róla tétetni, s így meggyőződést szereznie, hogy a regale jogból, ugyan mi lehet egy évi jövedelem, mert a miként a megváltás után tudatára jött az állam annak, hogy ötször, hatszor

Next