Közgazdasági Értesítő, 1931. január-június (26. évfolyam, 1-25. szám)
1931-01-03 / 1. szám
51082 ^ XXVI. évfolyam 1. szám ^Budapest, 1931 január 3 KÖZGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ A MAGY. KIR. KERESKEDELEMÜGYI MINISZTÉRIUM KERESKEDELMI ÉS IPARI KÖZLÖNYE * FTAT1.TA A AT KTR. KFUFSTÍFTIFT FtMÍTÍtVT AATMTSVTIÍTmTAT Magyar rrálgyi és idegenforgalmi politika Irta: Dr. BOD JÁNOS m. kir. kereskedelemügyi miniszter Száz év előtt az első vasút megindulása forradalmasította a világgazdaságot, ma a nagy közlekedési útvonalakat egyre inkább elfoglaló diadalmas motor. A mai ember jelszava a gyorsaság és a ma embere már nem hajlandó Goethe, avagy Bovaryné asszony módjára a romantikus postakocsin utazni. A gazdasági világversenyben azoké a nemzeteké a végső győzelem, amelyek a gyorsaság igényeit leginkább ki tudják elégíteni; a gyors közlekedés lehetősége ma már nagyrészt a modern utaktól függ s ezért törekszik Magyarország is minden eszközzel országútijainak korszerű átépítésére. Magyarországnak minél nagyobb mértékben kell bekapcsolódni a világforgalomba és ennek a törekvésnek a szolgálatában figyelemmel kell lennie a rohamosan terjedő automobilizmus követelményeire is. Ez utóbbi szempont figyelembevételével kell átépítenünk mindazokat a főútvonalainkat, amelyek a Nyugathoz kapcsolnak bennünket, de modernizálni kell azokat az útvonalainkat is, amelyek keleti, déli és északi irányban is biztosítják Magyarország részére a minél gyorsabb közlekedést kívánó idegenforgalmat és az árucikkeknek mindinkább motorikus erővel történő gyorsított szállítását. A magyar kormány gazdasági rekonstrukciós politikájának egyik kiemelkedő programmpontja a magyar úthálózat tervszerű kiépítése. E cél érdekében a vezetésem alatt álló kereskedelemügyi minisztérium tíz évre terjedő útépítési programmot dolgozott ki, amely közel négyezer kilométer útvonal átépítését foglalja magában, beleértve a községi úthálózat kiépítését is. A községi úthálózaton belül legfontosabbak a vasútvonalakhoz csatlakozó úgynevezett bekötőutak átépítése, amelynek segítségével a községek és falvak is fokozottabb mértékben bekapcsolódhatnak az ország szempontjából annyira fontos mezőgazdasági exportforgalomba, míg egy másik szempont az útépítési programoi megvalósításánál a magyar fürdőhelyeknek a fővárossal összeköttetést létesítő modern útvonalak megépítése. A kereskedelemügyi kormány útépítési programmjának első etape-ja most nyert befejezést a nemzetközi vonatkozásban is nagyjelentőségű budapesti icheni állami út megnyitásával, miután az előző évben már elkészült a magyar fővárostól a Balatonhoz, a magyar tengerhez vivő útvonal, amelynek szintén jelentősége van a magyar idegenforgalom emelése szempontjából. A Balaton idegenforgalmának emelése érdekében egy további feladat lesz a Balatont és környékét — a mostani országúinak modern autóúttá való átépítésével — összekötni Grácon, Salzburgon, Gasteinon és Münchenen át Európa két nagyfontosságú