Közgazdasági Értesítő, 1914. január-március (9. évfolyam, 1-13. szám)
1914-01-01 / 1. szám
A Panama-csatorna gazdasági jelentősége. I. A Panama-csatorna megnyitása az Egyesült Államokra nézve óriási megerősödést jelent a politikai és stratégiai tekinteteken kívül elsősorban gazdasági szempontból. Az a nagyfejlettségű ipar, mely Észak-Amerika keleti részén, az amerikai polgárháború után az elmúlt ötven év alatt hatalmassá fejlődött, a csatorna megépítésével közvetlen összeköttetésbe kerül nemcsak Ázsia délnyugati papi^java^NS különösen a nagyfontosságú kínai és japán piapdal, hí^és$ Ausztráliával és Polynéziával is, csaknem felévik legröviddebb ezenkívül az út a Dél-Amerika nyugati partjain elterült roppant nyersanyag-termelő területekhez, pl. W^^dirk Valparaisotól, Chile legfontosabb kikötőjétől, a Fokföld megkerülésével a régi tengeri útvonalon 9.700 tengeri mérföldre esett, a csatornán át ez a távolság 4.300 mérfölddel rövidül meg, ami annál nagyobb jelentőségű, mert az angol, holland s általában a nyugateurópai kikötőtől Valparaiso eddig csak 9.400 mérföldre feküdt, vagyis a délamerikai forgalomban a szállítás szempontjából Nyugateurópa sokkal kedvezőbb helyzetben volt mint Észak-Amerika iparos államai. Most a helyzet teljesen megváltozik; a nem amerikai hajók sokkal hosszabb utat kénytelenek megtenni még akkor is, ha az új csatornát használni kívánják, mely esetben azonban igen súlyos áthajózási illetéket kell leróniük, ami a nem amerikai hajókon szállított áruk versenyképességét tetemesen alászállítja. Ugyanis még Taft elnöksége alatt az Egyesült Államok kongresszusa nagy többséggel elfogadta azt a törvényjavaslatot, hogy a partmenti forgalmat közvetítő amerikai hajók kivételével minden más hajóra nézve.