Közérdekű Levelek, 1926 (4. évfolyam, 61-84. levél)
1926-01-01 / 61. levél
mert ennél égrekiáltóbb igazságtalanság el sem képzelhető. Egyenlő elbánást csak egyenlő irányú cselekedetek mellett lehet megkövetelni. Ez az egyenlő elbánás meg is van minden rendes államban, ezt szabályozzák a törvény előtti egyenlőség elvén alapuló rendelkezések. Minden állam minden módon elősegíti a hasznos növények termelését és mindent elkövet a gyom irtására, így például hazánkban szigorú rendelet van érvényben a szerbtövis irtására. Ugyan furcsán néznének arra az emberre, aki az egyenlő elbánás elve alapján a szegény szerbtövis érdekében felszólalna és annak részére ugyanazt a védelmet követelné, mint amellyel például a búza termelését segítik elő, azon a címen, hogy — mind a kettő növény. Kormányrendeletek szigorúan utasítják a lakosságot a tavaszi hernyózásra, a cserebogár szedésre sőt állami költségen védekezünk a sáskajárás ellen és egész községeket rendelnek ki annak irtására. Ezzel szemben az állam minden tekintetben elősegíti a selyemhernyó- és méhtenyésztést. Hát nem kötöznivaló bolond volna az, aki az egyenlő elbánás szent elvét hangoztatva, követelné a gyümölcsöt pusztító hernyók elleni hatósági rendeletek megszüntetetését, mert hiszen azok is épúgy hernyók, mint a selyembogár. Vagy az egyenlő elbánás elve alapján követelné a cserebogár és sáska részére ugyanazt a hatósági jóindulatot, melyet a méhek élveznek, mert hiszen azok épenagy rovarok, mint ezek! Azt hisszük, azon is megütközne a nagyközönség, ha a pornográf sró azt követelné, hogy az egyenlő elbánás elve alapján ahelyett, hogy munkáit elkoboznák és őt zár alá tennék, ugyanolyan fizetésben és elismerésben részesíttessék, mint az egyetemen az élettan tanára, mert mindketten a nemi élet kérdéseivel foglalkoznak. Követelhetné a kuruzsló is, hogy az egyenlő elbánás elve alapján szabadalmat kapjon a beteg emberek kezelésére, akár a diplomás orvos, mert hiszen ő is betegekkel foglalkozik. A népet tudatosan bolondító demagóg fizetése a közmegvetés. A jó tanítóé a becsülés és tisztelet. Vajjon igazságos dolog lenne-e az, ha az egyenlő elbánás elvére való hivatkozással mindkettőt vagy megvetnék, vagy mindkettő közmegbecsülést élvezhetne csak azért, mert mindkettő „tarát.“ Az egyenlő elbánás elvére hivatkozva aztán a közönséges gazember is követelhetné, hogy becsukatás helyett ugyanolyan fizetést adjanak neki, mint a börtönőrnek, mert hiszen mind aketten ugyanannak a vendégszerető háznak a lakói. A kommunisták szerint értelmezett egyenlő elbánás elve alapján a zsebtolvaj is méltatlankodhatna azért, hogy őt becsukják. 101